Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 21 April 2014

..... TAZKIRAH DI PAGI ISNIN........



Salam Sahabat....

No Monday blues tau harinie.. 
sentiasa ceriakan diri kita .. 
insyaAllah.. sure semangat nak buat kerja harinie..

sekarang nie dekat opis nie.. tetiap minggu setiap orang kena bagi TAZKIRAH..
ayoyoyoyo.. aku dah laa tak pernah nak bagi tazkirah nie.. 
nak bercakap depan orang ramai pun tak terkeluar suara...
nie kan plak nak kena bagi tazkirah.. huaarrggghhhhhhhhhh...

so... sebelum aku kena bagi tazkirah dekat depan orang dalam opis aku nie.. 
meh aku nak share dengan korang sikit tazkirah..
aku rasa tazkirah nie terbaik.. dan peringatan terbaik untuk diri aku sendiri..
semoga aku dapat muhasabah diri aku ... dengan cerita ini.. 

Tazkirah nie dari petikan IKIM
lebih kepada Usrah..
Dimana.. Ustaz Zul Ramli menceritakan.. 

Bagaimana Nabi Musa cuba melihat kebaikan 
didalam bangkai seekor anjing 
yang mati di padang pasir.
Bila mana Sahabat-sahabatnya menutup hidung malah ada
yang loya dengan keadaan mata anjing yang hampir pecah .. isi perut yang terburai.. 
tetapi Nabi Musa bersuara 
"ALANGKAH PUTIHNYA GIGI ANJING ITU"

Sahabat-sahabat menegur bagaimana Nabi Musa boleh berkata demikian lalu Nabi Musa menjawab
"AKU SEDANG BELAJAR MELIHAT KEBAIKAN DAN KECANTIKAN DI DALAM KEBURUKAN"

Allahualam....
Moga kita semua boleh melihat kebaikan di dalam diri seseorang waima MUSUH KITA.. 
InsyaAllah hati kita akan bertambah senang dan tenang..

Jadilah Seperti Lebah Walau Hidup Didalam Lautan Sampah Bunga juga yang di cari ... 
Jangan Jadi Seperti Lalat Walupun Hidup Di Taman yang  Indah Sampah Jua yang di Nanti...

semoga ikatan kita sesama manusia akan lebih ukhwah dan harmoni tanpa ada rasa dengki .. iri hati dan membenci sesama sendiri.. 

"SEKIRANYA KITA MELIHAT SESUATU YANG BURUK KEPADA ORANG LAIN
IA ADALAH CERMINAN UNTUK DIRI KITA... KERANA HANYA ORANG YANG 
HATI TIDAK BERSIH, SELALU MELIHAT KEBURUKAN PADA ORANG LAIN"

2 ulasan:

Cho Zila berkata...

terima kasih tazkirah itu... meamng betoitu.. muhasabah diri sendiri...

mysha berkata...

Tq kak tazkirah tu..

Suka part yang lebah ngan lalat tu!!