Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 24 Februari 2014

....LAKSA/LAKSAM KELANTAN.....

Haiii.. selamat pagi
sihat ker...
aku baru baik demam.. tongsil menyerang

3 hari berkursus di Langkawi..
hari kedua.. suara dah tak keluar..
hari ketiga.. langsung orang tak faham, apa aku cakap
memang panas sangat cuaca dekat langkawi

bangun pepagi.. tetiba badan panas..
pergi klinik.. doktor.. kata batuk selsema tak ada
bukak mulut.. tengok tekak..
tongsil bengkak.. 

kalinie hebat.. menyerang..
tongsil bengkak.. siap berdarah dan hilang suara lagi....
so dapat la mc 2 hari... khamis dan jumaat

dah mc 2 hari plus dengan cuti sabtu ahad.. otak dah blur tak tau nak buat apa dekat rumah
khamis sampai sabtu.. memang melepek jerklaa.. makan pun pak incik tolong tapawkan
ahad baru ada kekuatan bangun nak  memasak..
tengok dekat dapur .. laksa lebihan masak sabtu lepas dekat rumah cik senah ada lagi
so mintak pak incik belikan ikan.. nak try buat laksam kelantan plak..

lepas breakfast.. start laa sinsing lengan..
berbekalkan resepi yang cik senah dok cakap cakap
ingat dalam pala otak jerk..
akhirnyaaa.. menjadi laa kuah laksam

dan try jugak buat laksam ..
senang ghupernyaa .. tapi bersepah laa dapur sikit..
dan... semalam dapat pujian melambung dari pak incik..
dia kata.. untuk orang yang pertama kali buat..
memang terbaik sangat..

ok nanti bleh buat lagi
tapi harap-harap rasa tetap kekal sama
jangan buat kali kedua .. rasa dah K.O

#takadamoodnakberceloteh..

so nie resepinyaa..
aku letak..
resepi nie..bukan sekadar berkongsi dengan semua
tapi untuk rujukan aku jugak..
senang nak masak bukak jerk blog.. nak tulis malas



Laksam

3 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
5 cawan air suam
1/2 sk garam


Panaskan pengukus.. leserkan minyak di atas tudung periuk.. tuangkan bancuhan tepung tadi.. masak selama 5 - 10 minit.. sampai lapisan tu mengelembung dan kemudian di gulung...(ada orang gunakan tudung periuk banyak.. so dia akan sejukan baru gulung.. macam aku ada satu tudung periuk.. so panas-panas aku dah gulung.., macam tu pun boleh)


 alhamdullilah.. menjadi laksam nyaa. anak-anak pun suka makan.. 


KUAH LAKSAM
1 kg ikan  - rebus ambik isi dan kisar (aku guna ikan pelaling dan ikan selayang)
1/2 kg santan pekat 
1 gelas air utk tambahan (utk sesuaikan pekat/cair)

Dikisar
10 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih 
1 inci halia 
2 btg serai - ketuk 
1 sk serbuk lada hitam
3 keping asam keping 
Garam 
Gula secukup rasa.

Satukan semua bahan di atas dan masak di atas dapur sehingga mendidih dan masak. Masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan kepekatan, bolehlah diangkat. Jika terlebih pekat, masukkan sedikit air panas.

Ulam 
Kacang panjang 
Daun kesum 
Timun batang 
Bunga kantan
Kubis
Tauge 



Sambal
Cili padi
Cuka
Garam
Gula

Kisar kesemua bahan di atas

Bahan lain
cili kering tumbuk atau blander kering
Belacan 
Garam



alhamdullilah.. berbaloi baloi masak laksam nie.. pak incik makan 4 kali menambah.. malam sambung lagi 2 kali.. anak-anak pun sama.. makan beriya sangat.. hilang sakit mak dorang.. bila tengok anak-anak happy..

2 ulasan:

❤Kamsiah❤ berkata...

nyum nyum..buat sendiri lbh sedap dan puas...

Cho Zila berkata...

ulala ,,,menjadi.. anak cik senahni memang sedap air tangannyer...