Nuffnang

Nuffnang

Rabu, 16 Oktober 2013

.... SIRO PISE a.k.a SIRA PISANG...

Hai morning semua. ..

Saper suka makan sira pisang angkat tangan. .. sedappppkan.. manisss maniss lemak lemak pisang .. perghhh sedappp nyaaaa..

Tekak aku hari tu teringin sangat nak makan sira pisang nie.  Tapi pergi cari pisang dekat pasar malam.. pisabg tak ada... yang ada pisang yang untuk makan segera jerk ada..

Ahad.. pak incik usahakan jugak cari dekat pasar borong. . Alhamdullilah ada..
Jadinyaaa ahad tu.. terhasil laa siro pise.. a.k.a sira pisang yang mantopss bleh potong kaki .. hikhikhik. .

Untuk menjaga kesihatan ... katanyaaa.. maka aku tukarkan gula putih kepada gula merah.. gitu ... boleh ke tak boleh.. belakang kira.. sebab kita yang buat dia.. bukan dia yang arahkan dia..
Gedabak gedebuk ..kelantang kelentung   akhirnyaaa siap sira pisang... komen pak incik.. bila makan...

"RASO SUPO TULO".. !!!

Maksudnyaaa apa.. tak ada beza laa kan. Buh gula putih atau gula merah..
Aku... tengok ajerk dorang makan.. sebab aku.. tahap menjaga kesihatan lagi tinggi.  Hikhikhik. . Memang ler aku teringin.. tapi aku teringin hari sabtu.. hari ahad dah tak nak dah..
Nak resepi ker??!!..


Senang sangat laaa.. semua tau nak buat punyaa.. tutup mata pun bleh buat..
Ok ..ok.. nie resepi versi aku.. lagi pun dah lama aku tak tepek  resepi dekat blog aku nie.. tak baik kedekut ilmukan..

Resepi Sira Pisang...
* 1 senduk gula merah
* 2 cawan air
* secubit garam
* bunga cengkih
*daun pandan
* kapur
*pisang

Cara-cara..
 
Kupas pisang.. dan rendam dalam air kapur seketika. 
Kemudian.. masak air bersama gula dan daun pandan sehingga mengelegak.. baru masukkan pisang.. dan bubuh bunga cengkih.. masak sehingga pisang jadi layu dan air gula pekat..
Tadaaaaaa dah siap. .

Senangkan.. itu versi aku.. kalau versi orang lain ada yang letak pewarna kuning sikit.

1 ulasan:

~~AzaLea~~ berkata...

abis diet kak.. huhuhu..

Kak, rasa mcm nk whats app lah dgn akak.. byk petua nak cedok ni... blh ke?