Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 28 Oktober 2013

... SINGGANG DAGING MERAH .....??!!

Hai kawan-kawan...
Hai sahabat
Hai semua.. 

Alhamdullilah bertemu kita kembali dalam sessi berceloteh bersama ahkak yang gebus..
Oiittt jah!!! Masak apa tu ??!! Amboiii pagi-pagi dah start masak nasi arab.. amboiii tu timah tu.. bukan main dah mula anyam ketupat raya dah habis dik non ... curlasssss ko timah.. haaa tu.. tu.. si som tu buat ketupat terlebih tu... opssssss tak baik tau dek non.. hikhikhikhik. .

Meh baca kak mah nak berceloteh sikit.. 

Tak ada apa sebenaunyaa nak bercerita.. memandangkan blog dah lama tak berupdate.. jadi mari lah memenuhi entry di bulan oktober..

Dah lama sangat rasanya tak menurunkan ilmu memasak nie kan.. sejak sejak oven rosak.. maka aktiviti membaking memang tergendala semuanyaa.. .. nak baking tak dapat.. masak jerk laa apa yang bolehkan. 
Nie citer bila entah.. tapi yang pasti lepas raya haji. Sebab daging dengan tulang banyak.. jadi pak incik telah memberikan arahan secara verbal. . Mohon si isteri gebus nya masak tulang tersebut.. otak si isteri bengong seketika.. apakah jenis masakan yang nak di buat.. bila di tanya.. ikut suka hati si isteri.  Maka kalau dah ikut suka hati si isteri.. terjadilah lauk tersebut.. 

Itu pun jenuh tau nak mencari resepi. Al-maklum si isteri tak pernah masak singgang colour colour nie.. sokmo buat hok colour putih.. dengan inisiatif sendiri.. godek godek. Mayang-mayang , campak campak.. taraaaa!!! Jadiii jugak singgang aku.. tapi keciwa sedikit sebab ketumbar tak ada.. puas dah dok cari dalam gobok.. dalam aisbox.. tak ada.. suruh haziq beli dekat kedai bawah pun tak ada.. tak ada pun tak apa laa kot.. pak incik kata ok jerk.. sedappp jerk.. ngehh ngehh.. 

ok meh tengok tengok resepi kak mah nak share kan dekat korang.. senang jerk kekdahnyaa.. tapi mungkin lain orang lain caranya .. nie versi kak mah gebus.. 


SINGGANG DAGING MERAH
resepi dan olahan dari : KAK MAH sendiri.. 

Bahan-Bahan

Tulang atau daging       - rabus sehingga empuk
6 Ulas Bawang Merah - mayang
5 Ulas Bawang Putih   - mayang
Lengkuas                    - mayang
1/2 inci Halia              - mayang
2 Sudu Biji Ketumbar
2 Sudu Cili Kisar
3 Keping Asam Keping
Nise
Garam
1/2 inci belacan
3 litter air

Cara-Cara

masukkan semua bahan bahan yang di mayang dan cili kisar, biji ketumbar, dan asam keping ke dalam periuk bersama dengan tulang/daging yang telah di rebus terlebih dahulu dan juga 3 litter air. .masak sehingga semua bahan menjadi sebati dan mendidih masukkan pula belacan , nise dan garam. masak lagi sehingga mendidih dan daging empuk.. rasa masin manis masam.. kalau kurang tambah lagi perasa.. tadaaaa dah siap..



 

1 ulasan:

Cho Zila berkata...

ooo singgang daging merah yerk.. ehm sedapler kot...