Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 7 Februari 2013

..........KHASIAT TELUR....


pic google













Selamat pagiii!!!.
harinie aku tak sempat nak masak untuk bekal budak budak tu.
petang semalam kena hujan..
tetiba sakit kepala...

terasa nyut nyut kepala.. (dangdut)

so pagi tadi terbabas nak buatkan
bekal untuk budak budak tu..
harinie bagi duit belanja lebih sikit..
suruh dorang beli dekat kantin jerk..

korang sarapan apa tu!!!..
aku nie tengah sarapan...
apa aku makan...??!!
aku makan sardin dan telur dadar..
marveloussss... nyummm nyummmmm

saper suka makan  telur angkat tangan... !!!!!!

huhuhuh.. hehehehehehhehe

kalau korang nak tahu ... dekat rumah aku .. sebulan kalau beli telur
adalah dekat 3 papan...
sebulan ok... sebulan...
asal !!.. tak percaya.....
memang buruk lantak kan..
hehehehehheh

habih.. tu..
kalau buat nasi goreng pecah telur
goreng mee pecah telur
buat roti hot dog.. pecah telur
buat kek mesti la pecah telur gak kan..

tapi kalau dah masak tomyam.. pun nak bertelur..
korang rasa macam mana...
kan..!!!...

ada orang suka makan telur..
ada setengah orang ... memang tak suka telur
kolesterol katanya,,,,

itu hak memasing ..
yer tak.. bagi aku.. telur adalah lauk yang paling sedapppp....
sebab tu aku GEMOK.....
ngehhhhhhhhh....

meh aku nak share dengan korang ..
khasiat telur nie..
sumber sumber nie semua aku google...
kalau bohong pakcik google tu..
maka bohong laa fakta yang aku post kan..
kalau betul tu.. alhamdullilah....

dah meh baca.............................:>

*****************************************************************************************

Sebiji telur sehari membantu mengelakkan penyakit mata (makuladegeneraton) kerana kandungan karotenoid yang mudah didapati di dalam telur.

Telur juga mengelakkan penyakit katarak mata kerana kandungan lutien dan zeaxanthin.

Sebiji telur juga mengandungi 6 gram protien berkualiti tinggi dan 9 keperluan asid amino.

Menurut kajian Harvard Medical School, tiada sebarang kaitan berkanaan pengambilan telur dengan penyakit jantung. Sebenarnya pengambilan telur secara teratur membantu mengelak darah beku, strok dan jantung.

Sebiji kuning telur mengandungi 300 mikrogram Choline iaitu nutrisi penting yang membantu mengawal otak, sistem kardiovaskular dan sistem saraf.

Telur juga terdiri daripada lemak baik. Sebiji telur hanya mengandungi 5 gram lemak dan 1.5 gram lemak tepu.

Kajian terbaru menyangkal kepercayaan bahawa telur penyebab kolestrol tinggi. Sebaliknya, memakan telur setiap hari tidak akan menjejaskan kesihatan kerana lemak pada telur adalah lemak tepu.

Telur adalah satu-satunya makanan yang mengandungi vitamin D secara semula jadi.

Telur juga berkemungkinan membantu dan menghalang kanser payudara kerana menurut kajian, wanita yang mengambil sekurang-kurangnya enam biji telur seminggu mampu merendahkan risiko penyakit itu.

Telur juga menggalakkan pertumbuhan rambut dan kuku yang sihat kerana mengandungi sulfur, vitamin dan mineral yang tinggi. 



sumber dari google
******************************************************************************************


3 ulasan:

lieyalatif berkata...

yeah kak!!! i luv telo tooooo heheheehehe......

mia mija pun hantu telor kak oiiii..makan nasi lauk telur ngan kicap sampai jilat2 pinggan...over tul...

sHeeMa DeaN berkata...

Jangan mia mija.. akk sendiri pun.. kkdg dgn lauk tu.. 2 pinggan nasi tanpa rasa bersalah sebat masuk perut..

Cho Zila berkata...

anak akak kalau akak buat telur mata kerbau ngan kicapjer pun dah kata mak dia terer masak sbb suka makan telur... senang akak...