Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 21 Januari 2013

... CEKODOK PISANG GEBUS GEBAS..


Semalam citer kek pisang.. la nie nak citer lak pasal cekodok pisang.. 
gila hebat kan.. beli pisang sesisir... leh buat 2 jenis menu ... hebat laa sangatkan..  #matakeatasmulutterjuih...

pagi semalam.. tengok pisang yang tinggal beberapa biji dah nak berair.. terus kupas.. lenyek lenyek jadikan cekodok.... 

aku kagum gila dengan orang yang kalau goreng cekodok.. cantik bulatnyaa dan tak berminyak.. kalau korang nak tau... selama nie aku kalau buat cekodok mesti benyek... makan minyak bagai.. uiihhhh.. rimasss gila kalau nak makan... benyek benyek dengan berminyak..pastu tiap kali nak makan.. lagi ko sakit hari kalau ko tengok orang ambik tisu.. picit picit minyak dekat cekodok ko tu.. pastu sure tak habis laa cekodok tu kalau dah ghuper macam tu kan .. habis habis pun kenyang dekat tong sampah.. kesian kan.. pembaziran sungguh...

kan aku citer aku sekarang nie tengah kemaruk sangat makan cekodok pisang dekat cafe opis aku nie .. cekodok dia.. perghh dah laa gebu.. lembut plak tu.. yang penting besar ko.. dua biji ko ngap pun dah kenyang.. #ok tipu.. tak kenyang.. kena makan 5 ketul baru kenyang... bila dah kagum haruslaah selidik resepi kan.. .setiap kali pergi kafe.. sure aku akan tunggu dekat tempat dorang mengoreng .. pastu mulaa laa tanya itu ini.. kikikikiki...  sanggup tu tau.. tunggu dekat situ.. kekadang tu.. sampai badan pun berbau benda benda yang dorang goreng.. blluweeekkkk... 

bila dah selidik dan tanya tanya.. tu yang balik rumah nak practice tu... dengan berbekal kan pisang lapan biji aku mulakan eksperimen aku.. 

dan akhirrrrnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... menjadiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... terbaikkk laaa kan.. tak sia sia.. aku membusukkan baju aku pergi dekat dapur cafe tu.. usaha diknon.. demi tembolok pak incik dan bebudak tu semua.. termasuk laa tembolok aku yang sekarang nie asyik mintak makan ajer.. 



buat boolat boolat macam perut cik nah... sekali ngap masuk mulut.. ngap ngap habissss... ..... laki suka... hati bini gumbiraaa.... ooo.. ahkak buat nie.. dalam tak berapa nak gebus sangat laa.. sebab pak incik nak kan rasa pisang tu basah basah....so bini kena ikut perintah... 

korang nak resepi jugak ker.. nak ker.. aii laa haiii.. maluew plak ahkak .. korang jangan ikut ahkak yang semuanya tak reti nie dik non.. korang lagi pandai masak dari ahkak ... ok laaa share share resepi apa salahnyaa kan.. cara orang tak sama yer dok.. ok ahkak .. share repesi ek.. jangan ketawa kan ek.. maluewww...


CEKODOK PISANG GEBUS..
resepi :.. pekerja cafe jejai... kikikiki 

bahan-bahan
  • 8 biji pisang
  • 1 senduk kecil gula
  • secubit garam
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
cara-cara..
  • memula lenyek pisang dengan gula, garam, dan soda bikarbonat.
  • lepas tu masukkan tepung.. dan gaul sampai sebati
  • biarkan atau perap sekejap dalam 5 - 15 minit gitu.. (lagi lama perap.. lagi gebuss)
  • goreng laa ikut kesukaan korang.. besar mana nak... 


siapppppp... nyumm nyumm...


cekodok gebus gebas



1 ulasan:

~~AzaLea~~ berkata...

Banyak stok pisang akak? asyik wat makanan berasaskan pisang jer.. Lepat pisang tak de kak?

Memang sedap lh nampak semuanya..