Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 27 November 2012

...PULUT KUNING RUMAH MAKCIK NGAJI...

Hai korang....

Buat apa tu.. tengah sapedek lunch ek..
Aku harinie cotiii... hannah kaysah tak ada orang nak jaga. Baby sitter dia balik kampung... nak bawak pergi opis pun tak bleh sebab.. minah gedikss nie badan tak berapa nak elok.. dedor.. malam plak panas.. asyikkk merenggek jerk.. mak dengan bapak dia nak buat aktiviti malam pun terbantut... oopppssssss.. hahahhaha..

Haaaaa.. berbalik pada tajuk dekat atas tu kan.. tempat ngaji korang dedulu macam tu tak..
Kalau tempat ngaji aku dulu macam tu.. asal ada orang naik al-quran jerk.. sure malam tu.. kami kami nie semua akan dijamu dengan pulut kuning .. sebenornya.. mak budak ngaji tu bagi pulut kuning tu.. untuk makcik yang ngajar ngaji tu.. tapi disebabkan kami kami yang menyibuk dok tengok tengok.. jadinyaa makcik ngaji tu keluarkan laa piring.. bagi rasa sorang sikit..

Perghhh kalau time tu ko tau.. betapa nikmatnyaaa laaa dapat makan pulut kuning dengan rendang tu.. sebab sedapp ko nak tau kenapa.. sebab makan berebut rebut.. dan lagi makan sorang sikit dalam piring kongsi 2 orang.. mau tak sedappp.. cer bagi sorang sepinggan mau tak habis. Membazirkan.. tapi kalau bagi dekat aku.. ko bagi satu mangkuk pun aku bleh habiss.. sebab aku pengemar pulut..
Tapi aku rasa sekarang nie dah tak ada dah kan tradisi macam tu kan.. sebabnyaa haritu haziq naik al-quran... aku tanya pak incik.. tak payah bagi pape ker dekat ustazah yang ngajar dia ngaji. Pak incik kata.. bagi pulut kuning tu nanti bila dah khatam ..


Plak..!!!...


Aku plak time tu dah siap google macam mana cara nak mengukus pulut kuning tu.. sekali bila pak incik dah cakap macam tu.. dan bila suruh haziq tanya dekat ustazah..ustazah pun cakap tak payah.. jadinyaaaaa.. tutup laa buku resepi aku tu..


Kenapa laa dah tak ada tradisi macam dedulukan.. errmm.. sesungguhnyaaa nikmat makan pulut kuning dekat rumah makcik ngaji adalah sangat terbaikkk... kenangannnn terindahh tu..



Pic Pulut kuning ni kita cilok dekat makcik google jerk.. 

2 ulasan:

lieyalatif berkata...

kak oi!! meh aku tampa ko!! kite kan diet kak...yg ko letak gambar makanan sedap2 ni kenape...nak kene ni!!!! heheeheh

dulu mase aku ngaji pun ade gak camni...tapi dulu mak org dah siap2 packing dlm plastik so bagi2 terus....

~~AzaLea~~ berkata...

pergghh!! pulut kuning mak cik ngaji mmg blh buat gaduh... sbb nya sikit benor di bagi ny.. terpaksa berebut...

Indahnya kenangan lalu kn?