Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 24 Julai 2012

::.. BERSAHUR.. BERBUKA.. BERSAHUR...::

morningggg..
huarrrrrgggghhhhhhhhhhhhhhh ngantukkkknyaaaaa...
pejam celik ..pejam celik.. dah 4 hari kita berpuasa kan.. sekejap jerk rasa.. pastu tup tup dah nak RAYA...

amacam dengan korang..ok tak puasa.. ker dah ada yang RAYA awal.. kikikiki... so far puasa kali nie.. aku rasa ok jerk.. macam-macam tahun tahun lepas.. cuma tahun nie.. pecah rekod sikit laaa.. sebab selama beberapa tahun aku hidup nie.. aku memang tak pernah makan sahur.. paling paling pun aku akan bangun minum air.. pastu berdengkur balik.. tapi kali nie.. bangun bersahur dan MAKAN........ haaaaaa !! cenggana tu.. adakah impian nak pakai kebaya di pagi raya .. tidak  kesampaian.. kah..kah..kah..kah... macam laa bertahun tahun tu tak bangun makan sahur.. pagi raya bleh pakai kebaya .... ngehh neghhh ...

so far haziq dengan aiman.. puasa ok jerk.. haziq.. dah 9 tahun kot.. kalau sengaja sengaja tak mo puasa tu.. memang cari nahas laa dengan mak dia... yang aiman.. 4 hari puasa nie.. ok lagi.. lagi pun aku dah ajar dia puasa tahun lepas lagi.. cuma ada sikit rasa kesian gak ler.. sebab nampak makin kurus anak aku tu.. tapi dia ok jerk.. 

apa aku masak..sepanjang 3 hari puasa nie.. ??... aku masak simple simple jerk.. macam aku masak hari-hari biasa.. tak derk laa sampai penuh meja.. first day sahur tu.. aku masak ayam sambal.. 2 beradik tu memang pengemar sambal... nak lagi si haziq.. kalau aku tak kawal pemakanan dia.. bleh 3 pinggan menambah nasi.. aiman .. plak.. sambal makan.. tapi ayam tak makan.. so aku kena buatkan telur dadar dekat dia... haaa citer pasal telur kan.. kalau setiap kali nak goreng telur.. aku kena buat beberapa variasi.. sebab nak kena ikut selera anak tekak memasing.. yang haziq telur mata dadar tak suka... nak telur mata kebau.. yang aiman.. plak kalau aku buat telur mata kebau.. memang dia tak sentuh .. yang pak incik plak.. nak telur 'goyang'... nasib baik cik nah tak cerewet.. dia bedal semua.. 


first day ..menu bersahur.. ayam sambal
dan pemanis mulut.. kurma badam...
sahur pertama.. haziq steady dengan sepinggan nasi.. aiman.. nasi seciput pun.. tak habis.. 
orang lain yang puasa.. orang lain yang bersemangat makan time sahur.. ....


untuk berbuka plak.. aku masak satu lauk jerk.. ikan bilis kicap jerk.. ini pun pak incik yang request..lagi pun ayam sambal sahur tu.. ada lagi.. so buat satu lauk cukup.. tapi berbuka tu aku 3 beranak jerk.. pak incik kerja.. .. dan pemanis mulut kami tetap kurma badam yang super duper sedapp itewww..

ikan bilis kicap
dan sup soo hoon brokoli 

dan bersahur pagi tu pun tetap dengan lauk yang seperti di atas.. cuma aku tambahkan telur goreng.. ikut selera setiap penghuni rumah ..

dan berbuka hari ahad tu.. haaaa haritu aku gigih sikit.. tetiba tekak teringin nak makan bubur 'gunting'... korang tau tak.. bubur gunting tu.. ke tak kenal.. ala macam bubur cha cha tu.. tapi aku buat sendiri tepung nyaa..nanti laa aku bagi resepi ek.. pastu aku goreng nasi.. .. ikan kicap.. dengan sup ayam.. simple kan.. 

bubur 'gunting'.. marveloussssss... heavennnn bila dapat menikmati kenakkan nyaa... slurrrppp dap..dapp
nasi goreng cili kering + ikan kicap
sup kaki ayam yang gojesss..
dan ini adalah makanan aku sepanjang bersahur.. berbuka dan bersahur... soo hoon sup






2 ulasan:

CheNamNam berkata...

wahhh menu agak matap disituu..makan sahur pon kemaen lazat lagik tuhh..

sy belum pernah cuba makan kurma badam tuh..bunyik macam sedap jerk..harus cari jugak lepas neh..hermmmm

lieyalatif berkata...

potong jari aku la kak!! walaupun simple2 tapi tetap nampak sedap di mate aku kak....lauk2 gini laa 'jalan' time sahur n buka...sempoi2 tu nikmat.....

ye la kak, kompem! aiman yg boleh pakai baju kebaye raye kang heheeheh...kompom mamat tu bertambah slim!