Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 24 April 2012

::.. LEPAT LIAT..::

Saper suka makan lepat... angkat tangan tinggi tinggi sampai tegang urat ketiakkk.... cepaaaatttttt.. angkattt... aiiisssshhhh rugi laa saper yang tak suka makan lepat... hakak pengemar lepat forever.. tak kisah laa lepat apa pun semua hakak lipat... cuma satu lepat jerk hakak tak leh lipat.. akak pantang dengan labu so hakak tak leh makan lepat labu... tapi hakikatnyaa lepat labu laa yang paling kebabomm kesedapan dan kelemakan nyaaa..  buat kan untuk orang makan hakak boleh.. tapi kalau bab nak menjamah walau segigit dua.. 'nehie'... harus ke Emergency hospital laa jawabnyaa... #hakakniebanyakpenyakitdikanginbanyakdalambadan.....

jadi kisahnyaa aku nie pantang nampak orang post gambar ker.. orang cakap ker.. laju jerk anak tekak aku nie kepingin.. teringin.. . lagi pun dah 2-3 minggu aku dok teringin nak makan lepat ubi.. tapi tang nak mencari ubi tu yang seksa sikit.. duk bandar dik.. payah nau nak cari ubi yang betul betul holiaww nie,.. yang banyak urat tu banyak ler.. hakak cerewet yerk adik adik.. bila dah tak ada ubi.. nak ler cari pisang.. yang ada pisang abu.. mana bleh buat lepat dik.. tak sedappppp.. terusss tengelam niat nak buat lepat.. sampai laa kawan aku post kat FB... sekali tengok terus meleleh air liur.. ingat kan lepat ubi.. ghupernya LEPAT LIAT..

Lepat Liat.???.... tak pernah dengar dan tak pernah makan.. gigih nie google resepi.. tengok-tengok resepi.. warghh banyak sinang.. bleh buat nie.. terus kerah tenaga pak incik pergi cari daun pisang .. dengan kelapa parut ... ngehhh ngehhh ngehhh.. aku kalau bab  menyiksa laki memang suka.. hahahahaha.. 



nampak cam lepat ubi kan.. bukan yer adik adik.. itu bukan lepat ubi... itu lepat liat namanyaa.. kenapa liat.. haaa meh hakak kongsi resepi dengan korang semuaa.baru korang  tau kenapa liat.. senang jerk buatnyaaaa... 


LEPAT LIAT

  • 500 gm tepung pulut
  • 200 gm gula merah
  • 100 gm gula pasir
  • 2 cawan air dan 2 helai daun pandan
  • 1 biji kelapa parut(putihnya saja) dan sedikit garam
  • sudu besar minyak dan daun pisangsecukupnya (jemur atau layur dulu)

Cara-cara

  1. masukkan air,gula merah,gula pasih dan daun pandan dlm periuk dan masak hingga larut.sejukkan
  2. masukkan tepung pulut dlm bekas dan sendukkan gula yg dimasak tadi siki2 hingga habis dan sebatikan semuanya.
  3. kelapa di gaul dgn garam. 4- ambil daun pisang dan lenserkan minyak atasnya.letakkan satu sudu besar tepung tadi dan isikan ksedikit kelapa. lipat dgn kemas.
  4. ulang cara tadi hingga habis dan kukus hingga masak dlm 10 minit...siap utk dihidangkan



kalau nak tambah kan santan pun bleh gak.. sebab aku rasa lagi sedap kot.. sebab rasa lemak-lemak kan.. coba jangan tak coba yerk.. 


3 ulasan:

~~AzaLea~~ berkata...

betul ke liat kak?? nmpk marbeles jer...

sHeeMa DeaN berkata...

lea..
lepat nie memang liat sikit.. mcm dodol.. sebab guna tepung pulut

lieyalatif berkata...

fuh mmg kelas ko kak....teringin jek terus buattttt....mmg ko isteri mithali la kak...respek sama lu kak...

tapi tu la kak, lieya le tu antara org yg tak suke lepat...segale2 jenis lepat gue ngak minat....tapi tgk versi ko ni kak mmg tergude gak ler....