Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 26 Januari 2012

::RESEPI KEK KARAMEL COKLAT MOIST..::

Karamel coklat.. 

sure ramai yang nak tau cara buat kek nie kan.. aku dah lama mengidam nak buat kek nie.. sebelum nie kan.. kek karamel nie keknyaa yang rainbow tu.. seriuss aku memang tak reti nak buat.. bila tengok resepi.. masyaALLAH.. renyahnyaaa.. so lupakan kisah kek karamel nie.. bila geng-geng semua kata.. dah try makan.. and sedap.. aku mulaa laa meroyan nak cuba. tapi tak pernah jumpa dekat kedai kek. yang ada cuba  rainbow kek biasa tu.. 

sekali tu.. jalan-jalan blog ana suzana.. nampak dia buat kek karamel nie.. tapi kek tu bertukar ke coklat kek.. rasa cam senang.. tu yang hati berkobar-kobar nak try.. so semalam sempena nak menunaikan hajat.. tu yang buat.. dan alhamdullilah.. menjadi.. dan sangat sedappp.. kek tu aku ikut style coklat kek yang biasa aku buat.. dan karamel tu pun aku ikut resepi kak nani rostam yang biasa aku buat tu.. cuma aku lebihkan susu pekat nak kasi karamel tu keras sikit.. dan aku tukarkan 1 tin air.. ke 1 cawan susu cair

wokeeeeii ini resepinyaa. try tau.. sebab senang sangat.. dan rasanyaa sangat sedappp.


BAHAN KARAMEL:
STEP 1:

2 sudu besar gula pasir di tabur dlm loyang

STEP 2:

letak loyang atas dapur gas utk mencairkan gula menjadi karamel dgn menggunakan api perlahan..

Make sure karamel td memenuhi ruang loyang tu tau.. pandai2 korang le senget2kan loyang tu time masak kasi karamel tu tak selonggok kat tengah2 aje.. dah siap ketepikan..

STEP 3 
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat manis ~ (aku lebih kan dalam 4 sudu )

3 biji kuning telur
1 sudu teh esen vanila (imported)
4 biji telur (putih & kuning)

STEP 4:

kacau perlahan bhn2 kat atas guna whisker atau garpu dan tapiskan ke dlm loyang gula hangus tadi

STEP 5:

bakar karamel secara steam bake pd suhu 180'c selama 15min ~ 


****sementara tu,siapkan BHN KEK CHOCOLATE MOIST*******
BHN A :

1 cawan serbuk koko
1 cawan milo
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula kastor
250 grm buttercup

CARA:

satukan semua bahan dlm periuk,kemudian gaul rata dan masak atas dapur gas dgn api perlahan sambil dkacau hgga sebati,dah sebati,padamkan api dan rehatkan sekejap

BHN B:

1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil soda bikarbonat
1 sudu kecil baking powder
*semua bhn di atas di ayak

BHN C:

4 biji telur - pukul dgn whisk 

CARA :

satukan BHN B dan BHN C ke dlm BHN A secara berselang seli dan gaul sebati dgn whisk atau senduk

~ tuangkan adunan ke dlm loyang karamel tadi

~ bakar secara steam bake pd suhu 180'c selama sejam atau hingga

masak...bergantung kpd oven masing2... 


simpan dalam peti ais.. makan time sejuk-sejuk memang meletopssss ko.. .. nyumm..nyumm

tapi kek nie gilaa bahaya.. mau tak nya.. makan sepotong.. ko akan ambik lagi sepotong.. ..lepas sepotong.. lagi sepotong....addduuuhhhh musnah dan hancussss  diet aku seminggu.. 


5 ulasan:

Zana Nordin berkata...

cunnyer kek coklat karamel ko kak
aku pernah try buat...tak menjadi.....

AzaLea berkata...

kak sedapnya... meleleh ayaq liur pepagi ni...


tp kan sy rs mcm malas nk buat... akak pos laju jer kat sy blh tak?? ngeh3x...

lieyalatif berkata...

mmg sedap giloooooooooooooooossss.....ini bukan pujian2 yg membodek okey...ni betul2 ikhlas .....

org kan rembat due ketol nak bagi mia...naik atas, die mkn seketol..seketol lagi die simpan....ingat die tak mo, aku bedal le....terus menjerit hahaahahaha..seb baik lagi segigit nak abis die jerit...so dpt gak le bahagian yg sikit tu hahahaahahha

nUruL 'aIn (^_*) berkata...

SUMPAH mmg sedap!!!

akak wat lg tuk sy plzzzzz =)

~izan~ berkata...

wah...biasa izan buat yg rainbow tu je tp yg mcm ni sure lg sedap sbb coklat kekdahnya hehe..cantik plak tu kek tu..aduhai,menggoda jiwa dan raga