Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 18 Februari 2011

::.. SUKA NAU BUAT JANTUNG AKU LURUH TAU..::

nie citer semalam... aku nie medang semuanyaaa citer basi..
al-maklum ler.. aku nie.. suka buat kerja bertangguh..
itu ler asyik citer itu citer BASI..
kah..kah..kah..

gini.
kan masa aku mengandungkan si Hannah kaysah kan
aku ada diabetes.. maka nyaaa.. prosedur lepas bersalin, aku kena buat MGTT balik
untuk mengenal pasti nak tau sama ada aku ada diabetes atau pun tak..
dan lagi.. sepatut.. patutnyaaa.. 6 minggu lepas bersalin aku kena buat ujian tu... tapi dengan kepandaian
yang aku ada.. aku dah melangkau ke 3 bulan lepas bersalin..
nasib baik aku tak buat 6  bulan lepas bersalin.. lagi haru aku dengar nurse tu membebel
kikikiki....

jadinyaa hari khamis tu aku serah tengkuk ler..
pepagi lagi aku dah sampai klinik..
yang paling sadisssssssss... pewuttt aku laporrr gilaaa sebab aku baru lepas nyusukan si kepink tu..
aku nie cepat laporr kalau lepas nyusu kan si kepink ... kekadang tu.. tengah nyusu pun boleh berkeroncong peyut aku ..

prosedur cam biasa.. ambik darah dulu..baru minum air gula..
perghhh kali nie air gula sesangaatttt slurrrrrrrppppppppppppppppppppppp...
selalu oren.. tapi kali nie blackcurrent ko...
dah serupa aku minum air RIBENA tanpa bancuh dengan air kekdahnyaaa...
sekali sluuurrrrrrpppppp aku telan...
ngammmm soiiii...

Lepas 2 jam..kena ambik darah lagi..
pastu.. kena tunggu bilik doc.. haaa time nie ler jantung aku dah luruh..
doc baca result .. katanyaaa.. sebelum dan selepas minum air gula
bacaaan darah 7.42.. haaaa ambikk ko..  nak pitam aku rasa dah time tu..
mulaa laaa dlm otak aku nie dok ternampak muka arwah abah aku.. akak aku.. (semua tu ada diabetes)

dan..dan tu.. doc bagi next appoinment
sebelum doc nak bg insulin.. addoooaaaiiiii.. nak menangis aku...
rasanyaaa dah jaga makan.. tapi aku ngaku..
aku kalau bab kuih manis memang ler aku sukaaa...sesangat..
jadi aku redha...

elok aku keluar klinik... nak masuk kereta
tepon berbunyi... doc tu tepon ..
katanyaaaaa...result tu salah...
haaaaaaaa!!!!!!!!.

rupanyaaa makmal tu yang salah keluarkan result..
mana mungkin.. sblm dan selepas bacaan sama kan....
rupanyaa sblm minum air gula 5.31 dan selepas minum 7.41
kikikiki...

SYUKURRRRRR ALHAMDULLILAH...

kalau tak.. oven aku tu aku dah nak sedekahkan dekat orang..
inisiatif.. supaya aku tak merajinkan diri membuat kek..
kah..kah..kah..




Rabu, 16 Februari 2011

::... BILA BAKAL-BAKAL USTAZ BERCERAMAH..::

perghhhhh.. sangat menusuk kalbu tul....
kena terima hakikat... yang anak-anak dah besar....
jadi maksudnyaaa umurrr dah makinnnn meningkat..
nomborrr dah bertambah...
jadi kekdahnyaaaa....
jangan nak berperangai macam owangggg muddaaa

sejak dua menjak nieee..
hari-hari aku dengar ceramah agama...
opppsssss
bukan dari ustaz-ustaz di luar sana..
tapi ceramah dari bakal-bakal ustaz
dalam rumah aku nie ajer...

setiap pagi aku akan dengar ceramah
dari ustaz imam muda afaf (aiman Asyraaf)
sebab
setiap pagi dia asyik kena marah..
asal pagi.. bila kejut dia bangun.. mesti nak mengamuk..
bila dah mengamuk..
hati mak ko nie pun mengelegak laa kan.. tak pasal-pasal nak mengamuk..
dah kena haruk.. baru nak diam..
bila dah diam..
aisssshhh sambil pakai baju... dia berdakwah depan aku..

"ummi  nak masuk syurga tak,kalau nak masuk syurga.. jangan marah-marah.. kena buat baik.... kalau buat baik.. masuk syurrrrr....gaaaaa... "..
pastu aku sambung laaa.. "habiss kalau tak dengar cakap ummi masuk nerrraaaaaaaaa..."
selambe dia jawab.."oooo itu ustazah lom ajar lagi..."

haaa pandai lak jawab tu kan..
dah kena batang hidung dia.. pandaaaaiii laa lepas diri
cehhh.. nak tenang camna.. kalau dah hari-hari asyik nak mengamuk ajer.. kalau sehari dua leh laa layan..
nie hari-hari.. dah ler nak kena layan karenah adik ko lagi..

keletihan... penat membebel..

haaa nie citer semalam...
tengah siap-siap nak gerak g umah mak..
sekali baju aku kena muntah hannah kaysah.. so kekdahnyaa kena laa tukar baju
ambik lerr t.shirt dalam almari..
lepas tu tanya apak dorang.. ok tak baju tu..
apaknyaa kata OK...

tapi tetibaaaaa..
terdengar suara mungil.. berkata-kata..
'baju tu ketat tak ummi.. kalau ketat, tak sesuai pakai tudung...."...
kih..kih..kih..kih...

blusshhhheeerrr aku  ..
kena ceramah dengan anak.... tapi sib baik ler baju aku tak ketat..
nak 'mam' pakai baju ketat..
kalau kurus melengking .. tak per ler.. ini dah sah..sah.. badan penuh lelemak tepu..

alhamdullilah..
tak sia-sia mak korang perabih duit hantar korang sekolah agama..
cayangggggg anak-anak ummi...
ummmmuuuuaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh...


 

::...SESSI DEMAM SERUMAH..::

satu rumah demam....
sabtu
memula tu apak bebudak nie ..batuk-batukk.. teruk gilaaa..
demam tak pun...tapi badan dah start sakit-sakit..

malam tu aku.. pun jampi ler.. seru 44 kali..
kengkonon kalau apak bebudak nie demam.. ahad dia tak g ler kerja..
hikhikhikhik....
sebab laki aku nie.. sakit macamana pun.. dia tetap g kerja..
memang gila kerja laki aku tu..

Ahad pagi..
mak dengan akak aku.. datang.. umah
ambik aku g bayu..
kengkonon sessi kelas memasak bersama chef Diva.. makcik aku.
nak belajar buat Mee Kari..

Elok sampai sana..
eh.. tetiba .., badan aku plak rasa seram sejuk..
kepala tetiba wenggg...
rasa badan paaaannnaaassss gilaaaaaaaaaaaaaa
haaa ambik ko...
semalam seru untuk orang lain..
sekali kena kat aku laa plak.....kah..kah..kah..

Isnin..
pagi.... haziq muntah-muntah.. pening-pening...
aku dah sememangnyaa demam dari semalam lagi....
jadi kekdahnyaaa
sessi tidur berjemaaah.. anak beranak...
alhamdullilah.. aiman.. ok.. kalau dia demam jugak..addduuuaaaii lagi terukk ler..

tengahari isnin.. tunggu apak dorang balik..
bawak g klinik.. kebetulan kaysah ada c/up 3 bulan..
minah kecik nie plak. seminggu letak nursery.. dia dah kena jangkitan
selsema...

semalam..
sessi melepak rumah mak.. dah lama tak lepak sana.. since abah dah tak ada..
tetiba makcik kecik nie merenggek... rasa badan dah mula 'dedar'..
nasib baik ada ubat....

petang kebah jugak ler demam nyaa..
hati aku dah mulaa happy ler..
yer laa kan.. risau gak nak ambik cuti.. sebab baru start kerja seminggu dah cuti-cuti..
segan plak dengan En.Boss..

Sekali malam tadi...
addduuuaaaaaiiiiiii... tetiba badan kaysah..
panas gilaaaaaa...
merenggek tak berhenti.. dah laa hidung tersumbat..
bagi susu tak leh nak hisap..
so semalam kekdahnyaa.. 'menempel' ajer
dari kul 00.00 - 04.30 pagi..
tak leh lepas.. kalau lepas mengamuk...
kaki langsung tak leh sentuh..rupanya.. tempat cucuk tu bengkak...





Khamis, 10 Februari 2011

::.. MOOD ANAK DARA..::



Haaaaa........ 
meh .. meh.. meh.. tengokkkkkkkk...... pe'el  anak dara aku nie......... 
kalau pepagi nak hantar dia g nursery ghuper dia gini
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 mukaaaa maniss kannn.. senyumm ajer..
sepanjang perjalanan asyik tersengih..sengih .. almaklum laa kan.. dah habis 2 labu +
plak dengan 1 oz formulaa mana tak tersenyumm ajer kannn...

TAPI...
kalau time ambik petangggg.... errrrrmmmmmmmm
gini laaaa plak ghuper dia..
gini
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 masam mencuka ko... aku panggil pun wat tak reti ajer.. pandang pun tak nak..
bila aku pegang jari dia.. di tariknyaaa tangan dia...
aduuuuiiiiii anak dara aku..
apa yang tak kena pun aku tak tau....
yang kelakar tu..  wat muka gitu garang gitu... sambil hisap bibir..
hahahahahaha...


Meh 
tengok pic nie plak......
.
.
.
.
.
.

.
.
.
.
.
.
.
.
.



haaaa nie si butak... kikikiki..
sekarang nie pepagi dah kena bangun..
selalu kalau bangun dia tak pernah mandi pun.. terus ajer hantar g nursery..
tapi laa nie.. dah kena mandi..
sib baik 2-3 hari nie mood baik..kalau tak.. 
asyik mengamuk ajer...



::... pertanyaan..::  weeeeii asal nuffnang aku dok atas tu.. apa masalah nyaa nie... selalu dok kat kaki.. nie dok kepala plak.. addduuusssss

Rabu, 9 Februari 2011

::.. SIKIT LAAA PLAK???...:

 ..........????!!!!!.......
kikikiki.... hehehehehehe.......
hahahahaha... hahahahhahahah
snfffff..snfffff..snfffffffff.............(keluar air hidung.... sebab gelak banyak..)


orang tetua kata jangan ketawa banyak... nanti menangiss kaaannnn..
nie aku nie kategori ketawa sambil nak menangisss laa niee..
bukan takat nak menangis....  tapi tahap nak MERAUNGGG dah nieeee...

hikhikhikhikhik....
situasi dalam keadaaaaaaaaannnnnnnnnnnnnnnnnn TAKUT.....

haaa sebelum tu.. aku nak cakap nieeeee....
dengan VANGGAAA nyaaaa aku dah start kerjaaaaa.........
kembali berkhidmat untuk NEGARA terchentaaaaaaaa....... sebab dah 90 Hari aku berkhidmat untuk anak..
kaaaannnnnnnnnnnnn....

alhamdullilah.. kaysah kepink..kepinkkk ok tak ada masalah...
aiman plak aku hantar dia sekolah... dekat QAFA AL-FAQIHIN.. tempat lama dia tu laaa...
dengan harapan 'JANGAN LAAA DIA LARI LAGI"...
masa hari isnin aku pantau.. alhamdullilah ... OK.. dan nampak dia seronok sesangat..
sebab maybe enviroment baru kot..
pagi aiman aku hantar nursery dengan kaysah.. lepas tu van akan ambik dia .. tengahari pun dia akan balik ker nursery tu balik.. senang kannnn.. tak yah aku nak keluar-keluar hantar dan ambik dia....

Tapiiiii......
yang aku sedihhhhhhhhhhhhhhhh dan nak meraunggg  nieeee
sebab.....................................................

KENAPA HASIL TENUSU AKU MAKIN SIKIT NIE.....

semalam aku pump kat opis.. pagi membawa ke tengahari..... hasil tenusu aku hanya 4 oz ajer.......
aduuuuiiiiiiiiiiiiiii nak menitik nieeeeeee air mata aku dah ....... sekali pump 2 oz itu pun tak berapa nak sampai ke angka 2 ........... malam plak aku tak pump sebab kaysah mengempel tak bleh lepas...

Isnin, 7 Februari 2011

:: ROTI BANYAK.. HASILNYAA PUDING ROTI LAGI..::

Semalam balik dari bercuti.. sekali tengok kat dapur ada roti... alamakkk... dah nak hampir expired.... adooaaaiii.. kalau tak makan membazir.. sebab roti banyak lagi.. dok fikir.. punya fikirrr.. lagi fikirrrr dan dengan rasa tidak bersalah... nak tak nak kena wat jugak.. kalau tak membazir.... dari masuk tong sampah.. baik buat sesuatu.... jadi ler Puding Roti nie... dah lama tak buat... aku nie kengkonon nak diet .. seminggu dekat kg.. asyik melantak ajer kerjanyaaa.. sehari dua tu aku ambiik gak shake... hati cekal ler konon kan.. tak akan tertawan dengan makanan yang ada .. maklumlaa .. Kelantan kan ... jadinyaa 2 hari ambik shake... hari seterusnyaaa.. melantak dengan jayanyaaa..

dan hari nie pun diet aku melayangggggg jugak.. sebab puding roti nie dah selamat masuk dalam perut aku dengan jayanyaaaa juger....

Tadi upload pic dekat FB.. sekali ada member mintak resepi... aku kan baikkkk.. tarak kedukut bab nak kongsi-kongsi resepi nie.... weeeii tak baikk kedukut ilmu.. :).....

Fydot.. nie resepi yang ko mintak.. nanti wat tau.. sonang ajer...


puding roti aku nie aku letak buah pic dan sedikit lebihan coklat topping kek


PUDING ROTI.

Bahan-Bahan
A:
500 ml susu segar (tapi aku lebih kan sikit)
8 Keping Roti ( nie pun aku lebih kan juge)

B:
4 sudu besar gula halus
2 sudu besar buttercup
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

C:
2 sudu besar kismis ( tapi aku lebih suka letak coklat chip ..lagi sedap)


Sos Kastard

1 tin susu cair
2 s/b tepung kastard
2 s/b gula

Cara-cara

1. Koyakkan roti dan rendam dalam susu selama 1/2 jam ( aku tak koyak.. sekeping-sekeping aku letak dlm loyang)
2. Kacau dan gaul rata bahan B
3. masukkan kismis (coklat chip) dan tuangkan bahan B dalam loyang
4. Bakar dalam suhu 180'c selama 30 minit sehingga masak
5. Gaulkan bahan sos kastard dan masakkan diatas api yang sederhana sebentar/ sedikit likat



 

::TAK SUKA KER..::

HATI TETIBA TERTANYA-TANYA..
BILA KITA BUAT ENTRY DEKAT BLOG
ADAKAH SEMUA ORANG AKAN SUKA.....

ADAKALA.. BILA ORANG MELAWAT BLOG KITA..
KEMUNGKINAN HATI DORANG  AKAN TERDETIK 

CONTOH:
EK ELEH .. BENDA MACAM NIE PUN NAK CITER
KENGKONON NAK MENUNJUK LAA TU
MACAM LAA BAGUS SANGAT..

SUSAH OOO.. NAK PUAS HATI ORANG..

TAPI KEPADA MEREKA YANG MERASA BEGITU
KORANG TAK TERFIKIR KER..
KALAU-KALAU ORANG-ORANG  PUN AKAN MERASA SESUATU  DENGAN ENTRY KORANG  TU..

FIKIR-FIKIRKAN LAH


p/s:.. MOOD TETIBAAA......


Ahad, 6 Februari 2011

::.. KENDURI 3 DARA PINGGITAN _ HANNAH KAYSAH,HANIE FAREYSHA & SYAHMINA AUFA..::

uhuhuhu.. alhamdullilah..
Home Sweet Home.. arggghhhh sonok gila dapat relax.. relax dekat umah ....
seminggu balik kampung rasa sekejap ajer.. balik kali nie rasa cam kelam kabut sikit...
sebab apa ?.. ontah.. aku sendiri tak pasti... masa cepat nau berjalan...

ok citer agak basi...
sebab tak sempat nak mengupload gambar....

akhirnyaaa ... setelah menanti.. menunggu.. .. .. mana tak nyaaa.. kena tunggu semua beranak baru ler leh buat kenduri together.. gether.... bulan 10 akak aku bersalin.. selang 15 hari.. aku lak meletop... bulan 12 akak ipar aku lak...pendek kata.. mak aku dapat 3 cucu sekali gus dalam tahun yang sama.. dan selang beberapa bulan ajer.. 

kenduri nie disponsor penuh oleh abang aku... keh..keh..keh..keh....
tapi tak bermakna aku goyang kaki... aku sponsor kek gula hangus, triffle, dengan bunga telur....
memula tu ingat nak tempah buaian, sekali dan nan ado ler untuk 3 baby sekali.. tapi dengan kreativiti akak ipor aku.. dia laaa yang gubah pelamin semua.. kalau tempah mau kena kuar duit beratus kan.. tapi buat sendiri jimat kos.. dan yang paling penting.. Cantik.....

Alhamdullilah.. majlis berjalan dengan lancar... nak lagi yang jadi tukang 'belah mulut' ialah abang aku sendiri.. hik..hik..hik... memula potong jambul dan lepas tu buat kenduri arwah untuk abah aku..
masa memula tu.. baby semuanyaa tido... baiiikkk punyaaa... baru.. ustaz nak mula baca ayat.. ehhh.. faresyha menangis... dah ler kena pujuk dulu..... dah elok .. tetiba aufa plak menangisss.. addduuuuaaaiiii.. sibb baik kaysah tak menangis.. kalau tak.. nan ado ler gambar-gambar nie semmua.. sebabb aku merangkap mak pengantin.. dan jugak jurugambar pengantin....Good Girl kaysah....:)...

disebabkan baby semua mood tak berapa baik.. maka gambar baby atas pelamin pun nan ado jugak.. yang ado gambar bersama omak pengantin ajer....jadi ler kan..

gambar banyak sesangat jadi untuk masukkan semua.. ajer gilaa laa kan.. so terpaksa laaa tapis menapis mana yang patut ajer.. kalau nak tengok semua.. masuk FB aku.. aku dah upload semuanyaaaa....



si kepink kepink.. baju di sponsor penuh oleh acik wanie.. sebab first bb girl..

si kecik Hannah Kaysah... pelamin idea akak ipar aku

si booolat Syahmina Aufa.. dan akak ipar aku.


si mentel Hanie Fareysha


ustaz moden.. (abang aku)

hannah kaysah..

acara memelah mulut

kemain nyoyot lagi si kaysah..

mak-mak pengantin.. kecuali yang tengah tu.. ibu ganti.. hikhikhik

 tinggal berdua.. sorang lagi dah menangis

 pusing dengan babah

 Nurul Hannah Kaysah..