Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 25 November 2011

::.. GANTI PUASA...::

Salam pagi jumaat semuaaaa.. warghhh harinie bagi salam plak.. selalu mainnn taip dengan tak bagi salam.... hik..hik..hik... bukan apa.. insafff.. insafff... dan lagi harinie jumaat kan.. kenaa laa happy. sebab esok cuti.. lusa cuti.. tulat cuti... tonggek cuti.. eeeehhh cuti lagi .. hahahahhahahahaha....... ok..ok.. nie aku nak kongsi-kongsi lagi ilmu tentang GANTI PUASA... bukan nak berlagak macam ustazah ustazah pilihan.. apa yang kita tahu.. kita kena laa sebar-sebarkan .. benda baik kan...

semalam member aku dok tanya pasal ganti puasa.. kena bayar fidyah ke tak.... dia tanya dekat aku yang sememang nyaaa tak berapa nak tau sangat laaaa.. kan.. jadi setelah aku meng GOOGLE dengan abang aku yang kengkonon alim tu.. memulaa dia kata tak perlu bayar fidyah.... bilaa aku dah balik baru dia sms aku.. info di perolehi dari JAKIM.. meh kita baca.....

********************************************************************************************
"Orang-orang yang  meninggalkan puasa dengan sebab apa pun diberi kelapangan masa untuk mengQada puasanya itu, asalkan tidak lewat sehingga masuk bulan Ramadhan yang berikutnya. Seandainya masih belum mengQada nya lagi dan masuk bulan Ramadhan yang berikut. Ia dikenakan fidyah iaitu sehari secupak beras serta Qada nya sekali. Seperti contoh :-

- seseorang itu telah meninggalkan puasa 5 hari pada tahun pertama dan tidak mengQada sehingga masuk bulan Ramadhan tahun kedua maka ini dikenakan :-
  • Tinggal 5 hari > Qada 5 hari puasa, ini bagi tahun pertama iaitu masuk tahun  kedua > Beras 5 cupak (1 cupak sehari)
  • Tinggal 5 hari > Qada 5 hari puasa, ini bagi tahun kedua iaitu masuk tahun ketiga > Beras 10 cupak (2 cupak sehari)
  • Tinggal 5 hari > Qada 5 hari puasa, ini bagi tahun ketiga iaitu masuk tahun keempat > Beras 15 cupak (3 cupak sehari)
Begitulah seterusnya jika masih juga belum meng Qada puasanya. Maka jumlahkanlah berapa tahun yang belum dijelaskan puasanya yang ditinggalkan itu dan berapa pula yang patut dikenakan fidyahnya.

*******************************************************************************************

Ketika memberi fakir miskin dengan kadar yang telah dietapkan bagi tujuan membayar fidyah memadai dengan niat sahaja. Tetapi jika membayar fidyah melalui jawatankuasa masjid atau mereka yang menjalankan tugas berkaitan dengan hal ehwal Islam adalah lebih baik dinyatakan tujuan kita itu.

Sebagai seorang Islam yang mengakui menjunjung perintah Allah janganlah lalai untuk mengQada puasa yang ditinggalkan itu. Lagi cepat kita Qada lagi besar faedahnya yang kita dapati dan ringan penanggungan kita terhadap Allah S.W.T.

sekian , Wallahualam....




3 ulasan:

lieyalatif berkata...

alamak...ade 4 hari kantoi tak ganti lagi ni wakakaakkakak......walaupun tak piyod tapi dugaan mengepam n bf bb tu buat terkantoi puase..seb baik 4 hari jek....huhuhu

~izan~ berkata...

baca n3 ni terus teringat pasal gnti puasa..skrg dh la masa tu kejap je rasa..tp kalau gnti skrg mesti tak rasa sgt sbb sejuk je cuaca kan..tp sejuk2 lapar la plak..ishh teruk betul pemikiran izan haha

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

tiba2 teringat ada 5 hari lagi puasa yg tak diganti..mmmmmmmmmm