Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 29 November 2011

:: ASAM PEDAS IKAN MAYUNG/ DURI .. RESEPI ATOK GEMOK..::

hallllluuuuuuuu... !!!!!!!!!
sudah lunch ker... ker lom makan lagi.. ker malas nak masak... ker Diet.....
apa-apa jer lah.. janji lunch.. kalau tak kang perut masuk angin kang .. susah plak...
karang tak pasal-pasal dok burrrrppp.. burrrrrppppp kuar angin....

hari ahad tu.. mak aku dengan kakak aku  nak datang umah.. jadi kena laaa masak untuk
jamu dorang makan lunch.... letih otak aku dok pikir nak masak apa..
tetiba terpikir nak makan asam pedas.. nak yang pedasss pedassss.. kuah pekat..
perghhhhhhhh meleleh air liurr bilaa asyik dok pikir..
akhirnyaaaa set lunch ahad tu.. ASAM PEDAS IKAN MAYUNG resepi ATOK GEMOK...
kikikikikikiki... saper atok gemok..???
atok gemok tu .. arwah nenek aku... mak kepada arwah abah aku..
owang johor kan panggil nenek tu atok kan.. jadi jangan ingat lelaki plak yerk...

kebetulaaann plak masa aku pergi beli ikan mayung haritu .. dalam ikan tu ada telur.. perghhhhh
dah macam mak PEKAN plak.. teringin nak makan telur ikan kannnn... jadi masak-masak terusss
simpan .. tak bagi orang lain makan.. hahahahahhahahaah.. teruk perangai kan...
lantak.. bukan senang nak dapat telur ikan mayung tu... syukur gak ler.. sebab mak aku pun tak makan
telur ikan mayung tu..


telur ikan tak perlu di keluarkan biarkan sajer dalam karung macam tu.. lagi besssttt


RESEPI ASAM PEDAS ATOK GEMOK..

Bahan-bahan
  • Ikan Mayung/duri
  • 50 tangkai cili kering... 
  • 7 ulas bawang merah   
  • 5 ulas bawang putih    
  • 5 biji cili padi              
  • 2 1/2 sudu lada hitam  
  • 2 inci kunyit                 
  • 2 inci halia 
  • belacan
  • daun kesum
  • bendi
  • asam jawa
  • garam
  • ajinomoto
  • minyak
cara-cara
  • blander cili kering,bawang merah,bawang putih,cili padi,kunyit,halia,belacan dan lada hitam...
  • tumis bahan-bahan yang dah di blander tu sampai garing.... (tumis dengan api yang sederhana)
  • bila dah garing.. masukkan air asam jawa.. dan ikan ... biarkan ikan masak seketika...
  • kemudian masuk kan 1 cawan air dan daun kesum.. masak sehingga mendidih
  • setelah mendidih masukkan 3 cawan lagi air.. dan masukkan juga garam, ajinomoto.. masak sehingga mendidih dan naik minyak
  • bila dan naik minyak.. masukkan bendi.. masak sehingga bendi empuk
  • dan tutup api....
(asam pedas nie pekat .. sebab tu tak menggunakan air yang banyak)

1 ulasan:

ida berkata...

salam, nk tnya skit, guna cili sampai 50 biji, xpedas ker? sy rasa mcm nak cuba, tp talut pedas...