Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 9 Ogos 2011

::MENU BERBUKA RAMADHAN KE 8 ... PUDING ROTI CARA AKU..::

uhhhhh.. mengantukkkkk... semalam lewat tido... bilaa dah lewat tido.. dah tentu-tentu mengantuk.. sib baik sahur tak terlajak... kalau tak.. alasan terbaikkk untuk aiman tak puasa.... tadi pun dah mula ngegada.. buat-buat muntah bagai..... arghhhh sorryy aku nak percaya.... sebab apa aku tak percaya... sebabnyaa lepas buat-buat muntah tu.. leh senyumm senyummm bagai....

lepas sahur .. mana bleh malas-malas baring-baring lagi.. karang memang alasan terbaik plak untuk AKU malas pergi kerja plak kannnn.... tadi nak bangun pun.. dah berkira-kira malas nak masuk kerja... blehhhh!!!!! sejak bulan pose nie.. awal gilaaa aku kena kuar umah... kul 6.20 a.m aku dah terpacak dekat parking kereta.. 6.30 a.m dah sampai dekat nursery hantar hannah dengan aiman.. mati laaa aku .. kalau cikgu dorang claim OT.. hahahahahhahah.... nie ler nasib kalau dah jawatan tak berapa nak tinggi  kan.. parking kereta merempat... kalau lewat  memang tak ado parking.... tu ler dulu pemalas pergi sekolah kannn.. parking laa kereta ko merempat.....

meh aku jaja citer apa aku masak untuk berbuka semalam.... gigih  aku balik singgah petronas beli barang-barang nak buat Puding roti... psttt hebat tak.. bershopping kat petronas... classss kannnn... hahahahahahaha. aku malas nak terjah kedai runcit dengan berdokong cik nah.. dan berpimpin si aiman.. leceh.. so pergi petronas.. senang orang tak ramai .. balik terussss buat... nie kesnyaaa dah lama tak buat.. pastu belek-belek blog masakan.. jumpaa style baru plak.. roti tu dia main gulung plak.. dalam sapu butter dengan coklat... tu yang hati lagi gigih nak buat..... tapi itu jerk laa yang aku tiru.. yang lain.. resepi asal yang aku selalu buat...


NIE ADALAH PUDING ROTI YANG SEDANG MENGELEMBUNG BAGAI GUNUNG BERAPI YANG NAK MELETOPSS ... pepagi tadi aku post kat FB.. dah semua pelik tengok puding roti aku nie.. asal nampak pelik ek??!!! hahahahaaaaa... korang nampak cam pisang ek tu aku gulung roti tu.. dah kata tengok orang buat gulung ko pun nak buat kan... .. mengelembung tu aku pun tak tau.. kenapa setiap kali aku buat memang akan mengelembung macam gini... tapi lepas  keluarkan dari oven dalam 2 minit.. dah susut dah bengkak nyaaa tu... ooo yang atas tu aku letak kurma.. dah badam tak ada.. aku ganti kan dengan kurma.... janji ado  kan... apa derk hal.. kita yang buat dia.. bukan dia yang arahkan kita.. 

memula tu ingat tak mo buat sos kastard.. sebab aku dah beli aiskrim.. dengan yogurt.. tapi rasa cam tak best laa plak... bila adik ipar aku sampai.. baru aku buat kan sos kastard... dan yang palinggg pentingggg cik nah makan nyummn yummmm... ok..ok..ok....ok..... dah cukup panjang lebar aku terangkan .. so lain orang lain caranyaaa.. walaupun AKU BUKAN CHEF.. so kalau korang buat sila ikut kreativiti korang sendirik sebab anak tekak korang jugak yang nak mentekedarah...... aku nak tepek resepi .. sebab ada kawan opis lama aku request... kongsi kongsi resepi apa salahnyaa kan.. walaupun ...........

Bahan-Bahan...

500 ml Susu Fresh Milk
8 Keping Roti
--------------------------------------

4Sudu besar gula
2 sudu besar buttercup              
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar tepung jagung

---------------------------------------
Sos Kastard

1 tin susu cair
2 sudu besar tepung kastard (aku guna tepung jagung)
2 sudu besar gula

Cara-Cara...

Ikut suka hati korang nak koyak-koyak kan roti tu ker.. letak sekeping-sekeping ker.. atau gulung macam aku buat tu ker..... pastu rendamkan dengan susu selama setengah jam.. .... lepas tu korang satukan gula, buttercup,telur ayam,esen vanila dengan tepung jagung.. kacau sampai sebati pastu tuang dalam loyang roti tu. pastu korang taburkan laa atas tu kismis ker.. badan ker... coklat chips ker... pastu korang bakar 180'c selama 30 minit....untuk sos plak.. korang satukan semua bahan pastu masak atas apii sampai sos tu pekat..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

lepas selesai buat puding roti baru aku kelam kabut masak untuk berbuka plak... di sebabkan semalam dah kesuntukan masa .. jadi.. lauk semalam adalah main campak mencampak ajerk .. memula nak masak tu laa nak masak nie laaa.. last-last.. masak simple-simple jerk.... janji kenyang kan...

ikan cencaru nak goreng cicah cili kicap.. bertukar ker cencaru masak pindang..
(haaaa jangan kata pelik tak pernah dengar nama masak pindang..
kalau tak tau .. pergi google..).....minyak berladung.. owhh itu yang pak incik ko suka tu..

dari daging masak black paper jadi daging goreng masin manis..

(nie semua tak tau..sebab nie resepi  'muloh'   arwah nenek aku..)...
 nampak garing sangat sebab pak incik yang goreng.. nak garing-garing katanya... lantak..
dari brokoli nak goreng+udang.... jadinya brokoli rebus .. bersos tiram.... tu jerk


jadinyaaa ini laaa menu aku semalam.. kenyang perut..... la...la...la..la....




14 ulasan:

WuMing berkata...

Menu di atas itu semuanya sangat menyelerakan...

Cabaran nih..

mawar (^_*) berkata...

adehhh..len yg nk dimasak len plak yg jadi nye...tp xpe..ia nmpak sperti sngt sedap.... =)

Shida Karim berkata...

kak shima...!!! terliur sudah... akak ganti org nye pose ehhh.... :P

...sWeeT uMi... berkata...

gorjes nye nko nye puding tu shima...merembes sudah...ada yg nak kena wat ni, resepi pun dah ado kikiki

yatt berkata...

kak ko sentap ngan aku ke kak? sorry tau.. hihi.. janji sedap kan... org buat lagi la teruk langsung tak naik pun puding org...:)

Shima Md. Zahar berkata...

wuming..

sedapp..sedapppp sila masak ek..

Shima Md. Zahar berkata...

ain..
tu ler.. lain yg di rancang lain yang jadik.. janji kenyang..

Shima Md. Zahar berkata...

shida...

lorrr ko yang terliur akk lak yg kena ganti pose ko.. ape kess..!!

Shima Md. Zahar berkata...

naemah..

gojeeess kannn.. dan rasa sangattt tak goonjenggg langsung.. lemak berkrim... sila laa cuba.. pastu ko suap kan naufal.. heheheh

Shima Md. Zahar berkata...

yati..


lorr apa motif nak sentap lak.... hahahahhahaha....

lieyalatif berkata...

fuh mmg meleleh tgk menu akak....puding roti tu yg menarik hati...lain dari yg lain kegebuannyer......huhuhu....lapooooooooooooooooooooooooo

**fengsan depan pc akibat terliur tgk masakan akak!!

Shima Md. Zahar berkata...

lapooo ker.... eeehh jangan pengsan dulu... pergi beli makan dulu.. kalau org kata period yer kan ajer...

Fyda Rahim berkata...

kak shimot: semua yg ko msk aku terliur.. tp tang msk pindang tu mmg siyes org xpnh nmpk kaler gtu.. ngeh2.. nk bt jgk puding roti roll ko tu kak..

Acik berkata...

puding roti ngan kastad. yummy! double yummy! :)