Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 12 Ogos 2011

::.. AYAM MASAK LEMAK PUTIH KENGKONON PERCIK + DAGING GORENG MASIN MANIS SEMESEK...::

meh aku nak tayang kan menu kegemaran anak-anak aku... nak tau apa benda nie... aku tau.. korang mesti kata... "APA BENDA NIE".. kikikikiki.. aku suka..aku sukaaaa hahahahhahahaha .. tak derk laaahh.. aku nie tak pandai nak mendecorasikan masakan yang aku masak.. bila dah masak aku letak jerk dalam periuk.. tapi ada hati nak tayang kat blog kan...

nie adalah AYAM PERCIK VERSI CIK SENAH.... sweet kan nama ayam percik aku.. saper cik senah.. oo cik senah adalah mak aku... yer aku tau.. ayam percik aku nie tak ada rupa ayam percik... actually aku memula tengok mak aku buat pun aku pelik gak.. apa kebenda nie mak.....dah macam ayam masak lemak putih jerk.. kekdahnyaa .. bila mak aku kata ayam percik .. aku garu kepala.. tak dek  rupa pun... kannnn.. tapi memang ayam percik.. cuma mak aku lebih kan kuahnyaaa.. sebab katanyaaaa tak derk laaa kering sangat kaaan.. yang aku nie lagi aku lebih kan kuah sebab anak-anak aku suka kuah tu.. kalau makan siap berladung dalam pinggan...
tak berjelaga langsung ayam aku niekan... tang mana percik nyaa entah.. aku pun konfiusss.. nie sebab aku bakar dalam oven.. selalu aku bakar atas dapur.. kalau bakar atas dapur baru nampak berjelaga... tobat dah aku nak bakar atas dapur.. habisss punah jahanam dapur aku.... pak incik dah sound.. kalau dapur rosak kali nie.. pakai jerk dapur minyak tanah... dahsyat ugutan pak incik tu..... jadinyaaaa kita tukar nama menu nie  AYAM PUTIH MASAK BERLEMAK..... ke korang ada cadangan nak bagi nama apa.... hahahahah

Resepi sangat mudah bak kata cik senah.. 'alo laaaa masakan hok paling semesek mudoh' .....  semudah ABC katanyaaa...



Bahan-bahan..

ayam

Halia - sebesar ibu jari aku
Bawang Merah - 4-5 ulas
santan
perahan asam limau nipis
garam
gula


Cara-cara

bland halia dengan bawang sehingga lumat.. pastu satukan dengan ayam dalam periuk .. pastu renehkan atas api... jangan masukkan air lagi.. biar ayam tu kuar kan air nyaa sendiri.. pastu bilaaa dah mendidih.. baru laa masukkan air dalam 1/2 cawan.. masak sampai ayam tu empuk.. pastu angkat ..masukkan santan.. pastu masukkan perahan asam limau, garam, gula sikit jerk.. dalam hujung sudu..  masak sampai kuah agak-agak pekat sikit  dan korang bakar ler.. ayam tu sampai rentung   agak -agak korang laaa...

kalau aku aku masukkan cili padi.. jadi bila aku nak makan.. aku akan picit cilipadi dalam pinggan aku tu.. perghhhh tersangggaaaattt HEAVEN gilossss.......

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
nie lagi satu kegemaran anak aku.. dan jugak aku .. dan jugak pak incik.... lagi senang gilaaaa nak masak .. tutup mata jerk pun bleh masak....




haaa nie ler makanan nyer.. memang kesukaaannnnn semua orang dalam rumah tu termasuk  cik nah .... kalau nak tau..kenapa badan aku tembon.. sebab nyaaa benda alah nie ler...  jaman dedulu cik senah kalau suap anak-anak dia mesti cik senah gaul dengan minyak goreng daging nie.... hari-hari ok... bila tiap kali cik senah goreng daging nie.. mesti dia simpan minyak nie.. jadi bila nak suap kitaorang.. cik senah campurkan laa minyak daging tu dengan kicap.. perghhhh memang termantoppsss kesedapan nyaaa... sebab tu laaa badan aku nie tembonnnnnnnn jadi kalau rasa-rasa nak tembon silaa laa buat cam mak aku .. hahahaha...... haritu kan cik nah berat tak naik kan.. aku gaul kan nasi dengan minyak daging nie .. haaaa makan laaa plakkan... tapi aku tak bagi selalu .. sekali tu jerk.. mak tak rela ok anak dara mak tembonn cam mak dia.... tak moooooooooooo.......


resepi nak masak daging nie adalah sangat mudah... korang refer jerk cara-cara nak satukan bahan mengikut gambar kat atas tu....menu nie lagi mudah dari korang nak baca ABC.. kira tak sempat nak baca ABC.. dah siap.. perghhh hebat kannnnnn.. ok nie resepinyaaa.. oohh yer walaupun letak nise.. tapi rasanya tidak ler manissssss sesangat.. just nice jerk dengan garam semua tu.. aku bagi nama resepi nie DAGING MANIS MASIN SEMESEK...... nie resepi arwahhh nenek aku....

Bahan-Bahan

Daging
Garam
Nise (gula melaka)

bahan-bahan sampingan

minyak
air
bawang besar
cili hijau/cili padi

cara-cara..

satukan daging, garam dan nise.... goreng kan dalam kuali... (memang laa dalam kuali kan tak kan dalam lesung batu  plak kannn.. )... pastu masukkan air... biarkan sampai kering air dan daging empuk.. gorenggg sampai garing.. dah garing baru masukkan bawah besar dan cili.. siap......


ok.. dah ada 2 menu yang anda.. anda.. anda.. dan anda... semua bleh buat untuk berbuka harinie.. kalau tak sedapp anda.. anda.. anda.. dan anda semua jangan salah kan saya yerk... kikikikikiki................................
sebab SAYA BUKAN CHEF...





12 ulasan:

Rose Emely berkata...

sejak bila ko tukar nama jadi 'SHEEMA' kak?
ekekeke...
feeling feeling retis kah?

terliur tgk daging tu
terasa dah lama tak makan daging.
asik2 ayam n ikan.
huhuhu...nak wat daging goreng blackpepper laaaa

...sWeeT uMi... berkata...

oo letak nise yeh...tak tau lak aku, sbb tak nmpk nise tu hehehe, tp nmpk daging tu sodap sgt...tang ayam percik tu family aku pun suko...nko tau 1st time aku tgk percik putih ni kat umah MIL dulu, jagun jap time tu hehehe

Fyda Rahim berkata...

wahh.. visi kelantan ye akak msk.. hehe.. lame x mkn ayam percik mak sy.. kaler gtu jgk.. org dulu2 je kaler putih gtu.. org skg ye kaler da ubah skit.. tu yg pure asli visi ayam percik kelantan sebenarnye.. xcaya tanye cik senah..

yatt berkata...

wah2 ari2 ada resepi... tak leh jadi mcm ni... kahkah2 mari kita tukar blog kita jadi blog masak2 la pulakkk J.E.L.E.S hikhik

lieyalatif berkata...

aku suke ...aku suke...sebab ko letak resepi sekali...nak cuber ar kak....ooo rupenye mcm tu buat daging goreng...patut laa dgg goreng kelantan sedap2.....gitu rupenye.....

tengkiut kak!~

Sheema berkata...

Misot..
ko kan..nampak jerk aku tukar nama kan....hahahahhaha......

terliur... ker buat ler senang jerk tu

Sheema berkata...

naemah...

a-ah .. tu ler bila aku citer dgn segelintir org kelantan.. dorang pun tak tau jugak.. mungkin ler nie resepi nenek aku reka sendiri kot...

hahahah.. ko jakun tgk ek.. hahahah.. tu ler aku masa mak aku masak dedulu pun aku pelik.. tp percaya lah.. percik nie ajer aku makan.. percik lain aku tak makan

Sheema berkata...

fyda rahim

hahahaha.. kan.. percik putih nie lagi sedap dari percik merah tu kan.... simple jerk...

Sheema berkata...

yatt..

hahahahahaha.. tu laaa .. habiss nak wat camgana dah tu jerk modal yang ada pun nak update blog.. hahahaha... blog masakan tak leh arrr sebab SAYA BUKAn CHEF.. hahaha

Sheema berkata...

lieya..

haa cuba-cuba buat.. pasti mia mija suka.. kalau dayyan leh makan pun mesti dayyan suka

ikiqzana berkata...

wahh.. bnyk menu. nmpk pon sedap2 belaka. xpe la mak dia tebam pon janji ada org sayang.. hihihi

Ruziawati Yusof berkata...

babe, nanti t nak try.. tgk gmbar pun tahu sedap okes?