Nuffnang

Nuffnang

Rabu, 13 Julai 2011

::.. MAK SAYA MASAK SEDAP...::


"MAK SAYA MASAK SEDAP"............

setiap orang mesti akan cakap yang mak dia masak sedap kannnnnn.. ker ader orang yang kata mak dia masak tak sedapppp. tu aku rasa mungkin kurang kasih sayang kalau gitu tu.....kesian kan....ok..ok..ok...
bila kita citer mak kita masak nie sedap.. masak nie sedap.. nanti mesti member kita kata.. mak aku masak lagi sedap dari mak dia masak... kaaannn..

Air tangan mak kita masak apa pun akan jadi sedap.. walaupun mak kita cuma goreng ikan jerk.... pun kita rasa sedapppp kan..... apa lagi kalau mak kita suapkan.. perghhh lagi berpinggan-pinggan ko makan kannnnn....warghhhhhhhhhhhh .... tetibaaa teringat dekat masakan-masakan mak.... dah lama tak makan mak masak....errrrrmmmmmmmmmmmmmmmmm....

masakan yang aku suka bila mak aku masak kan.. asam pedas, pajeri nenas, udang galah masak kerutub... banyak lagi laaa... KAN AKU KATA MAK SAYA MASAK SEDAP... jadi semuanyaa sedap.. lempeng kosong pun sedapp mak aku masak..ngeeeehhhh... tapi aku kan palinggg sooookaaaaaaaaa kalau mak aku masak beehoon goreng...haaa yang nie memang aku tak boleh tahan.. walaupun perut aku kenyang macam mana pun.. aku mesti nak kena makan .. kalau aku tak makan.. alamatnyaaaaaaaa berminggu-minggu ler aku akan menyesal.. sampai gitu sekali kannnn....... kalau bab beehoon goreng nie.. aku memang tak akan makan kalau beli-beli kat luar.... sebab aku rasa tak .. bukan tak sedap... sedappppp tu memang sedappp.. tapi tak se marvelousss yang mak aku masak....

aku bukan tak pernah cuba masak..pernah...  tapi mesti tak pernah jadi ... borrriinngg jerk.. dulu-dulu masa aku lom kawin kan.. aku memang tak akan masak segala makanan kegemaran aku yang mak aku masak.. sebab nanti aku rasa tak sama.. dah tak best.. jadi biarkan kita kekalkan keaslian nyaaa dengan air tangan mak...  tapi bila dah kawin nie.. nak tak nak aku kena ler belajar gak.. tak kan asal teringin jerk aku sergah mak aku.. asal teringin jerk suruh mak aku buat. mau kena makan pelempangggg kaaannn.. ngegada terlebih laa plak ...  tapi alhamdullilah ler.. antara banyak-banyak masakan mak aku tu .. banyak gak ler yang aku dah PRO.. kikikiki.....  kalau aku teringat balik kan.. masa memula aku teringin nak makan makanan favourite aku..asam pedas... aku siap tulis resepi nie.. berapa tangkai cili kering.. (siap kira ko.. berapa tangkai mak aku pakai)... berapa ulas bawang semua ler aku kira.. belacan pun aku ukur siap-siap.. kalau kata besar ibu jari.. aku akan bentukkan betul-betul besar ibu jari.. hahahahahahhahahahaha...

tapi kalau bab beehoon goreng tu aku kantoi... tak pernah menjadi.. bertahun-tahun aku cuba memang tak bleh sama.. kang buat kang... terlebih cili ler... kang buat kang terlebih masin ler... entah apa-apa rasa entah..
semalam tetiba aku teringin ler sangat nak makan beehoon goreng style mak aku buat... aku duduk dediam aku  bertafakur kejap.. ingat balik resepi yang pernah mak aku azan kan  kat telinga aku dedulu.. bilaa dah yakin.. dengan rasa keyakinan menebal dalam dada .. jalan menuju ke dapurrr.. ambik bahan-bahan yang ada.. dengan berhati-hati mengerat cili kering.. berhati-hati menyukat udang kering dan ikan bilis.. dan bahan-bahan yang lain.. dan dengan penuh keyakinan memula kan masakan ....................................................................................................

Alhamdullilah jadiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.. hak..hak..hak..hak... hakkkakkk sokaaaaaaaaaaaa.................

nie mesti ada OTAK-OTAK PUAKA dok fikir.. alaaaaa beehoon goreng jerk pun.. tu pun nak kecoh.... kan aku cakap.. ..........................................MAK SAYA MASAK SEDAP...........

ini ler percubaaan yang entah berapa ratus kali .... slurrrppppp aku memang suka makan beehoon goreng dengan sili sos.. baru heaven.. opssssssss tu kepok lekor MIL aku kirim kan haritu.... nyummmm.nyummmm. so disebabkan semalam makan dengan penuh keriangan dalam hati tanpa memikirkan tentang chatu lemak harinie.. jadi.. harinie diistiharkan...... TAK PAYAH PERGI  CHATU LEMAK.......

huhuhuu.. MAK SAYA MASAK SEDAP


6 ulasan:

mysha berkata...

eII sHa sokong eNtry aKak nih.. mmG seDAP kAK kLo maK kTE mASak kan?? pADahal masAK simple2 jER.. caMpAk2 jeR...

mmG betul kaK Klo kTe try meSti taK jaDIk..paDahal sukaTan dah saMa.. geRAm kan... tu la oRg kaTa air tgN.. kan kak...

pst: kak t sHa buAt entry ek paSAL rambuT gugur

Shima Md. Zahar berkata...

sya..
kan sya kan.. kekadang tu mak masak rebus sayur pun sedap.. pendek kata semuanyaa sedapp...

haaa good sya.. akk nie dah buntu.. buntu.. nak lagi bila tgk banyak nau rambut dejkat lantai

yatt berkata...

kelakar kan kalau de org kata mak dia masak tak sedap hihi

Shima Md. Zahar berkata...

yat..
kan... memang tak patut..

ikiqzana berkata...

biasa tu.. pepepon mak saya masak sedap dari mak org lain.. hihihi

setuju 100%.. hihihi

Shima Md. Zahar berkata...

ikiqzana...

hahahahahha.. kan..kan..hahahhaha