Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 22 Julai 2011

::.. KEK SARANG BERSEMUT-SEMUT.. LEPAS TU BERGEDIL GEDIL...::

errrrrmm dah tak lama dah nak pose kan... lagi 10 hari kannnn.. euuwwwwwwww ..sonok..sonokk ... .......
ok..ok..ok.... kali nie kita citer-citer pasal masak- masak plak ek.. sebab selalunyaa kalau time nak pose dan bulan pose nie ler orang ramai dok google nak cari resepi nak masak kan... dari segala maknika resepi orang akan google... al-maklum laaa time pose nie .. nafsu tekak meronta-ronta nak makan itu laaa makan ini laaa kan... nak lagi senang tak payah google resepi.. pergi jerk ker pasar ramadhan melambak benda yang boleh jerk nak beli tapi...... rasanyaaa tak tentu lagi bleh memenuhi anak tekak ko kannnn.....

macam aku ler.. asal bulan pose.. mulaaa  la tekak nak makan benda-benda manis.. nak buat.. malas.. dah balik kerja dah penat.. nak masak untuk lauk untuk berbuka  lagi dengan karenah anak lagi kan... so pergi beli jerk.. tapi bila dah pergi beli .... addddduuuuaaaaaaiiiiiiiiiiiiiiiiiii rasa sangat hampeeeehhhhhhh.. jadi.. untuk memenuhi anak tekak nie .. selalunyaa aku akan buat time weekend jerk..apa de hal.. buat sendiri kan ..sedap tak sedapp belakang kira.. janji puas hati....

nie haa aku nak syer resepi dari............. bukan dari mak aku.. yerk.. walaupun MAK SAYA MASAK SEDAP.. tapi nie dari resepi MAK ORANG LAIN.. tapi SEDAP... haaa kannnn... korang cuber ler.. kalau korang rajin.. kalau tak rajin.. korang tengok jerk laaa .. pastu korang pergi cari kat pasar ramadhan konpem ado....

huhuhuu.. kek yang sangat moist... walaupun tak berapa nak bersarang sangat.....
MAK ORANG LAIN PUN MASAK SEDAP

Bahan-Bahan.... ...

12 Biji Telur
250 grm buttercup
4 cawan gula
2 cawan air
1 tin susu pekat
2 1/2 cawan tepung
4 sudu kecik soda bikarbonat

cara-caranyaa...
  • Cairkan buttercup pastu sejuk kan
  • Masukkan gula dan biarkan sampai gula cair sehingga kekuningan atau nampak hangus sikit dan lepas tu baru masukkan air..(hati-hati time masukkan air.. nanti meletup-letup)
  • satukan tepung dan soda bikarbonat dan ayak kan
  • panaskan oven 45-50 minit 170darjahcelcius
  • kacau telur sampai cair.. (jangan pukul) + masukkan susu satu tin.. kacau lagi.. sampai sebati.. + masukkan buttercup yang telah dicairkan + masukkan tepung yang dah di ayak tu + masukkan gula hangus tu... kacau sampai sebati.. sebelum tuang dalam loyang tapis kan dulu..
  • masukkan dalam oven pembakar.. sampai kek tu masak
terpulang pada sesetengah orang.. ada yang suka kukus kek nie.. tapi aku lebih suka bakar.. senang citer tak payah risau gas habis... hehehehehehe....

habiss bab buat kek... nie haaaaaa aku nak syer lagi satu resepi ... nie pun bukan dari resepi MAK SAYA walaupun MAK SAYA MASAK SEDAP.. tapi dari resepi.. mak orang lain TAPI MAK ORANG LAIN PUN MASAK SEDAP....... hehehehehehehe..

saper suka makan bergedil .. cer angkat kaki sambil baca.. hak..hak..hakk......... errrrmmm resepi nie aku dapat dari mak member aku  ... kalau tanya mak aku.. sure mak aku tak tau.. sebab mak aku bukan orang JOHOR.. walaupun abah aku orang JOHOR.... ehhhh japppp.. bergedil nie asal dari JOHOR kan.. ker aku silap.... tapi hakikatnyaa bergedil nie bukan dari negeri cik siti wan kembang.... sebab tu mak aku tak pandai buat bergedil nie....

aku memang suka gilaaaa makan berdegil nie.. seddaaaaapp sangat aku rasa..nak lagi kan kalau makan dengan SOTO.. perghhhh termaaaannnnnttttooooppppsssss dan terHeaaaavvveeeennnn ... tu anak tekak aku laaa rasa.... anak tekak korang aku tak tau laaa.. korang aku tak tau.... jadi bilaa dah suka sangat.. moh ler kita buat sendiri kan.. kalau manjang nak beli.. .sakit gak poket nie.. dah ler tu kalau beli kecik cinonet besar taik kambing.. dah 50 sen.... kalau buat sendiri.. ambikk ko nak besar tapak kaki gajah pun tak ada orang nak marah.. janji puassss makan...

bergedil-gedil...... bergentil-gentil.... 
euuuuwwwwww yummmmyyyyy shedddaaaapppp

resepi pun sangat senang.. cuma kalau malas akan rasa renyah ler sikit..

Bahan-Bahan
  • Daging
  • Kentang
  • Bawang goreng
  • 1 ulas bawang putih
  • 1 ulas bawang merah
  • 1/2 sudu jintan manis
  • 1/2 sudu jintan putih
  • 1/2 sudu lada hitam
  • daun sup
  • sebijik telur
  • garam
cara-cara...
  • goreng daging sampai garing sikit pastu blander halus.. kalau nak tumbuk pun bleh jerk
  • gorang kentang kemudian di tumbuk
  • tumbuk bawang merah+bawang putih+jintan manis+jintan putih+lada hitam
  • satukan semua bahan-bahan semua dekat atas tu.. gaul sebati +bawang goreng+daun sup
  • pastu bulat-bulat dan gentil-gentilkan ikut suka hati korang...
  • pastu pukul telur dan celupkan  dan goreng.....

selamat mencuber laaa yerk..... aku syer kan jerk resepi dari MAK ORANG LAIN nie.. adioosssssss  SELAMAT BERPUASA.. dengan ucapan PUASA TAHUN LEPAS DAH BAYOR KER??!!!!!!





6 ulasan:

Shida Karim berkata...

nmpak sedap bergedil akak tu.. cam kueh kacang pon ade gak.. uhuh ☺

Shima Md. Zahar berkata...

shida..

hahahahahahhaa.. belasah jerk laaa...kuih kacang pun kuih kacang ler.. hahahahahhaa...

ikiqzana berkata...

selera betul masakan dari resepi mak org lain ni.. bole cuba puasa nanti.

en. abg pon suker bergedil gentil ni.. hihihi

WuMing berkata...

Thank you 4 resepi Kek.... WuMing memang suka makan kek..

Shima Md. Zahar berkata...

zana..

hahahha.. haaa cuba ek.. pasti sedapp sebab resepi mak orang lain..hahaha

Shima Md. Zahar berkata...

Wuming

welcome... hehehe.. cuba laa ek