Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 10 Mac 2011

::... DI WAD PLAK..::

masa aku dekat ICU tu kan.. aku dapat rasa macam mana abah aku rasa laa.. ya Allah hazabaijan.. tak boleh nak gerak langsung.. bila tangan tergerak sikit .. mulaa laa skrin tu memekak.. korang nak tau tak.. ada sekali tu aku kena marah dengan nurse.. kesnyaa sebab tangan aku terangkat... adddduuuuiiii... seksa ko.. dah laa katil tu sempit... kikikiki.. memalam dekat ICU aku memang tak bleh nak tido.. bila dah tak bleh nak tido tu.. apa lagi aku main ler segala suis dekat katil tu.. aku naik kan... aku turun kan.. kikikiki.....

dalam kul 4.30 ptg aku di tolak naik ke wad... dalam pada tu aku cuak gak.. takut gak aku.. mana lah tau.. dibuat nyaa naik ker wad tetiba pernafasan dan jantung aku breakdown balik... sebab masa tu serius aku cakap.. sebenarnyaaa pernafasan aku sememangnyaa tak OK... nak bercakap pun aku semput... tapi aku tawakal... dalam hati aku . aku kena kuat semangat.. jangan cepat mengalah.......

kalau korang nak tau.. aku kena refer ke wad bersalin... kenapa?... seriusss aku pun sendiri pun tak tau.. kenapa... nie semua kerja doktor dekat ICU.... sepatutnyaa aku kena refer ker wad surgery.... lantak ler.. janji aku masuk wad.. kikikiki..... 

masa dalam wad.. tetiba aku akui apa yang doktor dekat ICU cakap... ' dekat icu kami pantau puan.. kalau dekat wad.. dorang akan pantau 4 jam sekali... ' yer saya sangat akui nyaaaa... tetiba aku rindu plak dekat ICU. coz.. dekat saya 1 patient  1 nurse... so nurse akan layan segala -galanya.. bila dah dekat wad.. dengan keadaan ko yang tak bleh bangun.. apa yang ko nak ko kena tunggu ler... tapi tak per... itu dah prosedur kan.. tak kan aku nak tersadai selama-lamanya dekat ICU tu....


muka sememeh.. dengan sembab nya..

esoknyaaa bila doktor pakar datang round.. aku mintak jasa baik doktor tu.. mintak bukak kan segala wayar dekat badan aku.. aku cakap.. aku nak bangun sendiri.. nak pergi bilik air sendiri.. tak sanggup nak mintak tolong nurse uruskan.. sebab semua nurse dekat situ semuanyaa mengandung.. kesian aku nengok kan nya... dah laa masa dalam ICU lagi aku kena cerry berry.. kesian dekat dorang asyik kena uruskan aku ajer...

alhamdullilah doktor kata dia akan tengok dulu macam mana.. kemungkinan dia akan slow kan dulu oksigen lepas tu baru dia akan cabut segala wayar dekat badan aku... dalam pada wayar masih berselirat dekat badan aku nie.. aku gagahkan jugak diri aku nie bangun... tarik segala wayar tu... aku duduk atas kerusi.. kikiki. nie kalau nurse atau doktor tau mau kena ceramah.. kikiki.....

selama aku dekat hospital.. aku tak rasa sakit langsung.. bila nurse tanya tahap sakit aku 1-5.. aku jawab 0...
seriuss aku tak rasa yang sakit aku dok tanggung beberapa hari sebelum tu.. betapa kuatnyaa ubat-ubat yang dorang dok supply dalam badan aku nie..

hari ke2 dekat wad .. pagi tu doktor pakar datang round lagi... dia kata kalau nak bukak oksigen.. dia suruh aku test paru-paru aku dulu.. kalau 3 ball tu naik baru oksigen boleh bukak... haaa ko dengan semangat aku tiup ball tu.. tapi sayang nyaa 2 1/2 ball ajer yang naik.. tapi atas belas ikhsan doktor tu.. dia kata ok boleh bukak segala wayar dekat badan aku.. time tu jugak aku wat sujud syukur.. syukur alhamdullilah....

ini ler alat untuk test paru-paru / pernafasan ok ker tidak

lepas dorang cabut segala wayar.. haaa ko.. ambik tangan aku dah tak rupa tangan dah.. dah laa sembab... setiap tempat biru... kesian tangan aku tau.... selama nie aku beria jaga tangan aku.. hikhikhikhik.. cuba ko fikir.. macam mana tak biru.. setiap hari kena ambik darah..bila tak jumpa .. di tepuk di tamparnyaaa tangan aku... uuuiiii sib baik aku tengah sakit.. kalau tak dengan nurse.. dengan jarum.. semua aku kasi hilang... sakittt dowh.... yang paling sadis kan. bila dorang nak keluarkan wayar 'long line' yang dorang masukkan dalam tangan aku.. ada dekat sejengkal jugak laa wayar tu dalam isi aku yang gebuss nie..


berlubang dan lebam.. situ laa wayar 'long line' tu.. dorang kata tu wayar untuk jantung..

eh... aku ingatkan bila dah di bukak segala wayar-wayar dan jarum.. maka tiada lagi laaa jarum dekat badan aku... ehhhhhh... elok dia bukak yang dekat kanan... di tebuk plak dekat sebelah kiri... rupanyaaaaa antibiotik aku lom habis lagi...



bila semua nyaa dah dibukak.. warghhh dengan rasa vangga.. aku bangun... dan cuba berjalan.. alhamdullilah.. walaupun ada sikit goyang dan semput tapi aku kuat.. aku harus kuat.. .. kerja aku asyik berulang masuk toilet..

hari yang berikutnyaaa doktor kata dia kurang berpuas hati dengan result darah aku.. ayooo.. time tu aku sudah mulaa cuak.. takut kena refer ker ICU balik... jadi doktor suruh aku makan banyak pisang... maka dengan itu.. marathon laa aku melantak pisang.. haaa ambik.. dekat 2 sisir dalam 1 hari.. kikiki..

selama dekat hospital aku kurang makan.. nan ado selera.. aku makan setakat 2-3 sudu ajer.. tapi aku banyak makan buah-buahan.....


2 ulasan:

watie berkata...

nape kak..sakit ape ni sebenarnyer?

ekin mahmud berkata...

ikin doakan akak cepat sembuh..aminn