Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 7 Februari 2011

:: ROTI BANYAK.. HASILNYAA PUDING ROTI LAGI..::

Semalam balik dari bercuti.. sekali tengok kat dapur ada roti... alamakkk... dah nak hampir expired.... adooaaaiii.. kalau tak makan membazir.. sebab roti banyak lagi.. dok fikir.. punya fikirrr.. lagi fikirrrr dan dengan rasa tidak bersalah... nak tak nak kena wat jugak.. kalau tak membazir.... dari masuk tong sampah.. baik buat sesuatu.... jadi ler Puding Roti nie... dah lama tak buat... aku nie kengkonon nak diet .. seminggu dekat kg.. asyik melantak ajer kerjanyaaa.. sehari dua tu aku ambiik gak shake... hati cekal ler konon kan.. tak akan tertawan dengan makanan yang ada .. maklumlaa .. Kelantan kan ... jadinyaa 2 hari ambik shake... hari seterusnyaaa.. melantak dengan jayanyaaa..

dan hari nie pun diet aku melayangggggg jugak.. sebab puding roti nie dah selamat masuk dalam perut aku dengan jayanyaaaa juger....

Tadi upload pic dekat FB.. sekali ada member mintak resepi... aku kan baikkkk.. tarak kedukut bab nak kongsi-kongsi resepi nie.... weeeii tak baikk kedukut ilmu.. :).....

Fydot.. nie resepi yang ko mintak.. nanti wat tau.. sonang ajer...


puding roti aku nie aku letak buah pic dan sedikit lebihan coklat topping kek


PUDING ROTI.

Bahan-Bahan
A:
500 ml susu segar (tapi aku lebih kan sikit)
8 Keping Roti ( nie pun aku lebih kan juge)

B:
4 sudu besar gula halus
2 sudu besar buttercup
2 biji telur ayam
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung

C:
2 sudu besar kismis ( tapi aku lebih suka letak coklat chip ..lagi sedap)


Sos Kastard

1 tin susu cair
2 s/b tepung kastard
2 s/b gula

Cara-cara

1. Koyakkan roti dan rendam dalam susu selama 1/2 jam ( aku tak koyak.. sekeping-sekeping aku letak dlm loyang)
2. Kacau dan gaul rata bahan B
3. masukkan kismis (coklat chip) dan tuangkan bahan B dalam loyang
4. Bakar dalam suhu 180'c selama 30 minit sehingga masak
5. Gaulkan bahan sos kastard dan masakkan diatas api yang sederhana sebentar/ sedikit likat



 

2 ulasan:

Fyda Rahim berkata...

tq k.shimot. sure sy akan bt, lagi bab2 senang je. hehe. toce2 sifu. =)

☆ lieya latif ☆ berkata...

fuh sedap2 kak.....mmg lain dari yg lain nie...toppingnye yg buat org meleleh nie.....

wah kak azam diet ni...naik keje sure dah slim meletops nieh!