Nuffnang

Nuffnang

Sabtu, 8 Januari 2011

::.. SAPER CAKAP BADAN BESAR TAK KENA BULI..::

perghhh bebudak jaman sekarang nie.. hebatttt.. sangattt hebatttt........
kocik..kocik dah tunjuk kehebatan .... kalau kehebatan dalam pelajaran rasanyaaaaa adalah lagi baikk kan..
tapi kehebatan yang aku nak citer nie, bukan pasal hebat dalam pelajaran.. tapi KEHEBATAN DALAM MEMBULI ORANG.......

nie.. kes anak aku laaa si Haziq tu... jangan dok ingat badan dia besar orang takut dengan dia... kena buli ada laaa.. kekadang aku kesian sangat dengan dia.. coz.. haziq nie jenis tak melawan apa yang orang buat dekat dia..

aku paling sedih sesangat.. bila dia balik dari sekolah.. dia cerita dekat aku yang kawan dia ejek dia.. 'PONDAN GEMUK'... masa dia cerita dekat aku tu.. dia bleh gelak-gelak...aduhaiiii.. luluh rasa hati aku.. bila orang panggil anak aku macam tu..... lagi aku sedih.. haziq bleh gelak tu.. aku cakap dengan dia.. cakap dengan kawan dia tu.. jangan panggil dia macam tu.. haziq cakap.. tak per laa ummi.. nanti tuhan balas laaa.. aduhaiiii.. baikkkknyaaaa laaa anak aku nie......


ada satu hari tu.. aku bekal kan dia nasi impit dengan rendang ke sekolah.. sebab katanyaaa dia nak makan dekat kantin dengan Best friend dia... so aku bekalkan laa lebih sikit.. lagi pun aku kenal BFF dia tu.. bila dia balik.. aku tanya dia makan tak bekal tu dgn BFF dia.. dengan suara sedih + takut-takut.. dia cakap.. dia cuma sempat makan seketul ajer nasi impit tu.. yang BFF dia plak tak sempat nak jamah.. sebab ada sorang budak rampas bekal dia.. dan terusss makan .. memula tu aku ingat kan dia makan sesama dengan budak yang rampas makanan dia tu.. rupanya idok.. budak tu bedal semuaaaa sekali....... aduhaiiii.... kenapaaa laaa haziq tak ambik balik bekas tu dan marah budak tu.. katanyaaa abang dah marah tapi dia nak tumbuk abang.. ... adoooooiii haziqqqqqqq....... dah laa haritu dia tak bawak duit.......


dan banyak laaa lagi.. tapi .. aku malas nak pergi jumpa-jumpaaa budak-budak tu.. sebab aku rasa.. masaalah budak-budak.. kang aku masuk campur kang .. kata mak budak lelebih dari budak... tapi aku selalu cakap dengan haziq.. kalau sesaper buat dia.. terus mengadu dengan cikgu.. ada jugak laa aku cakap.. kalau dah melampau sangat... kasi penampar sekali.. hahahahhaha....

tapi semalam.. kakak aku tepon bagitahu,... dekat sekolah QAFA haziq kena buli dengan budak sekelas dia... beg kena sorok  dan  botol air kena buang dalam tong sampah........ perghhh menyiraaaappp gilaaa darah aku.. awal tahun dah ada yang buat perangai.....haziq tak cakap apa-apa pun masa balik tu.. kakak aku dapat tahu pun dari anak dia.. coz anak dia satu sekolah dengan haziq.. katanyaaa haziq selalu menangis dekat sekolah..sebab kena buli.. cuba korang bayangkan... kalau anak korang yang kena... menangisss aku beb.... apa laaa salah anak aku .. sampai 2 tahun berturut-turut kena buli..... kali nie aku tak diam kan..... gigih aku angkut kaysah dengan aiman.. pergi sekolah Qafa haziq pergi jumpa budak tu.... aku siap-siap warning dekat dia.. masa aku jumpa budak tu.. ustazah kelas dia pun ada.. jadi lagi sedap laa aku cakap.. sebab tiap-tiap hari kalau macam nie melampau laaaa kan....

seingat aku dulu laaaa... masa aku sekolah rendah... tahun 80an.. tak ada rasanyaaa kes buli membuli nie... jangan kata nak membuli... nak buat hal dekat sekolah pun rasanyaaa tak berani laaa.. coz time dedulu.. budak-budak takut dengan guru... tapi jaman la nie.. jauhhh berbeza.... tak kira.. sek. rendah ker.. sek.menengah ker.. sama ajer.... uhhhhhh.. ZAMAN YANG PENUH DENGAN CABARAN....





3 ulasan:

Fyda Rahim berkata...

kak.. sy ni mmg xade anak lgi. tp ni sy nye pndapat la. kalu sy la kn, sy jmpe dk tu, kasi gertak.. jgn skit gertak tp gertak kaw2 br drg s tkt. n lg bgs akak ckp je dkt cikgu. yg ang kt sekolah tu, bek akak g.sian kt haziq kak.. nk tggu smpi bile? ish.. anak buah sy dulu kes mcm haziq la.rampas bekal. skli incik raim g sekolah jumpe bdk tu dgn cikgu smpi skg alhamdulillah xde la kes buli. ayah aku gertak gile2kt bdk tu. haha. sy bc pon jd bgang. bdk2 sk jgn larang tp ko kasi belasah je kak.. x padan dgn punai kecik lg drg ni. huh!(base la i kn emo) hahaha

Tanpa Nama berkata...

betul shima.. aku setuju fida cakap.. berdasarkan pengalaman aku.. anak aku pun pernah pernah kena buli tapi tak seteruk haziq.. balik mengadu kawan dia ejak & main x nak sesama & kena pinggir dgn kawan & tarik tudung dll.. ape aku buat.. bila time qafa aku makan sama dia di kantin.. bila jemput balik sekolah aku akan jemput/tunggu dia kat kelas.. dan suruh dia tunjuk siapa kawan dia.. pagi2 dtg awal tunggu dlm kelas biar bebudak tu kenal kita emak dia.. insyaallah ok..

bukan ape takut lelama nanti dia trauma plak.. klu x menjadi jgak ko tukarkan la dia sekolah.. biar kita bersusah janji dia selamat..

Tanpa Nama berkata...

betul shima.. aku setuju fida cakap.. berdasarkan pengalaman aku.. anak aku pun pernah pernah kena buli tapi tak seteruk haziq.. balik mengadu kawan dia ejak & main x nak sesama & kena pinggir dgn kawan & tarik tudung dll.. ape aku buat.. bila time qafa aku makan sama dia di kantin.. bila jemput balik sekolah aku akan jemput/tunggu dia kat kelas.. dan suruh dia tunjuk siapa kawan dia.. pagi2 dtg awal tunggu dlm kelas biar bebudak tu kenal kita emak dia.. lelama insyaallah ok.. dan ko boleh lepaskan dia macam biasa..

bukan ape takut lelama nanti dia trauma plak.. klu x menjadi jgak ko tukarkan la dia sekolah.. biar kita bersusah janji dia selamat..