Nuffnang

Nuffnang

Sabtu, 8 Januari 2011

:.. KURMA AYAM RESEPI AKU..::




Haaaaaa ambikkk ko.. posing dalam periukk ayam aku tu.. silang panggong cili hijau tu dok berposinngg.. kah..kah..kah.. haaa ko !!! kalah blog masakan yang lain... hahahhahahahha ..... memang tak bleh buat blog masakan laaa kalau cam gini gayanyaaa kan.... tak menarik langsung... owang tengok pun pelik.. apa kebendaaaa laaa gamaknyaaa kan... tapi jangan dipandang rendah .. walaupun nampak tak menarikk janji rasanyaaaa... perghhhhhh 'nala'...... hukhukhuk... (habis ler.. ada orang mati tercekik baca statement perasan..)

ok ler.. aku sajer jer buat entry masakan nie.. cam biasa .. aku tak ada idea nak update citer apa sebenorrrnyaaa... jadi dari kosong.. janji ada ... ko ada!!!! errrrmmmmm ini laaa menu kegemaran anak-anak aku.. termasukkk laaaaaaa En.Somi terchennntaaaa... asal tanya nak masak apa.... mesti suruh masak lauk nie.. tapi kalau aku tak tanya tak plak dia cakap nak suruh aku masak lauk nie.. (korang faham tak aku merepek tu).. kalau masak lauk nie.. mesti aku kena buat cili kicap.. ... entah aku pun tak tau kenapa... dah alang-alang buat cili kicap.. aku goreng laa sekali tauhu.. kan sedap tu kan.. tauhu cicah cili kicapp. perggghh heaven ko....

ok..ok..aku baikkk hati nak kongsi resepi kurma ayam aku yang super duper yummy.. hik hik hik.... tak caya korang cuba laa resepi aku nie.. tapi tak laa sehebat... masakan korang ...

Bahan Utama
AYAM

Bahan A - Hiris
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih  
2cm halia                  
bunga lawang
kulit kayu manis
buah pelaga

Bahan B - Blander
4 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 cm halia
air
rempah kurma - ( setengah ekor ayam aku guna 4 kampit rempah kurma)

Bahan sampingan
ubi kentang
bawang besar - belah 4
Cili Hijau
air asam limau nipis
air
santan
garam
ajinomoto


Cara-cara.. :-)

memula tu.. korang tumis bahan A dahulu.. tumis sampai bawang nampak sekit garing... kemudian.. masukkan bahan B.. rempah nie korang kena tumis sampai rempah garing.. bila rempah dah garing.. masukkan ayam...  gaul ayam sebati/mesra dengan rempah.. masukkan plak air.. masak sampai ayam betul-betul empuk .. bila ayam dah empuk.. masukkan laa ubi kentang.. so tungu laa sampai kentang ala-ala empuk.. baru masukkan santan.. pastu masukkan air asam limau nipis+garam+ajinomoto... bila santan dah mengelegak masukkan bawang besar dengan cili hijau.. masak sampai bawang nampak sedikit layu.. pastu korang rasa laaa.. masin masam .. baru tutup api.. DONE...



Tiada ulasan: