Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 10 Januari 2011

::.. KETUPAT SOTONG..::


Nampak menyelerakan tak... kalau nak tahu... ketupat sotong nie.. sememangnyaaaa tersaaaaannngggggaaaatttttttt super duper.. yummy....ko..... seriusss anak tekak aku nie tak pernah tipu kalau bab makan.. alwaysss perfect.. hahahahahha.... sebenorrnyaaa aku pun first time gak buat ketupat sotong nie.. nie pun sib baik opis mate aku dengan rela hati nak tunjuk ajar dekat aku... uhhhh maluu siot.. anak dara ajar mak dara memasak.. tapi tak per laa kan.. kalau tak belajar mana nak tau kan.. nak lagi kalau makanan yang kita suka.. tak kan 'sokmo' nak suruh orang buat kan.. sekali dua.. ok laaa. kalau dah tiap kali mintak.. mungkin dia bagi gak.. tapi.. bagi penamporrrrr.. haaaa nakk.... !!.. tima kasih bebanyak ler dekat opis mate aku...

kalau dulu .. aku memang tak berapa gemor ketupat sotong nie.. masa mula-mula aku rasa .. time tu aku bercuti di terengganu... OMG.... seriussssss.. tekak aku tak leh nak terima langsung.. tapi.. sejak member aku  nie buat dan bagi aku rasa.. aku rasa.. perghhhhhhhh 'daknye'.....  dan selepas tu.. rasa cam nak lagi.. lagi .. lagi.. dan terusss akan lagiiii.
ermmm.. buat ketupat sotong nie rasanyaaaa tak ler susah sangat.. tapi yang kerisauan.. takut pulut dalam sotong tu tak masak.. haaaa tu yang tak syiokkk kan.. tapi alhamdullilah.. jadi ko... jadi laaa sebab sifu ada depan mata.. korang nak belajar jugak ker.. meh aku kongsi kan ilmu kat korang plak...


tekun.. menyumbatkan beras pulut dalam sotong.. tok guru yang bertudung kepink-kepink.

Bahan-bahan.
(nie anggaran yang aku buat semalam.. ikut suka korang laa nak buat banyak mana)

30 Ekor Sotong
2 peket santan
5 genggam pulut - basuh dan tos
2 keping gula melaka 'nise'
4 s/b gula merah
1 s/b gula
1/2 s/k garam
air
daun pandan
lidi pencungkil tajam depan belakang



Cara-cara..

-Bersihkan sotong... masukkan beras pulut kedalam sotong (anggaran setengah badan sotong), kemudian sumbatkan kepala sotong dan cucuk dengan lidi. sampai habis sotong
- masukkan sotong kedalam periuk , masukkan lebihan beras pulut+ santan+daun pandan+garam + air (masuk air agak-agak menutupi semua sotong ).. masak sehingga mengelegak.. dengan api yang sederhana kecil .. bila sudah mengelegak kacau supaya pulut tidak melekat
- bila sudah mengelegak, masukkan gula melaka+gula merah+gula..
- masak sehingga beras pulut kembang dan sampai kuah pekat..


4 ulasan:

Rose Emely berkata...

wahhhh...syiok syiok.
malew shayer!!!
tapi siyes...mmg cudap. kekenyalan dan kekembangan pulut tu betul-betul buat kita terasa nikmat tatkala mengunyahnya...

congratz sebab berjaya belajar...nnti dah berjaya buat sendiri sila bawak utk di test try cube yer...

Ruziawati Bukhari berkata...

ma.. rajennya masak2.. semua makanan sedap! terliur ah!! 8-)

yatt berkata...

oiii sedapnyer rupa dah mcm letak glaze dah.... nyampah tau...

Shima Md. Zahar berkata...

sot...
mmg chudaaappp.. tima kasih bebenyakk ler yer.. sebab sudi ajor akak ko nie masak...
moga murah rezeki ko.. aminn


T..
ddk umah tak dek buat apa tu yang merajin kat dapur tu.. pastu.. beratt pun naikkk.. hahahah

yatt
menarik dan tertarikkk.. tu ler.. tak mo join. hikhikhik