Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 24 Disember 2010

::.. APAM COKLAT..::

sebelum tu..
 .......................HORAAAAAYYYYYYYY...... !!!!!!!!!!!!

harinie sudah 44 hari... akhirrrnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa habissss sudah aku berpantangggg....... huhuhuh.... saat-saat berpantang akan senantiasa dirindui....




Tadi blogwalking dekat blog-blog masakan.. kebanyakan blog-blog dorang .. dorang dok tayangkan APAM.. segala jenis maknika macam apam yang ada.. apa nak.. APAM BERAS, APAM GULA MELAKA.. aihhh pendek kata semua jenislaaaaa.... aku yang menegok nya pun dah meleleh ayaq liur nie..
agaknyaaa musim APAM agaknyaaa yer

memula tadi ingat nak buat Apam Gula Melaka.. bahan semua dah ada. sekali yist sudah kehabisan
cari dekat kedai bawah pun tak dek.. so kehampaan disitu..
tapi .. tak berkesudahan .. aku cari lagi..
sekali jumpaaa laaaa APAM COKLAT nie.. tengok cara.. aihhhhh senang ajer..
masuk dapur .. tengok bahan semua ada..
maka... jadi laaahhhhh
APAM COKLAT yang sangat-sangat moist.. rasa lebih kurang macam kek coklat kukus...
Resepi aku dapat dari blog http://secubitgaramnor67.blogspot.com/



APAM COKLAT


RESEPI:...
inspirasi dari :KAK NOR

BAHAN-BAHAN..

1 Cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan air
1 biji telur
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
1 atau 2 sudu besar serbuk koko

cara-cara..

Panaskan pengukus yang berisi air hingga mendidih.... mix semua bahan-bahan (aku blander ajer).. masukkan bahan dalam acuan dan kukus hingga lebih kurang 10-15 minit..

* pada yang kurang suka manis.. rasanyaa boleh kurangkan gula....

Khamis, 23 Disember 2010

:... KEBAHAGIAN SURI DI RUMAH..::


macam mana ek.. isteri-isteri yang menjadi suri rumah sepenuh masa tu kan... seriussss aku sangat Vangga dengan isteri-isteri nie semua... sebab berjaya menjalankan tugasan penuh dedikasi.... kalau ler ada PENILAIAN SKT.. pasti semua suri rumah akan di ANUGERAH KHIDMAT CEMERLANG..

Rutin harian seawal jam 6.30 pagi sudah mula kelentung kelentang dekat dapur siapkan sarapan untuk anak-anak yang nak kesekolah dan suami yang nak pergi kerja lagi.. pastu semua dah pergi.. mula laa kerja seharian.. kemas umah, basuh kain, sidai kain.. kalau ada anak kecik.. uruskan anak kecik... lepas tu masak untuk makan tengahari.... bila anak-anak balik dari sekolah.. siapkan makanan mereka.... kang sebelum suami balik. dah kena siapkan minum petang untuk keluarga...aissshhhhh .. kang malam kang aktiviti lain plak.... euuuuuwwwwwwwwwww.. auuuwwwww.. hahahahahha...

kiranya tak dek langsung istilah penat pada mereka agaknyaa kan..bangun awal .. tidonyaaa plak lewat... selalu.. dorang nie akan lelap kan mata bila anak-anak semua dah tido... uiiihhh besar betul pengorbanan mereka kan... jangan pandang rendah pada suri rumah nie.. jangan ingat dorang duduk rumah tu.. duduk  relax aje.. tak buat apa-apa.. cuba .. pada yang kerja tu.. cuti satu hari uruskan segala-galanyaaaa... dari A-Z.. seorang diri tanpa bantuan suami... haaaaa baru kita tau penatnyaaaa... bak kata.. tangan belum kering.. ada lagi kerja yang nak kena uruskan..

selama  42 hari aku menjadi suri rumah sepenuh separuh masa nie.. baru ler aku  tau macam mana perasan seorang suri rumah nie..... nak kata bosan tu.. rasanyaa tak kot.. tapi penat dowhhhhhh... uihhhhhhhh ... sangat penat.. ada ajer benda yang nak buat.. dengan karenah anak-anak lagi..  perghhhhhhh... mencabar betul laa kerjaya suri rumah nie..  (jangan kata.. karenah anak-anak tu alasan yer.. yang ada anak rasanyaa tau kut.. kalau yang belum kawin dan tak ada anak tu.. sila laaaaa shhhhhhhhhh duk diam-diam)..  

tapi aku kira bernasib baik jugak ler.. ada jugak laaa bantuan dari suami terchintaaa... dan walaupun aku tak ada anak dara yang sudah besau.. jangan ingat  anak lelaki tak bleh buat kerja rumah... alhamdullilah laaa..

(NIE BUKAN SESSI NAK MEMBANGGAKAN ANAK )
haziq dah bleh di harap.. masa aku dalam pantang nie. kebetulan plakkan cuti sekolah..ada jugak laa dia tolong aku.. kemas-kemaskan sikit dapur.. basuh pinggan (yang dia dan aiman makan), kemas bilik tidur dia.. dan dah bleh harap tolong tengok-tengokkan kaysah.. bila aku nak mandi... kira kurang laa sikit bebanan aku time pantang nie.. kalau stok lauk dalam freezer dah mukhlisin  habis dia laa yang turun tolong belikan lauk basah.... kedai dekat bawah rumah ajer... (please jangan kata aku dera anak yer.. haziq melakukkan dengan kerelaan hati hokaaaayyy)... untuk tembolok dia jugak nak makan kan...  haaa ada tak sesaper nak buat menantu... bleh isi form .. kalau nak wat skandal.. tatap kena isi form.nanti ummi dia fikirkan ek.. hahahahahahahha

bagi aku .. menjadi suri rumah nie memang mencabar.. Kalau aku di berikan pilihaaaannnnn aku tak mau jadi SURIRUMAH.. tapi aku nak jadi SURI DEKAT RUMAH.. yang senantiasa dibelai dan diberikan perhatian oleh en.suami.. euuwwwwwwwwwwww.. ada sesaper nak terbelahak ker.. sila..sila.. tapi jangan terbelahak merata-rata yer.. kang kena lap sendiri plakkan..sanggup ker................

wokeiiii surirumah kena berhenti dulu.. nak hidangkan lunch untuk anak-anak .. hikhikhhikhikhik....... CHOW.......



tengok.... boleh di harapkan.. sambil goyang-goyangkan baby tidur.. sambil menonton.... haaa ok laaa kan.. tu budak botak yang dekat belakang tu pun bleh di 'harapkan' jugakkkk.. sangat-sangat membantu....... MEMBANTU BERSEPAHKAN RUMAH....





Rabu, 22 Disember 2010

::.. AKAN DATANG.. 44 HARI....::


 

akhirnyaaaa penantian dan penyiksaaan akan berakhir  ,... tinggal lagi 2 hari  dan dalam masa agak-agak 48 jam ajer lagi.. aku...... akan......


MERDEKAAAAAA!!!!!!!!!!


Merdekaaaa..... yer laaa merdekaaa laa sangat kaaannnnnn...tak sedar diri...dowhhh... orang lain berpantang  44 hari tak keluar rumah langsung dan tak jejak tanah langsung..... yang aku nie.. 2 hari lepas bersalin... segar bugar dan tanpa rasa bersalah.... bleh plak tu ikut laki terchentaaa pergi buat surat beranak Hannah Kaysah... lagi pun kan baby kena tahan NICU.. so aku sebagai mak yang sangat mithali haruslah pergi menjengguk dan menyusu kan  anak kesayangan tu... maka berulang alik laaa aku selama 2 hari ke hospital dari pagii sampaii malam......

dan yang palingg gempak.. masa dalam 7 hari.. time raya haji.. perggggghhhhhhh pergi bertandang rumah kawan en.din.. kebetulan dia wat makan-makan.... haaaaaa ko mampu ker!! dorang semua ingat yang aku dah 20 hari bersalin.. bila aku kata baru 7 hari.. mengucap panjang .. dorang kata... anak bandar.. HEBAT .... hahahahahahahahha....... malu jugak ler aku masa tu.. nampak macam taksub sangat nak berjalan..

9-11 hari ... berulang alik lagi ke hospital... pergi mengurut.. dan lepas mengurut sempat lagi berjalan-jalan pergi cari susu kambing... sebab time tu Hannah Kaysah kena jaundis....

pastu orang lain .. kalau berpantang tu .. stokin tak lepas dari kaki... baju sejuk bagai.. yang aku nie.. baru 5 minit pakai baju sejuk dah macam cacing kepanasan.... rimassss.... kain batik mmg ler pakai tapi sebab terpaksa... kengkonon beli ler barut untuk mengempiskan perut yang memang sejak azali buncit... pakai.. memang aku pakai. tapi tak konsisten ler.. pakai baru 5 jam laki aku dah membebel suruh bukak.. dia kata aku susah nak menyusukan baby.. memang ler kan.. sebab barut tu kan kena ikat ketat.. tu yang dia nampak macam SEKSA sesangat tu.. (dia plak yang rasa seksa kan..) maka dengan tidak melawan cakap en.suami.. aku yang menurut perintahhh.. bukaaaaaaakkkkkkkkk ler.......... tapi pakai tetap pakai.. waktu yg dibenarkan dalam 2-3 jam sahaja.. .. sebab tu sampai ke hari ni.. peyuttttt aku tetap membuncittttt..... jangan esok dia membebel .. ada yang kena barut dengan aku plak kang...

25 hari berpantanggg.. aku yang superduper iron lady nie.. sudah kedapurrr yer....memasak.. untuk diri sendiri. .. untuk suami terchintaaaa , untuk 2 hero aku yang sangatttt comeeeiiii tu.. dan tak lupa  jugakkkkk untuk ......BIARLAH RAHSIA.. habisss nak wat camno kannnn.. time tu laki aku sudah start kerja pagi.. so daripada 2 hero aku meragam tak tentu pasal baik aku masak.... maka dari hari ke 25 sampai laa ke saat ini aku lah yang masak.. sampai bleh buat KEK GULA HANGUSSS lagiiiii.. hidangan untuk tetamu yang datang ziarah aku dan baby..... adik ipar aku terkejut .. dia kata.. masa MIL aku bersalin kan anak dia yang bongsu.. selama 44 hari  MIL aku tak bangun.. dan tak buat apa-apa....

aku nie jenis tak leh.. kalau orang datang rumah.. aku tak hidangkan something.. palinggg bangggsattt tidak pun aku akan goreng keropok untuk hidagan tetamu aku tu.. kalau keropok pun tak ada.. biskut kering pun ok gakkan.. asalkan.. jangan pulang dengan perut kosong...kawan-kawan aku tau laaa perangai aku macam mana kaaaannnn.....

walaupun aku tak berpantang dengan betul kali nie.. tapi kalau bab makan.. aku tetap PANTANG.. benda-benda yang tak leh makan aku tak makan dan tak usik langsung.. nak lagi MIL aku adakan... uiiihh MIL aku sangat menjaga bab makan aku.. bila mak aku ajak aku makan roti canai.. MIL aku terus cakap.. tak leh makan sebab ada telur..... heheheheh.....

dan lagi .. aku tak berani lagi nak drive kereta... risaulaaaa kan. takut apa-apa jadi.. sebab masih dalam pantang... kang tak pasal-pasal tersepak ibu jari susah laaa plak.. terpaksa berpantang lagi 44 hari....

so...... waktu yang di nanti-nanti akan hampirrrrrrrrrrr..... (tapi tak mo masuk kerja lagi... mau rehat-rehat sama si gedebab kaysah)  dalam kepala otak aku nie dah macam-macam planning .. hehehehehehhe.....

ok sebelum tu saksikan lah pic Hannah Kaysah Kepink.. Kepink.. dengan mak kaysah yang tembon.. tembon..... dan abang-abang kaysah yang botak...





lama tak citer pasal 2 hero aku nie..  nanti.. akan di citer.. ada citer besstt pasal 2 hero nie..



 

::.. 'NYOROK' YANG PALING HEAVEN..::






Setiap pagi .. perut pasti berkeroncong..
pastu mulaaaaa laaa kapla dok pikiaq nak 'nyorok' sarapan apa kan..

nak makan nasi lemak laaa, roti canai laaa, tosai laa
mee goreng .. bee hoon goreng..

dalam banyak-banyak menu yang di atas kan...
bagi aku yang masih DALAM PANTANG.
adalah dilarang keras untuk melantak bendalah tu semua
nak lagi kalau MIL aku ada.
Lagi laaa dipantau dengan keras.....


Maka
sarapan yang palingg HEAVEN untuk aku di saat-saat ini  ialah..

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

ROTI 4 SEGI   BISKUT KERING ... DI CICAH DENGAN KOPI PANAS...
pergggghhhhhhhhhhhh sangat  HEAVEN..



 

Isnin, 20 Disember 2010

::YANG ADO HANYA AYAM.. ..::

9.30 bangun .. perut sudah kelaparan.... patut ler lapar .. dah kul 9.30... hikhikhikhik.. well biasa laa kan.. ada anak kecik.. sonok dowh.. bangun lelawat gini.. .. tapi sok.. sok dah start kerja harusssssss elok-elok WP1 .. terusssss ke WP 8 aku punya punch card.... habisss nak wat camgana....tidur malam tak cukup asyik terganggu ajer kaaaannn.. maka kalau bangun lambat tu harus laaaaahh di maafkan.... hehehheheheheh...

Bila perut dah kelaparan.. harussssssslaaaahh cepat-cepat bangun.. terjah dapur nak tengok apa yang ada.. sekaliiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... yang adoooo biskut cap ping pong ajer.. + dengan Kopi sejuk semalam.. lebihan makcik aku datang malam tadi........... maka kehampaaaannnnnn.. tapi tak per laaaa janji bleh kurangkan kelaparan perut aku nie.. tuang kopi separuh dalam gelas lagi separuh tuang air panas dalam termos... cicahh dgn biskut cap ping pong.. uuuhhhhhh HEAVEN.......

alhamdullilah... kenyanggggggggggggggg...  burrrrppppppppppppp.. erk!!!

bukak peti ais.. sekali yang ado.. hanya ayam.. ada ler 6 ketul.. .. jadi... sebelum si kecik Kaysah Kepink Kepink bangun... baik aku laksanakan tugas aku dulu... karang dia bangun satu kerja tak leh buat.. asyik nak 'megempel' ajer.... so tanya Haziq Aiman.. nak makan apa... SUP AYAM.. errrrmmm oraiitt jugak.. dah lama tak masak sup ayam..since mengandungkan lagi.. entah ler kenapa.. tapi selama aku mengandung .. dan selama itu jugak laaa aku tak masak SUP AYAM.......

lagi pun senang ajer kan masak lauk nie.. owwhh yer.. aku kalau masak sup.. aku kureng gemar sikit kalau bab menumis... aku lebih suka .. kalau di rebussss....

aku bland bawang merah+bwg putih+halia.... pastu masuk dalam periuk rebusss ajer dgn ayam.+  dgn kulit kayu manis+buah pelaga+lada hitam+ bunga lawang... rebuss ajer sampai laaa ayam empuk .. pastu bila ayam dah empuk.. tambah sikit lagi air..+ kentang.+ garam dan aji. dah empuk kentang..tutup api.. pastu masukkan bawang goreng.. (bawang harus lah digoreng sampai garing dan kekuningan).. siap......

Kalau nak lagi HEAVEN kan. masa makan tu..  tumbuk cili padi + garam.. tumbuk sampai lumat...  so masa makan tu. taruk sikit cili padi tu dengan picit asam limau nipisss.. PERGHHH HEAVEN ko...  jangan kata Mak Mertua lalu tak perasan... MUSUH ko lalu pun ko tak perasan...

jadinyaaa.. ini ajer lah lauk aku anak beranak + suami terchintaaa..... lunch + dinner.. 




::...BERSAMA BERSUNAT..::

Yo.. sudah beberapa hari tidak berupdate... nan ado cito ler......
hari nie sudah 40 hari.. WOW!!!!!!!!!!!!!!! lagi 5 hari mau MERDEKAAAA...... yeayyyyyyyyyyyyyyy

Akhirnyaaaaa ANAK DARA ku sudah 'berkhatan' sunat.. aku pergi klinik makcik aku dekat Setiawangsa..
selagi tak bersunat selagi tu ler hati mak dia tak tenang.. sebab risau.. nanti kalau dah besar sikit.. cian dekat anak aku.. mesti meraung kesakitan.. tapi alhamdullilah... masa makcik aku sunat kan dia tu.. kaysah hanya nangis sekejap ajer... pastu terus diam.. tapi cian kat Hanie.. kuat dia menangis... oowwhh yer.. Hannah dan Hanie di sunat kan bersama-sama......







Alhamudullilah... :)



 

Jumaat, 17 Disember 2010

:.. SAJER NAK KONGSI CERITA..::


Zaman sekarang nie ramai nau orang suka mengambil kesempatan keatas orang lain… pendek kata pantang lepa sikit…. Zassssssssss ……………….. ada jugak yang jenis suka menjatuhkan orang lain.. tak kira laaa dari segi apa pun… janji dia lah yang no.1 dan janji hidup dia sentiasa bagus..………………
 Kalau kawan sama kawan tu aku tak le heran bebenau…malah dengan adik beradik pun aku tak kesah sangat.. sebab memang menjadi lumrah hiduppp…. Tapi yang aku heran nie…. Dengan mak bapak sendiri pun dorang nak mengambil kesempatan….
Ni aku nak citer sikit.. tapi jangan plak ada yang terasa atau merasa dengan citer aku nie..citer aku ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau pun yang sudah tiada… ini sebagai peringatan kepada diri aku jugak… supaya sentiasa muhasabah diri.. RENUNG-RENUNGKAN LAH …

Cerita 1..
husna.. semenjak dia berkahwin .. dia terus menetap di rumah mak dia bersama dengan suami yang tak bekerja.. husna nie hanya bekerja sebagai pekerja am di sebuah kilang dengan gaji adalah dalam RM400 sebulan.... suami si husna nie setiap hari dia hanya tahu.. bangun pagi.. lepak kedai kopi sampai ke petang.. bila petang husna nak balik dari kerja baru Nampak muka dia di rumah…. Kalau bercakap.. uiihhhh dia laaaa yang hebat… , bila husna dapat gaji, dia akan makan di kedai .. dan boleh belanja kawan-kawan lagi.. (apa jenis laki laa )… beberapa bulan berkahwin, akhirnya husna mengandung, dan yang paling menyedihkan.. bila anak yang husna lahirkan itu mengalami komplikasi jantung, dan cacat .. kesian kan.. bila dah ada anak yang berpenyakit .. akhirnyaa laki si husna dapat kerja security gurd.... so.. anak dorang tu mak si husna yang jaga, tanpa sesen pun bayaran .(bertuahkan)
Satu hari mak si husna ada urusan di Kuala Lumpur, jadi anak dia tu bapak dia yang tolong jagakan.. tapi -yang sangat menyedihkan aku.. si husna nie sangat-sangat mementingkan diri sendiri. Sepanjang ketiadaan mak dia di rumah bapak husna tak makan, sebab husna tak pedulikan langsung bapak dia. Kalau dia nak makan dia akan beli di luar dan makan bersama laki dia. Dan yang paling bagus sekali.. dia akan makan dalam bilik tanpa pedulikan bapak dan adik-adik dia yang lain.
*…. .. dah la anak ko bapak ko jaga, tak boleh ke ko balik dari kerja tu , ko masak kan untuk bapak ko tu,. Kenang laa sikit jasa bapak ko yang tolong jaga anak ko yang sakit tu. Besar pengorbanan bapak ko tu tau. Ada ke sesetengah ‘atok’ yang nak jaga cucu dia tanpa ‘nenek’ yang menolong. Bukan susah nau ko nak masak pun.. kalau payah sangat haaa masa ko beli makanan untuk ‘tembolok’ ko dengan laki ko tu, apasalahnyaaa ko belikan sekali untuk bapak ko tu. Alahai.. berapa sen sangat laa kan… uhhhhhh!! JANGAN AMBIK KESEMPATAN DIATAS KEBAIKKAN BAPAK KO TU.
YA ALLAH ENGKAU LINDUNGI LAH AKU DARI MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG TIDAK BAIK YA ALLAH.

Selasa, 14 Disember 2010

::.. MAU BELI ATAU...............?????!!!!!!::

Apa laaaagiiii laaaaa  Mak si Kaysah kepink..kepink nie nak beli  lagi nie..............
Nak beli baju untuk Hannah kaysah ke?..
ke nak beli mainan yang menjadi idaman Haziq dan Aiman ?..
Ker nak beli tupperware lagi........?......owhh bulan nie dan bulan depan kena stop beli tupperware.... mau tumpu ke sesuatu benda... heheheeh tungggguuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

owhhhhhh tidak.. tidak.. tidak...... semua tu tidaaaakkkkkkkkkkkk..
kepala otak aku dok memikirkan..adakah berbaloi-baloi kah kalau aku membelinyaaaa....
uihhhhh peningggg KAPLA.. makcik tau... haru... biru......

................................................
owwhhhhhhhhh... sebenarnyaaa aku nak beli  ELECTRIC BREASTPUMP.................................
sekarang nie aku dah ada brestpump.. tapi yang manual punyaa. aku beli masa zaman aiman dulu.. tapi gilaaaaaaaaaaaaaa sakittt dowh puting niple aku.. perittttt.... bila dah sakittt.. maka penghasilan susu adalah sangat terhad...... kekadang aku rasa lagi BAIKKK aku terus BF Hannah Kaysah dari aku pump......

Jadi dalam kepala otak aku yang sangat bergeliga nie.. kengkonon nak ler beli yang electric punyaaa.. yer arrrr.... testimoni yang aku dapat dari yang pakai electric breastpump nie semua kata.. BEST.. dan yang paling penting tak SAKIT kan puting niple ko .... sebab ada beberapa jenis urutan.. katanyaaa laaaaaaaaa..

tapi yang memeningkan kepala aku yang sememangnyaa berserabut nie.. ialah........................................
bukan masalah DUIT... tapi aku rasa.. membazir.. sebab aku takut.. nanti aku dah tak pakai lagi.. maksud aku.. dah tak mengandung dah lepas nie.. maka... adakah tidak membazir kalau lepas tu. dok tersimpan dalam almari...






ada jugak suggestion dari kawan aku. katanyaa cuba cari yang secondhand.. aku rasa ok jugak.. kalau cari yang secondhand.. tapi.. ada jugak baik dan buruk nyaa kan.. kang beli condition pump tu tak menepati citarasa kita.. contoh.. cepat rosak ker .. kaaannnnnnnnnnnn....

tak lama lagi dah naik kerja.. adakah aku akan tetap menggunakan manual breast pump aku tu.. atau........ aku akan tutup mata dan beli jugak electric breast pump... tulunnnnn ... tulunnnn..



p/s:... ADA TAK SAPER-SAPER YANG NAK JUAL ELECTRIC BREAST PUMP KAT AKU..


Sabtu, 11 Disember 2010

::.. KERANA DIA.. MABUK KEPALA AKU..::

Kerana benda alah nie.. seharian aku tak bleh bangun
Kerana benda alah nie.... aku tak dapat nak BF kan Hannah Kaysah
Kerana benda alah nie.. cian haziq aiman  kelaparan
Kerana benda alah nie.. .. kepala aku jadi pusing..
Kerana benda alah nie..... perut aku masuk angin
Kerana benda alah nie..  jantung aku bergedup laju
Kerana benda alah nie..... hidup aku jadi kucar kacir...

NAK TAU APA KEBENDA NYA....
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


mesti korang pelik benda alah apa nie kan....... nie ler air HALIA + LENGKUAS + MANJAKANI @BIJI GHANI....  nampak tu.. halia.. nampak sikit pun jadila yer....

nie semuanyaaaa gara-gara tukang urut aku yang suruh aku minum.. katanyaaa elok untuk buang angin dalam badan.... memang ler bukan salah orang tu.. dan kalau nak ikutkan memang elok kalau amalkan minum air nie .. nak lagi dalam pantang.. tapi aku lupa.. yang aku nie ada gastrik.. orang ada gastrik memang dilarang kerasssss olehhhhh tubuh badan sendiri.. untuk minum air-air yang berunsur kan halia nie.... owhhh mesti ada yang nak tau rasanyaaa macam mana kan... errrrrrmmm korang pernah tak makan jeruk halia yang merah tu.. haaaa lebih kurang tu laa rasanyaaaa pedaaaaasssss.......hhaaaaaa lepas minum air tu.. terus terbaring aku.. tak leh nak bangun... kepala sakit.. 3 hari aku rasa kepala dan badan aku tak stabil..

:..PERKEMBANGAN TERKINI..::

warghh sudah berapa hari tak update entry.. dua tiga harinie.. kurang ada kesempatan laa... siang  malam asyik berjaga ajer......(intonasi mcm sudin).... mau nya tidak ko... asal jam tepat kul 1 pagi.. si kecik montok-montok kepink kepink tu dah melaungkan suara nyaring dia...... dah pasti mau nenen..... memulaaaa tu bagi BF.. dah dekat 1 jam BF... tido laaa kejap... baru ummi dia nak buat taik mata.. aihhhhhhh dia melaungkan lagi suara nyaring.., BF lagi... 1/2 jam.... lepas tu.. terus tak mo tido... kalau tak mo tido main-main sensorang tak per.. nie meragam.... selalunyaaaaaa dekat jam 5-6 pagi baru laaa dia nak tido balik...  uiiihhhhhh... penat dowh........ tapi nak wat camna kan.... anak........  dulu semalam lagi bestttt..... dari kul 10 mlm sampai ke 5 pagi tak mo tido.. mengamuk ajer... entah apa yang tak kena pun tak tau... ....

ok.. meh kita citer hal semalam.... errrmmm semalam pergi klinik postnatal sebulan... sepatutnyaaa appoinment pagi.. tapi aku kan sesuka hati tukar pergi petang.. hikhkhikhik.. syiokkk sebab tak dek orang.. so sekejap ajer laa menunggu nyaaaa....  alhamdullilah.. HB aku normal.. 13.4.. masa mengandung.. HB selalu rendah... masa nak dekat bersalin HB aku 10.3 ajer... tapi nie sudah naik.. suka..suka... coz berpantang kali nie aku tak berapa nak pantang makan sangat.. ehhh tak le sampai aku makan benda-benda yang sejuk dan gatal tu....tu semua pantanggg oooowwwwwhhh..... jangan.. kang mengaru ajer kang.. buat naya ajer... kali nie aku banyak makan sayur sawi dan buah-buahan.. kalau dulu-dulu aku tak sentuh langsung sayur  dan buah.. tapi kali nie aku nekad.. alhamdullilah.... ok jer... urine aku pun normal.. cuma aku lom buat MGTT lagi untuk pastikan sama ada aku masih ada diabetes atau tak.. (semalam lupa nak inform nurse tu)...  berat aku... hikhikhikhikhikhik. gedik kejap.................................... vangggggaaaaaaaaaaa.. vanggaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........... sebelum bersalin berat aku 89.7 kg.. pastu lepas 5 hari aku g klinik ... aku timbang.. berat aku.. 81 kg.... sedihhhhhhh gilaaaaa turun sikit ajer........ tetapi selepas sebulannnnnnn.. berat mak kaysah sudah ke angka 74 kg.. huhuhuhuhuhuhuhuu.. cikittt vangga... sebab sebelum mengandung.. berat aku 79 kg... hikhikhik... tetapi walaupun berat sudah turun 15.9 kg.. badan mak kaysah tetap nampak GEDEMPOL.... nak wat cam ner kan .. redha ajer ler.....

aku rasa laa kan.. berat aku turun banyak..sebab aku BF kaysah kot.. sebab memandangkan history sebelum nie.. masa sebulan deliver kan haziq.. berat aku 81 kg.. tapi... dan masa aiman plak 78 kg... yang dua-dua hero nie aku tak BF sepenuhnyaaa yer.. haziq 1 minggu ajer.. aiman plak 1 bulan tapi on/off.. tak fully macam aku BF kaysah... mesti ada yang tanya kenapa? kann.. sebab mereka-mereka tak mau.. dan lagi susu tak ada .. coz puting niple tak keluar so susu tersumbat... heheheheheheh

ok berat mak kaysah dah tau kan.. nie plak weight hannah kaysah... semalam timbang berat Hannah Kaysah selepas sebulan.. baru 4.1 kg... tak dek laaa besar sangat kan.. sebab masa bersalin berat Hannah Kaysah.. 3.38 kg.. kira baru naik dalam 700 grm jer... ok laa tu.. kira berat badan ideal... Baby girl tak leh gomok-gomok.. tak mo jadi cam ummi tau kaysah.. kaysah kena slim ajer.... huhuhuuuhuhu..... semalam kaysah kena cucuk hepatitis B dos ke 2.. sib baik nangis kejap ajer... terkejut ...



 Kaysah Kepink Kepink.. ketiduran lepas kena cucuk..

Rabu, 8 Disember 2010

::.. MAKANAN ORANG BERPANTANG..::

warghhhh harinie.. entry lain dari yang lain.. ...
bukan lain mana pun.. sebabnyaaaaa... aku dari semalam nak update  tapi tak boleh nak update...
sebab.... semalam.. makcik jadi chef di dapurrrrrrrr...... masak-masak dengan susah senang hati.. ..
aku kan memang suka masak-masak...

nie lauk yang aku masak semalam...

Kepada ibu-ibu yang dalam pantang ... nak lagi yang berpantang sendiri.. tak tau nak makan apa.. meh ler cuba resepi turun termurun dari Arwah Nenek aku .. ker resepi dari Johor... ehhh entah ler.. tapi yang pasti dari Nenek aku...senang ajer.. main mayang-mayang.. seumpama zaman kecik dok main pondok-pondok..




IKAN TENGGIRI MASAK HALIA


ko nampak gigi ikan tu.. perghhhhhhhhhh Gerun dowwwhhhh



Resepi..

Ikan Tenggiri - ikut suka korang nak kepala ke atau bahagian isi..

Bahan-Bahan Dimayang
Halia                  
Bawang Merah   
Bawang Putih

Bahan Ditumbuk     
Kunyit
Lada Hitam

Asam Jawa
air
Garam
Ajinomoto


Cara masak yang paling semesek  senang..
.............................................................................................

Terlebih dahulu.. goreng ikan sehingga garing... Panaskan minyak.... pastu tumis semua bahan-bahan mayang dengan bahan-bahan tumbuk.. tumis sampai bawang kelayuan di tasik madu    agak layu kemudian masukkan asam jawa dan air.. masak sampai mendidih.. dan agak pekat sikit... tambah garam dan ajinomoto... akhir sekali masukkan ikan....


Senangkan...... cuba-cuba ler..


Isnin, 6 Disember 2010

::.. PEKELILING ITU SUDAH KELUAR..::

YES......
perkara yang ditunggu-tunggu sudah pasti...... syiokkkk gilaaa dowh..... ahakssss.......

semalam blogwalking.. masuk blog lyana sekali ada entry tentang  cuti bersalin 90 hari..

huhuhuuh...
rupa-rupanyaa pekeliling sudah keluar pada 3 Disember 2010
dan...

PEKELILING CUTI BERSALIN 90 HARI ITU BERKUATKUASA PADA
15 OKTOBER 2010
meloncat ler aku ... happy sesangat..tapi jangan salah faham yer.. aku bukan happy sebab aku bleh melepak dekat rumah sesuka hati.. tapi aku rasa cuti nie sangat bermakna sangat buat aku .. sebab aku dapat bagi perhatian sepenuhnyaaa pada Hannah Kaysah.. dan dapat ler aku BF Hannah Kaysah sepenuh masa dalam masa 3 bulan nie.. lagi pun.. aku masih tercari-cari nursery yang sesuai untuk Hannah Kaysah... bukan aku tak jumpa.. ada.. tapi sekarang nie kan macam-macam hal yang terjadi kan... macam-macam perkara bila hantar anak ke nursery.. dan jugak rumah pengasuh.. kalau boleh biar laaa besar sikit... rasa cam confident sikit..

macam Haziq dengan Aiman dulu.. bila aku nak naik kerja.. aku menangis kenangkan anak aku kecik-kecik dah kena tinggal duduk rumah orang... kesian........ tapi nak buat macam mana kan.. masa tu tak ada peluang yang kerajaan bagi macam sekarang.. dan lagi.. masa aku bersalinkan Haziq.. aku kakitangan kontrak.. so kemudahan tu terbatas sikit.. dan masa Aiman plak.. aku baru aje dapat jawatan tetap.. so nak ambik cuti tanpa gaji untuk menyusukan anak tak berkelayakan lagi....

tapi aku sedih dan bengang jugak ler.... aku post ler status di FB  tentang cuti bersalin nie.. sekali ada laaa insan yang tak berapa nak puas hati....

"‎2 bulan pon dh boring...ni nk cuti smp 3 bln?...baik berenti terus.... hrrmmmmm....."

adakah itu ayat-ayat tak puas hati atau apa?....................

arrrgggghhhhh ko pikirr la sendiri...

apa-apa pun...

ADA AKU KESAH.... !!!!!!!!


sekarang nie.. banyak nau baju Hannah Kaysah warna Pink.. so sekarang nie.. Haziq Aiman panggil Hannah Kaysah KEPINK..KEPINK... sweett jer aku dengar dorang panggil adik dorang kepink..kepink



Sabtu, 4 Disember 2010

::.. NEW HOBBY .. MEMENINGKAN KEPALA BOSS..::

new hobby.. kira bukan hobby laa jugak... nie kes terjebak dan di paksa..

kakak aku ler... ada ker patut... dia paksa aku daftar jadi ahli.... aku  tak mau.. eh.. pandai tu dia buat dalih.. mintak alamat aku... ic aku memang dia hafal....... nak tak nak terpaksa ler kan... tapi...... duit ahli dia yang bayor... haaa itu aku sukaaaa.. sangat heaven kan..... sebab utama dia suruh aku jadi ahli... sebab aku jadi downline dia.. dan dia akan dapat diskaun 25%.. sangat bijakkkkk... sungguhhh bijakkkkkkk....

TIPUWARE... EH TUPPERWARE LA..

yer... aku dipaksa jadi ahli tupperware... weeeeeiiii rimas aku dowh.. kejap-kejap call aku.. suruh aku beli barang nie.. ambik barang tu... katanyaaaa kalau aku tak beli nanti keahlian aku tak aktif.. huhhh!!!!!! rimassss.....

yang paling kelakar asal call aku dia promote bekas sayur... katanyaaaa bekas sayurr tu sangat berbaloi.. sayur bleh tahan lamaa..... tapiiii aku takkk beliiii punnnnnnnnnnnn... sebab aku lagi suka beli sayur setiap hari.. lagi freshhhh .....

tapi kan.. lama kelamaankan.. aku terjebak jugak ko.. dan akhirnyaaaaaaaa .. dalam sedar tak sedar.. aku dah perabih dekat ribu gak ler beli barang-barang tupperware nie.. tau ajer laa kan.. harga tupperware nie mahal.. tapi.. aku beli time ada offer.... so berbaloi-baloi laaa kan..


(abaikan pic MIL dan kaysah dekat belakang tu yer)..nie antara barang-barang tupperware yang aku lom pakai lagi.. aku simpan baikkk punyaaaa... en.boss bising ajer.. bukan sebab duit.. (coz aku guna duit aku sendiri ) tapi dia kata membazir.. aku  bukan nak membazir.. tapi simpan dulu.. nanti-nanti bila aku ada masa akan aku gunakan jugak...  nak tau aku simpan dekat mana........... heheheheheheh...

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

hahahahhahahahhaha.. korang tau kat mana tu... hahaahhaa,.... itu ler atas almari bilik haziq aiman.... dan ini lah en.boss pening dengan perangai aku... hahahahhaha.. janji aku dapat TERAPI kan JIWA  dan MINDA aku kan.... :-)


* saper nak jadi ahli.. meh ler jadi downline aku.. bleh aku dapat diskaun 25%.. hahahahahahhahahaha

::.. TERLALU MERINDUINYA..::

Yer aku terlalu merindui nyaaaaaaa.... sangat-sangat merinduinyaaaaa..............
kalaula masa dapat diputarkan semula... wargghhh aku rasa sangat bertuah... yer sangat-sangat bertuah..
tapi.. setiap apa yang terjadi telah pun terjadi.. dan kita sebagai hambaNYA.. harus redha dengan apa yang telah di tentukan oleh Qada dan Qadar Allah...

setiap saat.. fikiran aku tak pernah lekang memikirkan dan mengigati setiap kenangan bersama nya... setiap kenangan tu aku rasakan sungguh bermakna dalam hidup aku.. nak lagi setelah dia pergi meninggalkan kami buat selama-lamanyaaaa...

Aku terlalu merindui suaranya... tingkah lakunyaaa... dan juga lawak jenakanya... tak ada sesiapa yang dapat mengantikannyaaaa... hanyaaaa dia..

18.7.2010.... jam 5.00 pagi........ satu igauan ngeri yang tak dapat aku lupakan.... bila abang aku telefon ..mengatakan.. "shima.. ABAH dah tak ada"..................................... apa lagi aku boleh kata... seperti hali lintar memelah bumi... sekejap sangat aku rasa... aku lom puas lagi nak bermanja dengan abah... aku lom puas lagi nak berbakti kepada abah...

sekejap ajer....... sedar tak sedar .. dah 4 bulan......

ABAH TAK PERNAH PUKUL AKU..MALAH.. ABAH TAK PERNAH SEKALI PUN JENTIK AKU.... KALAU DIA DAH TAK TAHAN SANGAT DIA CUMA MARAH AJER.........

dan lagi di saat abah pergi meninggalkan kami.. aku .. kakak aku.. dan kakak ipar aku sedang mengandungkan cucu-cucu abah.. ohhhhh abah sangat suka bila kitaorang kata yang kitaorang mengandung.. dan abah terus kira berapa bilangan cucu-cucu dia.... oohhhh so sweet... abah sangat sayangkan cucu-cucu dia.....

perkara yang paling aku tak leh lupa.. kalau aku marah anak-anak aku depan dia.... dia cukup pantang kalau aku marah cucu dia.. dan-dan tu dia akan cakap... "KO KENAPA... NAK AKU TEPON AMBULANS HANTAR KO KE TANJUNG RAMBUTAN.. KO NAK"....... itu lah ayat abah... dia kata aku GILA.. hahahahahahhahahahahaha... kelakar bila aku ingat kan balik.....

SEMOGA ROH ABAH DI TEMPATKAN DIKALANGAN ORANG-ORANG YANG BERIMAN.... AMIN.......\


ABAHHHHHHHHHHHH .. ORANGGGG RINDU SANGAT DENGAN ABAH... :)


 
Kenangan Atok dengan cucu-cucu .... abah panggil aiman.. handsome boy



Jumaat, 3 Disember 2010

::.. KO INGAT KO SORANG ADA....AKU PUN ADA...::

Pic kegedikan
motif gambar di upload harinie adalah sebab tak sempat nak uplaod dah TERBERANAK

masa aku awal pregnancy.. aku teringin sangat nak upah juru photog
kengkonon nak berposing dengan perut yang buncit kedepan.. dengan pelbagai gaya..
pastu kebetulan plak.. tahun nie.. kakak aku dgn kakak ipar aku pun mengandung sekali..
nak ler ajak dorang sekali.. tapi dorang tak mau ler plak..
katanyaaaaa GLAMOUR sangat..

aku yang sememangnyaaaa gila glamour nie
nak tak nak terpaksa ler kuburkan ajer impian aku tu.. sebab kakak aku kata
AKU TER OVER..
hukhukhukhuk.. sedihhhhhhhhhhhhh..
daripada nanti kalau aku buat jugak kena kutuk.. maka aku lupa kan ajer impian aku tu.
so dengan inisiatif yang ada.. dan lagi D90 aku tu dah lama terperap
maka.. dengan usaha sendiri terhasil laaa pic nie...

Jadi ler kan.. dari tak dek langsung
at least bila aku tengok orang lain berphotog...
aku bleh jugak cakap..

KO INGAT KO SORANG YANG ADA..

!!!!!!!!!!!!!!!!!AKU PUN ADA !!!!!!!!!!!!!!!!!

kegedikan bersama En.din. heheheh





Khamis, 2 Disember 2010

::.. MAK DIA PLAK TERLEBIH XCITED..::


haaaa ko nampak tak apa atas kepala anak dara aku tu....yerrrr betul.. headband...... asal korang tetiba aku tanyaaa pasal headband?.. korang nak tau kenapa.. haaa meh aku story the morry

al-kisahnyaaa .....masa aku pergi mengurut dekat Hospital tempohari...masa aku dok tolak stroller kaysah..
tetibaa ada laaa sorang mak dara nie tegur aku...."baru bersalin ker... ooo dapat baby BOY yer"....... bila aku jawab kata baby GIRL.. dia wat muka pelik... kata dia muka kaysah macam baby boy..

Huk alooo laaaa..macam boy ker.. kalau kata dia berpandukan kain bedung tu.. memang ler nampak boy sebab pakai yang abang punyaa kan...

maka dengan itu.. makin meluap-luap kaaaa perasan ummi si kaysah nie...dengan tak menyempat-yempat.. dan lom habis pantang lagi.. dah mula kaki dan vontot merasa gatai.. tak leh dah nak dok dendiam.. maka dengan peluang yang ada... dengan tempoh berpantang baru 21 hari... ummi kaysah telah berjaya  memujuk babah kaysah untuk pergi bershopping.. tapi bukannyaaa masuk shopping complex... kebetulan aku pergi hantar mak aku.. (ooo yer mak aku sudah kegedikan mau pulang).... dekat ampang ajer... aku pergi di MANJAKU river ampang tu ajer... senang.. parking depan kedai.. oo kaysah aku tinggalkan dengan MIL aku dalam kereta.... so operasi pun bermula.. macam orang gilaa ko aku dibuatnyaaaaaaa.. PENDEK kata semua nak ler.. tapi PANJANG pulak kata.. saborrrrrr.......... hikhikhikhikhik..

nak plak kan.. babah kaysah mendiam kan diri aje menengok kegalakan ummi kaysah bershopping.. dia bagi peluang kot ummi kaysah melepaskan gian bershopping.... maka.. dapat ler ummi kaysah rembat.. beberapa helai baju... clip fan.... botol event.. dan yang palinggg kagummmmm.. itu HEADBAND.. macam-macam style ada.. tapi aku pilih yang simple ajer dulu.... kepada babah kaysah.. nanti kita kesana lagi yer... :)

tapi kan.. semalam aku up pic kaysah dalam FB.. sekali ada member aku komen.. katanyaaa tak elok dan tak sesuai lagi letak headband atas kepala bayi .. sebab ianyaaa akan mendatang kan sejenis penyakit .. penyakit pada saraf mata... umur yang sesuai adalah 5-6 bulan keatas.. coz masa tu kepala baby dah keras...

Alooooooo tak dapat laaa kaysah nak pakai headband lagi lepas nie..... tak per laaa kaysah.. kita tunggu beanie cap yang ummi order tu siap yerk.. nanti kita bergaya dengan beanie cap yang ada bungaaaaa bessarrrrrrrrr punyaaaaaa.......

 

 

Rabu, 1 Disember 2010

:.. TERPAKSA .. DIPAKSA.. MEMAKSA..::

warghhhh sudah  masuk bulan disember.... hari jugak aku sudah 21 hari berpantang.. sekejap ajer kan...
klip pah.. klip pah,... (nie ayat MIL aku tau) ehhh dah tengahari... klip pah..klip pah.... tau .. tau dah malam.. uhuhuuh sekejap nau masa sekarang nie kan...

aku seronok kalau  pantang aku cepat habis.. tapi aku tak mau masuk kerja lagi.. hikhikhikhikhik.. adil tak... gilakkkk kan.. pantang mau habis cepat .. tapi tak mau masuk kerja... ate orang rajin kan PEMALAS..huhuhu...

errmmmmmm nie aku nak citer.. semenjak dua menjak nie.. si tembon Hannah Kaysah.. sangat kuat menyusu... lepas BF.. tak sampai 1 jam.. kaysah akan mengamuk nak susu lagi tau.. so kena laaa campur dengan susu formula... lepas tu.. tak sampai 3 jam.. BF lagi.. maka... aku kena buat sesuatu supaya susu aku banyak kan.. memang ler aku ada ambik ubat dan air rebusan kurma cina dan longan.. tapi tak cukup gak rasanya.. sebab aku tak minum susu... nurse yang datang rumah suruh aku ambik horlick.. tapi sorry ek.. aku memang tak leh nak telan itu horlick... so dia sarankan aku minum susu.. lama jugak ler aku dok memikir... nak ke tak nak minum susu.. kalau fresh milk bleh laa aku telan.. tapi kena sejuk-sejuk masuk tekak aku.. baru bleh telan.. kalau yang suhu bilik tu.. eeeuuuuuwwww sowwwwyyyyyyyyyyyyyyyyy.. yerkkkkkk......

so bila aku dok pikir-pikir demi anak pompuan yang tersayang nie... makanyaaaa aku suruh en.din carikan susu untuk aku..tapi aku fobia laa plak nak minum susu yang aku minum time pregnant haritu sebab susu tu.. aku ke DIABETES..... adakah kerana susu?.. entah laaa..... tapi stop susu tu.. bacaan BSP aku undercontrol. so masa en.din pergi cari barang dapur.. dia belikan aku susu nie.....

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*



en.din kata.. promoter tu kata.. memang berbaloi-baloi untuk orang yang tak berapa suka minum susu.... sebab rasanya sangat creamy.. tu kata diaaa laa kan.. so aku pun try ler.... errrrrrmmmmmmmmmmmmm
kan aku dah kata.. ko bagi laa aku susu jenis apa pun aku TATAP.. tak bleh nak telan...  tetapi kerana TERPAKSA untuk dan demi anak pompuan yang tercinta... dan DIPAKSA oleh babahnyaaa anak pompuan ku itew maka dengan itu.. aku MEMAKSA jugak tekak aku nie menelan susu itew dengan menahan nafas dan meneguk terus tanpa meninggalkan walau setitik susu pun...