Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 29 Julai 2010

:..HORMAT MENGHORMATI..::


SEJAK DARI KITA KECIK LAGI.. KITA SERING DI AJAR OLEH MAK DENGAN ABAH KITA..... SUPAYA HORMAT PADA ORANG TUA .... DAN ITU TELAH PUN MENJADI SATU KEWAJIPAN KEPADA SEMUA ANAK-ANAK MUDA.. SUPAYA MENGHORMATI ORANG YANG LEBIH TUA..


TAPI PERSOALANNYA SEKARANG... SEKIRANYAA ORANG YANG LEBIH TUA ITU TIDAK PULAK MENUNJUKKAN SIFAT SEORANG YANG PERLU DIHORMAT.. SEBAGAI CONTOH.. ORANG YANG LEBIH TUA TU.. SELALU KURANG AJAR DENGAN ORANG YANG LAGI TUA DARI DIA.. DAN KADANG KALA.. PERANGAI ORANG YANG LEBIH TUA ITU SUKA MELAGA-LAGA KAN ORANG SEKELILING DIA....

ADAKAH KITA PERLU HORMAT PADA ORANG YANG LEBIH TUA ITU...... ?

YA.. MUNGKIN ADA SESETENGAH YANG BERANGGAPAN BAHAWA.. WALAU APA PUN YANG TERJADI KITA HARUS HORMAT PADA ORANG YANG LEBIH TUA DARI KITA... PANDANGAN ORANG BERBEZA-BEZA... TAPI BAGI AKU... DAN PENGAKUAN IKHLAS DARI AKU... BAHAWA....

AKU TAK AKAN HORMAT PADA ORANG MACAM NIE..

Khamis, 22 Julai 2010

:... MD ZAHAR.. dalam kenangan ..:: PART 2

::.... 1 Jun 2010....::


Abah admit ward sebab.. abah kena buat scan MRA.. sebab doktor nak tengok keadaan kerosakan buah pinggang abah... .. kalau nak diiukutkan prosedur.. abah hanya akan di tahan dalam ward selama 2 hari sahaja.. tapi disebabkan kaki dan abah membengkak dengan air.. so doktor terpaksa tahan abah sampai air dalam badan abah kurang.... dan masa dalam ward alhamdullilah.. keputusan MRA abah tak perlu buat dialisis.. sebab abah boleh kencing dengan elok seperti biasa... kaki abah yang bengkak pun dah mengecut.. dan perut abah yang buncit tu pun dah kempis sikit..



kaki abah yang dah mengecut


setelah 12 hari.. sepatutnyaa abah dah boleh keluar ward.. tapi lain plak yang jadi... hari yang ke 12 (ahad) tu laa tetiba abah sesak nafas.... bila doktor buat CTG... doktor suspek abah ada JANTUNG.. dan kuman dah merebak ke paru-paru abah.. dan doktor sarankan supaya abah dipindahkan ke bilik ICU.. untuk rawatan rapi .. dan doktor takut kuman akan merebak ke kepala. dan petang itu jugak abah di tolak ke bilik ICU..




keesokan harinyaa... keadaan abah nampak stabil .. tapi kuasa tuhan .. setelah 3 hari dalam ICU.. doktor kata abah terpaksa dialisis.. sebab keadaan jantung abah yang tak stabil di campur dengan keadaan kuman yang makin serius... so pagi rabu.. doktor dah berbincang dengan abang enal (abang aku yang pertama).. yang doktor terpaksa tebuk di pangkal peha abah untuk buat dialisis.... dan tak disangka-sangka petang selepas abah buat tebukan di peha... tiba-tiba keadaan abah menjadi semakin kritikal..tiba-tiba abah jadi seperti orang yang kurang siuman.. dengan meronta-ronta... kami difahamkan yang oksigen tak sampai ke kepala... doktor pun tak boleh nak buat apa-apa melainkan koma kan abah.. dan masukkan oksigen terus kedalam paru-paru abah dan terus buat dialisis sekali... doktor kata abah akan di koma kan selama 48 jam.. (2 hari).. untuk abah betul-betul stabil pernafasan dan doktor jugak masukkan ubat antibiotik untuk matikan kuman di paru-paru abah..Doc kata kalau abah kuat mungkin abah akan sedar.. tapi kalau sebaliknyaa terpaksa berserah kepada TUHAN..


Ya Allah .. tak sampai hati aku nak tengok abah ... seumur aku hidup .. aku tak pernah tengok abah menangis.. walaupun masa atok dan mak nah meninggal.. setitik air mata pun tak gugur ke bumi.. tapi semalam... tak berhenti-henti air mata abah mengalir... mungkin abah sedang menanggung kesakitan yang teramat sangat.



keadaan abah dalam ICU, koma

setelah 48 jam.. abah masih belum sedar jugak.. kami hanya mampu berdoa dan berharap semoga abah cepat sedar.. dan yang paling aku kesian sangat dekat mak.. keadaan mak sangat terganggu.. asyik menangis ajer.. macam-macam kata-kata perangsang kami adik beradik berikan seupaya mak tabah.... di samping berdoa.. kami juga ada juga buat bacaan yassin untuk abah sembuh... alhamdullilah sangat... dalam masa abah dalam keadaan koma.. abah ada respon.. tangan dan kaki abah akan bergerak bila kami bercakap dan usap tangan abah....



setelah 2 minggu abah koma... alhamdullilah.. abah telah kembali sedar semula... walaupun dalam keadaan yang sangat lemah.. tapi abah mampu tersenyum..

Rabu, 21 Julai 2010

::.. MD ZAHAR.. Hanya Tinggal Kenangan..:: PART 1

Dari sehari ke sehari.. dok tertangguh ajer nak citer pasal keadaan abah... akhirnya cerita itu hanya tinggal kenangan yang akan sentiasa abadi dalam hati aku sebagai anak abah yang bongsu..
Apa yang dapat aku cerita kan lagi.. di kala abah telah pergi meninggalkan kami.. terasa begitu cepat abah meninggalkan kami... tak puas rasanya aku nak bermanja dengan abah.. tak puas rasanya aku nak menatap wajah abah.. tak puas rasanya mendengar celoteh abah yang kadang kala bersahaja dengan lawak jenaka nyaaa.. dan tak puas rasanya hidup dengan abah.. yer semestinyaa kau kena pasrah dan redha dengan kehendak ilahi.. di mana setiap yang hidup pasti akan mati....
yer mungkin aku seorang anak yang kadang kala ada buat kesilapan .. tapi sebagai anak aku tak pernah lupa akan tanggungjawab aku pada abah... dan aku juga akui .. yang aku punyai ego yang mana aku tak pernah luahkan pada abah yang aku sangat-sangat SAYANG pada abah...

Isnin, 12 Julai 2010

::.. 22 weeks..::


kerajinan melanda.. setelah sekian lama tidak berupdate... nak kata tak dek citer.. banyak sebenor nyaa.. tapi tak tau nak mulakan dari mana... tu yang tertangguh ajer tu....

Now.. aku dah masuk 22 minggu.. perut pun makin membesar.. dan badan aku pun semakin 'membuntal'... aku rasa kali nie memang hebat.. masa preggie kan haziq dulu... sebulan 2 kilo... itu pun aku rasa cam nak meletup dah perut aku nie... tapi preggie kali nie.. bukan sebulan sekali.. tapi 2 minggu sekali naik 2 kilo..... perghhhhh syabassss ... hebat..... setiap kali timbang.. setiap kali tu ler aku kaku atas penimbang... hak..hak..hak......

itu yang kes aku kena wat MGTT awal tu... tapi alhamdullilah... no diabetes.... walaupun bacaan selepas minum air gula adalah 7.23.... but doktor kata still normal.. alhamdullilah... tapi.... aku tak leh bergumbiraaa lagi.. sebab.. doktor suruh repeat sekali lagi .. coz.. masa aku wat MGTT tu awal sangat.. so kandungan aku 28 minggu aku kena minum sekali lagi .. air gula yang sangat.. marvelousss tu.....

now aku dah c/up di dua tempat.. satu di KKPJ.. dan satu lagi di HPJ... ni gara-gara.. plasenta di bawah.. dan selalu bleeding... ... masa dedulu pun macam nie gak kes nyaa.. tapi tak pernah lagi bleeding.. tapi kali nie.. bleeding sekali..nasib baik jugak ler minggu lepas aku tak kena admit ward.. sebab ward penuh.. kalau tidak.. berkampung plak laa aku dekat HPJ tu.. dah laaaa sebulan lebih nie aku dan family aku dah berkampung dekat HUKM.....

haaa citer pasal HUKM.. tu dah tentu-tentu ler pasal abah kan.. haaa yang tu nanti aku citer ek.. aku tak sanggup nak citer di pagi hari nie.. takut banjir lak opis aku nie.. aku nie 'cenggeng' sikit...

so dah lama tak tepek pic kan... sekarang nie.. kemalasan betul nak snap-snap pic.. DSLR aku tu pun dah bersawang... bila aku pandang ajer beg kamera.. mesti aku pening kepala.. itu laaah sebabnyaa sekarang nie dah tak banyak pic.. nie pun kebetulan masa MIL dgn FIL aku turun KL , kitaorang bawak pergi makan dekat Bagan Lalang.... tu pun aku guna Coolpix aku ajer...