Nuffnang

Nuffnang

Jumaat, 17 Disember 2010

:.. SAJER NAK KONGSI CERITA..::


Zaman sekarang nie ramai nau orang suka mengambil kesempatan keatas orang lain… pendek kata pantang lepa sikit…. Zassssssssss ……………….. ada jugak yang jenis suka menjatuhkan orang lain.. tak kira laaa dari segi apa pun… janji dia lah yang no.1 dan janji hidup dia sentiasa bagus..………………
 Kalau kawan sama kawan tu aku tak le heran bebenau…malah dengan adik beradik pun aku tak kesah sangat.. sebab memang menjadi lumrah hiduppp…. Tapi yang aku heran nie…. Dengan mak bapak sendiri pun dorang nak mengambil kesempatan….
Ni aku nak citer sikit.. tapi jangan plak ada yang terasa atau merasa dengan citer aku nie..citer aku ni tak ada kena mengena dengan yang hidup atau pun yang sudah tiada… ini sebagai peringatan kepada diri aku jugak… supaya sentiasa muhasabah diri.. RENUNG-RENUNGKAN LAH …

Cerita 1..
husna.. semenjak dia berkahwin .. dia terus menetap di rumah mak dia bersama dengan suami yang tak bekerja.. husna nie hanya bekerja sebagai pekerja am di sebuah kilang dengan gaji adalah dalam RM400 sebulan.... suami si husna nie setiap hari dia hanya tahu.. bangun pagi.. lepak kedai kopi sampai ke petang.. bila petang husna nak balik dari kerja baru Nampak muka dia di rumah…. Kalau bercakap.. uiihhhh dia laaaa yang hebat… , bila husna dapat gaji, dia akan makan di kedai .. dan boleh belanja kawan-kawan lagi.. (apa jenis laki laa )… beberapa bulan berkahwin, akhirnya husna mengandung, dan yang paling menyedihkan.. bila anak yang husna lahirkan itu mengalami komplikasi jantung, dan cacat .. kesian kan.. bila dah ada anak yang berpenyakit .. akhirnyaa laki si husna dapat kerja security gurd.... so.. anak dorang tu mak si husna yang jaga, tanpa sesen pun bayaran .(bertuahkan)
Satu hari mak si husna ada urusan di Kuala Lumpur, jadi anak dia tu bapak dia yang tolong jagakan.. tapi -yang sangat menyedihkan aku.. si husna nie sangat-sangat mementingkan diri sendiri. Sepanjang ketiadaan mak dia di rumah bapak husna tak makan, sebab husna tak pedulikan langsung bapak dia. Kalau dia nak makan dia akan beli di luar dan makan bersama laki dia. Dan yang paling bagus sekali.. dia akan makan dalam bilik tanpa pedulikan bapak dan adik-adik dia yang lain.
*…. .. dah la anak ko bapak ko jaga, tak boleh ke ko balik dari kerja tu , ko masak kan untuk bapak ko tu,. Kenang laa sikit jasa bapak ko yang tolong jaga anak ko yang sakit tu. Besar pengorbanan bapak ko tu tau. Ada ke sesetengah ‘atok’ yang nak jaga cucu dia tanpa ‘nenek’ yang menolong. Bukan susah nau ko nak masak pun.. kalau payah sangat haaa masa ko beli makanan untuk ‘tembolok’ ko dengan laki ko tu, apasalahnyaaa ko belikan sekali untuk bapak ko tu. Alahai.. berapa sen sangat laa kan… uhhhhhh!! JANGAN AMBIK KESEMPATAN DIATAS KEBAIKKAN BAPAK KO TU.
YA ALLAH ENGKAU LINDUNGI LAH AKU DARI MELAKUKAN PERKARA-PERKARA YANG TIDAK BAIK YA ALLAH.

1 ulasan:

Ruziawati Bukhari berkata...

bijak.. bijak mendajalkan orang lain.. org gini ramai shima.. so kita kena sentiasa alert.. berhati2.. harap2 dijauhkan org begini dalam kehidupan kita sehari2..

mak vanggaaa pasal blog u dh jauh berubah dari dulu sejak u dok berpantang ni. blog makin cantik.. kemas tersusun.. i like ok?

cuma t masih rasa bersalah pasal x pegi2 lagi melawat u.. :-(

t baru bc komen u pasal mr. bob dok berhujah.. dia wakilkan OKT.. kes tu dah lama. entah je ye? mcm mana dia dok berceloteh dalam kamar tu.. t pun x penah tgk dia berhujah dlm mahkamah... dulu sblm kawin, dia penah mng kes dadah.. buat bersama 2 lawyer yg lain.. lepas org tu.. cuma t lupa gunting artikel pasal tu dlm paper.. hehe..