Nuffnang

Nuffnang

Rabu, 8 Disember 2010

::.. MAKANAN ORANG BERPANTANG..::

warghhhh harinie.. entry lain dari yang lain.. ...
bukan lain mana pun.. sebabnyaaaaa... aku dari semalam nak update  tapi tak boleh nak update...
sebab.... semalam.. makcik jadi chef di dapurrrrrrrr...... masak-masak dengan susah senang hati.. ..
aku kan memang suka masak-masak...

nie lauk yang aku masak semalam...

Kepada ibu-ibu yang dalam pantang ... nak lagi yang berpantang sendiri.. tak tau nak makan apa.. meh ler cuba resepi turun termurun dari Arwah Nenek aku .. ker resepi dari Johor... ehhh entah ler.. tapi yang pasti dari Nenek aku...senang ajer.. main mayang-mayang.. seumpama zaman kecik dok main pondok-pondok..




IKAN TENGGIRI MASAK HALIA


ko nampak gigi ikan tu.. perghhhhhhhhhh Gerun dowwwhhhh



Resepi..

Ikan Tenggiri - ikut suka korang nak kepala ke atau bahagian isi..

Bahan-Bahan Dimayang
Halia                  
Bawang Merah   
Bawang Putih

Bahan Ditumbuk     
Kunyit
Lada Hitam

Asam Jawa
air
Garam
Ajinomoto


Cara masak yang paling semesek  senang..
.............................................................................................

Terlebih dahulu.. goreng ikan sehingga garing... Panaskan minyak.... pastu tumis semua bahan-bahan mayang dengan bahan-bahan tumbuk.. tumis sampai bawang kelayuan di tasik madu    agak layu kemudian masukkan asam jawa dan air.. masak sampai mendidih.. dan agak pekat sikit... tambah garam dan ajinomoto... akhir sekali masukkan ikan....


Senangkan...... cuba-cuba ler..


Tiada ulasan: