Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 21 Oktober 2010

::... KONTRAKSI BRAXTON HICKS..::



Euwwwwww...
dah 4 hari rupanya aku tak masuk opiss...
kan 3 hari aku dapat MC..
dan harinie aku terpaksa sambung cuti..
terpaksa juga aku ambik cuti tahunan aku yang hanya tinggal beberapa hari ajer

habiss nak wat camnaa..
setiap malam aku tak boleh nak tido
perut asyik mengeras..
nak kata kontraksi dan nak bersalin.. tak laa plak..
dan yang paling aku tak tahan sesangat..
bila perut aku mengerass mulaaa laaa.. aku rasa sesak nafas
susah betul aku nak bernafas
nasib baik jugak laa en.din ada.. bleh tolong urut-urut belakang
sakit tu.. sampai aku tertidddooo

Tapi semalam memang aku dah gila cuak dah
tengahari..
tetiba aku rasa kontraksi yang sangat kerap
dan vagina aku pun dah rasa sakittttttttt sangat.. pinggang jangan cakap laaa
pergghhhh rasa cam nak patah..

dan tadi bila aku duduk dediam..
aku search laa dekat internet.. Tanda-tanda awal bersalin.. ( dah lupa tanda nak bersalin )
sekali aku terbaca satu artikel nie..
apa yang tertulis tu.. ada kena mengena dengan situasi aku sekarang nie

Rupanyaaa kontraksi yang aku alami sekarang nie
di panggil KONTRAKSI BRAXTON HICKS.

 
Apa itu Kontraksi Braxton Hicks (BH)
  • Apabila kehamilan anda semakin sampai kepenghujungnya, anda akan mula perasan ketegangan pada perut anda. Ia dipanggil kontraksi Braxtons Hick dan salah satu simptom kehamilan yang kerap terjadi kepada wanita hamil.
  • Ia selalunya terjadi 2-3 kali setiap jam dan dalam 1-2 min setiap kali. Braxton Hicks dinamakan sempena pakar perubatan yang mula menjumpainya pada tahun 1972.
  • Ia terjadi seawal 6 minggu kehamilan akan tetapi ramai wanita tidak menyedari kewujudan kontraksi ini kerana ia sangat ringan dan singkat.
  • Apabila kandungan anda semakin berusia, kontraksi ini akan menjadi semakin kerap dan kuat dan kadang-kadang ia menyakitkan. Ia sebenarnya menyediakan ibu hamil kearah kelahiran dengan menolong melembutkan serviks dan menyenangkan ia untuk terbuka semasa proses bersalin.
Bagaimana rasanya kontraksi braxton hicks ini?
  • Sesetengah wanita tidak merasa sakit langsung namun ada segelintir yang berasa BH yang lebih kuat. Selalunya ia tidak menyakitkan, atau wanita mungkin merasa sedikit tidak selesa dan memberi gangguan pada mereka. Semakin dekat kepada tarikh jangka bersalin, semakin kuat BH ini berlaku.
  • Kontraksi BH tidak teratur dan datang sekali-sekali dan selalunya dengan tiba-tiba. Ia datang dalam masa yang singkat dan jarang berterusan selama beberapa jam.
  • Semasa kontraksi BH ini, perut menjadi tegang dan keras kadang-kadang ibu mungkin terasa sakit pada tengah perut hingga ke ari-ari.(yupp yang ni aku tengah laluinyaa… )
Anda mungkin perasaan yang kontraks ini lebih kerap terjadi apabila
  • Bayi bergerak dengan aktif
  • Semasa senaman atau membawa barang berat
  • Mengurut perut
  • Semasa hubungan seks
  • Dehidrasi
Apa yang membezakan BH dan Kontraksi Kelahiran sebenar?

Ramai wanita bimbang yang mereka tidak dapat membezakan BH atau tanda-tanda kelahiran. Walaubagaimanapun, terdapat perbezaan antara BH dan tanda sebenar kelahiran. Antara perbezaannya ialah:

  • Kontraksi BH tidak menjadi semakin kuat berbeza dengan sakit bersalin. Sakit bersalin menjadi semakin kuat dan kerap manakala BH akan hilang akhirnya.
  • BH tidak teratur dan berlaku sekali-sekala. Sakit bersalin berlaku dengan lebih teratur dan semakin kuat.
  • Kontraksi BH tidak menyebabkan kesakitan cuma berasa tidak selesa tidak seperti sakit bersalin yang menyebabkan kesakitan yang kerap dan makin kuat.
Tips untuk kekal selesa semasa kontraksi BH
  • Tukar aktiviti atau posisi sekiranya anda merasa yang kontraksi BH akan datang.
  • Rehat lebih lama. Minum air dan baring pada sebelah kiri badan.
  • Minum air secukupnya. Dehidrasi menyebabkan otot mengecut dan menyebabkaan kontraksi BH.
  • Buang air kecil dengan lebih kerap. Pundi kencing yang penuh boleh menyebabkan BH.
  • Amalkan teknik pernafasan. Pernafasan yang dalam dan berirama akan mengurangkan ketidakselesaan.

Sumber:http://www.alamhamil.com/

4 ulasan:

Emy Omar berkata...

Dah tak lama la tu shima..saya doakan awak selamat melahirkan seorang bayi yang comel..insyallah..jaga diri ye

Ruziawati Bukhari berkata...

ma.. selamat melahirkan..

tak kisah lelaki ke perempuan.. yg penting u dan baby selamat

take care ok?

mysha berkata...

saBar aKak yer... MudaH-muDAHan taKder aPe.. seLamAT sUmer nyER.. KuatKan SEmANgat akak yer...

Fatimah Bt Tony berkata...

perkongsian yg sangat menarik ni. ramai juga yang keliru dengan tanda kontraksi palsu ni. :)

tips ibu hamil