Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 13 Oktober 2009

::... aBaH.. KrONiK BuaH PiNGGaNG..::



rehat jap citer open house...



nie aku nak citer pasal abah plak.......



uihhhhh tadi masa lunch .. kebetulan opis ader buat Jamuan Hari Raya.. masa aku tengah baru nak menyucuhkan satey ke mulut aku .. tetiba meja bergegar.......... bukan gempa bumi.. tapi mak tepon... mak cakap.. abah dekat hospital... c/up... dan mak kata..... abah teruk.. kena admit ward.... aishhhhhh terus mengigil aku.. tapi satey .... tetap aku makan..... makan haruslah di utamakan.... bukan apa .. takut membazir laa plak nantikan... RM 5 hinggit tu kena kutip setiap sorang..... ehhhh aku tak berkiraa laa.. tapi kekadang kalau berkira pun apa salahnya kan........

lepas melantak... balik opis terus tepon abah... memula tu ayat dia cam ok ajer....... tapi bila lelama dia mengomel... katanya.. dia sensorang dekat hospital.. dahlaa satu-satu tempat tu jauh... kalau dia kena admit ward.. dia mana tau nak uruskan.. ader anak lelaki pun semua 'sakit'....... bila aku kata... nanti aku sampai... dia kata... tak payah.. susah dengan anak-anak..



abah tu kekadang mulut dia ajer yang bising..tapi hati dia baik.... serius aku memang tak sampai hati nak tinggal kan abah sesorang dekat hospital tu... aku tepon kak ina.. ajak dia teman sekali... sampai HUKM.... rupanya abah ader dekat bahagian RADIOLOGY untuk x-ray.... tapi abah suruh kitaorang tunggu dia dekat bahagian NEFROLOGI-SLE ... bila abah sampai aku tengok muka abah pucat sangat.. dan termengah-mengah dia berjalan dengan tongkat dia tu.... aihhh kalau ader sesaper yang teman kan dia tadi mesti bleh tolak dia naik kerusi roda tu.......

duduk tunggu doctor.. nurse tu cakap... yang abah kena buat dyalisis untuk buah pinggang dia tu.. sebab dalam masa beberapa bulan buah pinggang abah tu naik mendadak... dekat 386... sedangkan masa tengah bulan tu baru 196..... abah tetap berkeras yang dia tak nak buat dyalisis .. dia kata biar lah dia mati.. tapi dia tak akan buat dyalisis..... aduhhhh susah betul hati aku nie... doktor kata.. buah pinggang abah sememang nya dah ke tahap kronik.........


rupanya selama nie abah tipu kitaorang.. rupanya dia tak bagi tau yang buah pinggang dia tu memang dah teruk bila di tanya ... kaki abah nie bengkak nie.. nie mesti buah pinggang abah tak berfungsi nie,... dia kata... eh... doktor kata buah pinggang dia ok .. baik .. tak ader masalah..... tadi masa aku dengan kak ina jumpa doktor tu.. kitaorang kata laa naper tak dapat tau lebih awal.... sebab abah kata OK.... doktor tu kata,....doktor tu kata.. kalau klinik dah refer ker NEFROLOGI.. itu maksudnya patient mengalami buah pinggang kronik.... dan doktor tu kata lagi.... abah tetap kena buat dyalisis.. untu buah pinggang dia tu.. melainkan.... ader orang yang nak dermakan buah pinggang....... dan tadi abah cakap.. kalau dia tetap kena buat dyalisis.. dia tak akan jumpa doktor lagi................

5 ulasan:

ai berkata...

hrrrrmmmm...

cam nk sama plak kes abah kau ni ngan aku. aku pon takmo buat dialisis tu. sanggup taknak gi spital lagi! :P

tp cam abah kau ni harus la..sbb dia skali ngan SLE (kan shima?. Aku ni kidney bocor. Mmg kene tunggu masa nk tukar je..

apa2 pon aku doakan yg terbaek utk abah kau. pepandai le kowang adik bradik pujuk2 abah tu..bagi kt dia kata2 semangat k...

ejea aziz berkata...

alahai..nape la abah ko sorok ek...mcmana nk pujuk kn..mak ko xleh pujuk jgk ke..mcm abah aku sebelah rosak operate buang terus...pujuk la ma..mana tau nk plak anak2 pujuk...

Ruziawati Bukhari berkata...

mcam mana ni.. abah x nk dapatkan rawatan.. apa2 pun, t doakan abah shima kembali sembuh spt dulu.. mcm cakap kak ai.. pakat adik badek.. pujuk abah dptkan rawatan jugak.. ye shima..

ILA berkata...

k.shima skrg abah kat hsptl ke kat umah?? patutlaa nmpk mcm letih jee dia aritu...harap2 abah akn sehat lps nihhh...

Emy Omar berkata...

Shima..sian abah awak tu..Shima pakat adik beradik..pujuk la dia,cakap baik2..kita doakan yang terbaik untuk dia ye