Nuffnang

Nuffnang

Rabu, 18 Februari 2009

::...PeSaNaN DaTo' Dr.FaDhiLaH KaMsaH..::

Dr.Fadhilah Kamsah menulis ……..
Assalammualaikum .......
Masa saya kecik-kecik dulu,mak selalu sangat suruh saya habiskan belen-belen( sisa-sisa) nasik yang dia makan ...dan pagi-pagi sebelum pergi sekolah,mak akan tuangkan air teh untuk saya minum itu dan macam biasa,mesti ada sikit belen ... tapi taklah everytime secara puratanya seminggu sekali mesti ada mak suruh buat macam itu ...Dan sampailah saya dah besar panjang nie pun situasi ni still berjalan ....either belen makanan mak atau abah ... tapi kalau belen makanan anak-anak memang jadi satu kepantangan bagi mak atau abah untuk habiskan... kami kena habiskan sendiri atau akan dihabiskan oleh adik beradik yang lain ... samada kami perasan atau tidak ....so satu hari itu tergerak nak tanya pasal isu ini kat mak ...Akhirnya mak dedahkan bahawa memang purposely dia buat macam itu sebab itu petua yang dia dapat dari arwah mak mentua dia sendiri ...arwah tok perempuan kami lah sebelah abah ...mak kata,supaya hati anak-anak sentiasa melekat kat mak bapak...dan saya sendiri akui kesannya .....makin umur kita meningkat,hati kita senantiasa belas tengok mak bapak kita yang makin tua itu..Kalau kena marah ke kena tengking ke memang kami adik beradik diam membisu..jer lah namanya nak menjawab balik memang tak dak walaupun kita tahu yang kita betul dan mak pesan,dah ada anak sendiri esok ...jangan sekali-kali makan lebihan makanan anak... samalah ceritanya ..dan mak kata jugak, pagi-pagi jumaat masa dia bancuh air untuk kami semua,dia akan selawat 3 x dan berdoa semoga kami selamat pergi dan selamat balik ...dan guru saya pesan, antara kesan terbesar bagi ibu bapa yang tidak menunaikan solat maghrib ialah,mereka- mereka ini akan Allah cabut rasa hormat anak terhadap mereka ... solat berjemaahlah dengan anak-anak tiap kali waktu maghrib .. kalau ada lebih dari sorang anak,suruh sorang azan dan sorang Qiam ... kemudian berganti-ganti bacakan doa lepas solat.... ini yang kami sekeluarga amalkan sampai sekarang ...Saya personally memang cukup malu kalau tak sempat solat jamaah maghrib dengan mak abah secara praktiknya,inilah yang paling paling paling berkesan sekali ....tak caya try buat ...solat jamaah dengan anak-anak tiap kali maghrib ..... dapat semua waktu lagi baik ...sangat besar 'rahsia' dan peranan dapur rupa-rupanya. ..dan jugak kesan solat jamaah walau hanya bagi waktu maghrib."Apabila kita kejar dunia,dunia akan lari; tetapi apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar kita". Just to ambil iktibar untuk mendidik diri & family.Usia dunia sudah terlalu hampir ke penghujungnya, terlalu! So,it's good if we can remind each other because in Rasulullah's last sermon,baginda pun did mention that all those who listen to him (on shall pass on his words to others,and those to others again; and may the last ones understand his words better than those who listen to him directly....Yang baik datang dari Allah & yang kurang itu is from my weaknesses. Do impart this knowledge; you'll lose nothing. Wallahu A'lam... Terima Kasih,

2 ulasan:

rose emely berkata...

ramai yg memperkatakan kebenaran mitos ini...
tak payah nak tunggu lama2. org sendiri compare keluarga 2 org pakcik sendiri....

(1)yg sorang ni mmg suka habeskan makanan anak...nampak kesannya, anak walaupun perempuan tapi kuat protes. mesti nak menang jer. dan yg mak bapak ni pulak...jrg benar tengok angkat tangan dgn perangai anak. lastly ikot jer kemahuan anak...

(2)yg ni pulak...mmg tak pernah berkongsi makan dgn anak. jauh sekali nak habeskan sisa makan anak. mmg nampak membazir... kadang2 kesian ngan nasi dan lauk. kalo lauk tu masih byk, si mama akan simpan utk anak mengulang makan. namun nak tolong abeskan...tidak sekali2. and kesannya, biarpun anak lelaki tu degil...tapi masih boleh dgr kata. masih patuh atas arahan...

kesimpulannya...mitos ini mmg boleh dipercayai. ada jugak beberapa kenalan yg dah berkeluarga mengakuinya.

p/s : fuyooo...byk tol idea mencurah. bile org nak kene bayor utang ek????

aimi @ kamalina berkata...

mmg betul tu..pasal makan kongsi dgn anak2.. MIL saya pun selalu gak tegur, jgn berkongsi makanan..kdg2 tu kita mcm nak cepat kan, apa yg kita mkn, kita suap anak sekali...so skarang, kitorang try elakkan la..biar pinggan satu sorang..