Nuffnang

Nuffnang

Selasa, 23 Disember 2008

::.... HaRu....BirU....::

OK.... Sekarang nie ummi Man.. nak citer plak kisah Man.. masa dalam perut sampai Man Di Lahirkan.... Ok..ummi letak nama Man.. MUHAMMAD AIMAN ASYRAAF.... Ok Ummi mulakan citer Kisah Man Ok........


ok... sekarang nie aku nak citer plak pengalaman aku mengandungkan Aiman... actually lepas aku bersalin dalam 6 bulan cam gitu.. aku disahkan mengandung lagi... uihhhhh masa dapat result tu.. kecut perut aku... mana tak nya.. macam "PADI MELINJA" laa plak.. mula laa aku dengan En.Din tak duduk diam.... resah gelisah... semuanya ader.. tapi nak buat cam mana dah rezekikan... aku terima ajer.. tapi tulah.... tak sampai 8 weeks..kandungan aku ader masalah.. pergi klinik.. Doc.kata tumbesaran Janin tak meningkat so Doc.. sarankan suruh aku gugurkan kandungan tu.. haaaa tu laa memula tu tak nak sangat kan.. tapi bila dah nak masuk 8 minggu tu aku dah mula rasa sayang... berjurai gak laa air mata aku nie.. PADAN MUKA aku........TAK NAK SANGAT .....TUHAN TU MAHA KAYA..... so lepas gugur tu aku dengan En.Din.. terus pergi LPPKN kekonon nak pakai 'IMPLANT'... tapi disebabkan masa aku pergi tu bukan darah PERIOD... so tak leh nak tanam IMPLAT tu... so aku buat plan yang kedua .. makan ubat perancang.....maka dengan itu bermula lah rutin harian aku kena ingat makan ubat...selepas genap setahun aku makan ubat.. masa aku nak pergi ambik ubat aku yang dah habis tu .. tetiba tekanan darah aku tinggi... so mula la nurse tu call Doc.. Doc.. kata aku tak leh ambik ubat aku kena check Blood Presure aku setiap hari.... kalau darah aku normal baru boleh continue ubat... lepas check setiap hari tu... darah aku normal.. sebelum tu aku dah berbincang dengan En.Din... aku kata aku nak pregnant lagi... En.Din.. bagi Green Light.. En.Din setuju... soo masa appoinment aku dengan Doc tu sekali lagi.. Doc kata aku dah boleh ambik ubat balik.. tapi aku kata aku tak nak ambik lagi ubat sebab aku dah dicide nak mengandung... .

Lepas sebulan aku berhenti makan ubat.. aku disahkan mengandung.. tapi aku mengandung kali nie lain sikit daripada aku mengandungkan haziq.. sebabnya bukan aku yang 'MABUK' tapi En.Din yang kena alahan tu.. seminggu sebelum aku tahu yang aku mengandung.. En.Din tetiba kena pitam... tak pernah aku nengok En.Din macam tu.. sampai makan pun kena bersuap atas katil...dah lepas seminggu tu baru aku tau yang aku mengandung ...masa aku mengandung aku dah start kerja dekat Kementerian Kesihatan Malaysia.... kira aku baru lapor diri dalam 3 bulan.... aku disahkan mengandung... tapi alhamdullilah.. boss-boss aku semuanya ok.....

uihhh mengandungkan aiman nie lagi banyak dugaan nya ... masa kandungan aku 2 bulan,, aku tetiba rasa sakit dekat 'ARI-ARI'.... rasa macam mengeras macam tu.. so aku pergi laa Hospital Swasta dekat Bangi... Doc ARAB dekat situ siap scan lagi.. masa dia scan tu aku pelik gak .. eh,... naper tak ader nampak apa-apa... masa dalam bilik tu Doc kata aku mengandung 'LUAR RAHIM'... masa tu hitam ajer pandangan aku nie... dalam kereta meraung aku tepon mak aku.... takut laa weeeiii... Doc tu bagi aku surat untuk aku refer ker Hospital Kerajaan untuk D&C...(betul ker ek..).. malam tu tak leh aku tidur.... dok menangis aje... besok nya aku terus pergi Hospital Putrajaya.... masa dekat Labour Room tu .. Doc dah bagi ubat untuk 'Be*r*k'.... tapi sebelum tu Doc nak start kerja dia tu tetiba Doc tu kata,., nak scan dulu.. masa dia Scan tu...... terkejut gila Doc tu.. Doc tu kata.... ader janin dalam rahim aku.. Doc tu kata Doc yang aku jumpa tu GILA..... thank's God... nasib baik Doc tu scan dulu kalau tidak ......... sendirik mau ingat laakan...

Masa aku mengandungkan aiman.. aku rasa aku ni COMEII sangat.. (tolong muntahkan isi perut anda)...perut aku pun comeii ajer...malahan aku laa yang paling rajin masuk dapur..... dan kalau nak tahu masa aku mengandungkan aiman nie.. berat aku makin hari makin turun... sampai nurse tu risau.. aiiiii masa berat naik susah.. berat turun pun susah... tak faham laaa... tapi yang aku tak suka time mengandungkan aiman nie.. aku ader 'HIGH BLOOD PRESURE'...... dari awal aku mengandung sampai laa aku nak bersalin.. dan masa nie alahan aku ialah badan aku gatal-gatal dan naik biji-biji merah.... dalam fikiran aku dah budget yang dalam perut aku baby girl.... tapi ader sorang nurse tu kata,, jangan mengharap sangat yer.. dia kata tak semestinya aku dapat alahan berbeza...bugdet dapat girl... alahai.. nurse nie telah buat aku sikit down......

Masuk 5 bulan kandungan aku nie .. dengan bangganya aku KONVOKESYEN..... kira masa mengandungkan haziq aku study... aiman plak aku KONVO.. kira adil laa kan.. heheheheheee......... tapi masa nie aku risau sebab tak tau nak pakai baju apa... at last ader gak baju kurung aku yang muat dengan perut aku masa tu.. lagi pun perut aku tak lah besar sangat.....dan aku terpaksa pakai kasut high heel... mak maintain... heheheheheh.. lepas konvo... keesokan hari nya terjadi lagi.. bawah perut aku .. mula mengeras.... aku pergi klinik swasta... Doc tu scan... Doc tu kata plasenta aku kebawah... alamak... risau gilaa aku.. dan lagi... Doc tu kata dia nampak macam 'BABY BOY'.. sebab dia dah nampak 'ANU' baby masa scan... so dah tak surprise...... Doc bagi surat suruhaku refer lagi ker Hospital Putrajaya.....so aku pergi Hospital.. dan aku kena Admit ward.. sebabnya kes Plasenta kebawah dan paling utama sebab DARAH TINGGI.. maka dengan itu duduk laaa aku dalam ward selama 1 minggu.. uihh.. cian En,Din .. masa tu .. mana nak g kerja lagi.. nak jaga haziq lagi.. ( masa nie haziq dah 2 tahun lebih ).. nak datang hospital jenguk aku lagi... cian En.Din masa tu tau.... selepas aku keluar dari hospital... maka bermula laa appoinment aku di Hospital... sebulan dua kali aku kena Check up.. di Klinik dan di Hospital.....

Masuk 8 Bulan sekali lagi aku kena admit ward sebab darah tinggi ... masa nie plasenta dah ok. sebab sebelum tu aku balik kelantan.. aku berurut dengan nenek sedara En.Din....aku kena admit ward 5 hari ... senggal kepala otak aku kena duduk ward nie,., dah laa makanan semuannya tak sedap... tawar ajer.... nak rasa camana tak ader garam langsung... bila aku mintak En.Din bawakkan makanan.. nurse tu tak kasi...sebab tu kot berat aku tak naik.. bagus gak kan.... masa doc scan... nak tengok plasenta.. aku tanya Doc. tu boy atau girl.. doc tu gelak .. dia kata.. "awak tak nampak tu.. nampak tu tegak tu..... BOY laaaa".... huhuuh...... tergelak aku nengok masa Doc tu scan.... kelakar... besar siut.. .hahahahhaaaa.......
9 bulan genap... perut aku udah mula ader contraction... memulas-mulas... dan satu hari tu.. masa aku nak mandi nak pergi kerja.. tetiba ader darah keluar... tapi aku pergi jugak kerja.. sampai office aku jumpa dengan Doc .. dah kata kerja KKM.. dah tentu-tentu banyak Doc. kan... aku mintak Doc tu check aku... Doc tu kata kepala baby masih tinggi lagi tapi di sebabkan darah dah keluar dan aku dah ader contraction.. so Doc tu suruh aku terus pergi Hospital.. Doc tu tanya aku nak pergi dengan apa.. aku kata aku nak pergi sendiri.. Doc tu dah nak telefon ambulans.. arghhh haru aku masa tu... TAK NAKKKKKKKKK !!!!!!!.. tapi aku mintak kawan aku.. cakap yang aku pergi dengan dia..... so terlepas........
Sampai Hospital ... aku kena admit.. masa dekat dalam ward.. Doc kata aku kena induce.... inilah first time aku kena induce.... pagi esoknya dalam pukul 7:30 pagi aku kena induce,. masuk ubat sebiji... masa memula masuk tu.. tak laa rasa sakit sangat.. tapi bila dah 2-4 jam cam tu.. aku dah mula rasa sakit yang teramat.. pukul 4:30 petang macam tu.. DOc Check ,,, jalan still bukak 2 Cm.. dan Doc nak masuk lagi ubat..tapi aku merayu aku dah tak leh nak tahan sakit... so aku tak kena masuk ubat lagi... tapi makin lama makin sakit... sampai laa kemalam... lepas En.Din balik aku dah tak bleh nak duduk diam lagi.. aku start tawaf ward tu lebih dari 7 kali... kira kalau pergi tawaf dekat mekah tu.. cukup satu haji @ umrah aku.. hehehee..... dalam pukul 12:30 malam.. nurse tu kata ader air selusuh tak.. aku kata ader.. tapi dia tak cakap laa selanjutnya.. aku ingatkan dia suruh aku minum.. rupanya dia suruh aku sapu dekat perut ajer.. yang aku plak pergi minum.. patutlaa sakit... tapi terus terang aku kata... layanan nurse sepanjang aku kena admit .. sangat laa baik. nya.. layanan yang sungguh marvelous.... sebab aku kerja KKM.... hehehehehe... dalam pukul 6;30 pagi.. aku dah tak bleh nak tahan lagi.. nurse datang check.. tapi pintu bukak masih 2 cm... aku rasa macam nak pengsan dah.. aku mintak Nurse tu bagi aku injection tahan sakit.. memula tu nurse tak nak bagi sebab tak dapat kelulusan Doc lagi.. tapi bila aku merayu akhirnya nurse tu bagi gak... dan nurse tu kata,, kalau esok aku tak bersalin jugak aku terpaksa di OPERATE.... sebab tekanan darah tinggi aku dah mencapai tahap maksimum.. 150/90..... pagi dalam pukul 7:00 pagi tu... aku rasa perut aku memulas-mulas.. dalam kepala tengah ting tong sebab injection tu... aku masuk toilet... tapi tak kuar gak.... masa aku kuar dari toilet tu kakak sebelah katil aku tegur.. tanya sakit sangat ker..... aku dah tak leh nak jawab dah.. aku masuk lagi toilet.. tapi kali nie darah dah keluar seketul-seketul.... masa tu gak aku meneran+ menjerit... terus nurse.. ketuk pintu..... toilet.... nurse papah aku naikkatil... masa tu mula laa aku dengar staff nurse tu berceramah dengan aku.. "jangan macam tu.. kalau sakit sangat pun tarik nafas dalam-dalam..... kalau awak terberanak dalam toilet tu.... HINA anak awak tu nanti...."... aku dah tak bleh nak cakap apa-apa lagi dah,... nurse check.. kepala budak sudah mau keluar..... terus aku di bawa ke labour room.. sepanjang perjalanan ke labour room tu.. diaorang tak bagi aku meneran... dan aku hanya boleh tarik nafas ajer... aku ikut ajer.... sampai labour room .. aku leh check miss call h/p aku hehehheeee... tepat 7:45 aku selamat melahirkan,,, ya Allah.. terasa betul masa aiman keluar... BLURRRPPPPP...... bunyi beb,,,, tak tipu... macam bola bergolek...... masa aiman keluar aku tak pandang pun baby.. entah ek aku pun tak tahu kenapa.... nurse tu kata anak aku handsome pun aku buat tak tahu ajer... mesti tertanya-tanya .. mana EN.DIN kan..kesian EN.Din.. sekali lagi dia tak dapat tengok aku bertarung dengan MAUT.. sebabnya nurse tak ader dekat kaunter depan.. so EN.DIN tak leh nak masuk.. bila dah selesai.. nurse 'menjahit'... baru lah En.Din masuk..... lama betul nurse tu dok 'menjahit'.. sampai aku kata..."macam jahit baju dik ek.." hehehheee....aiman lahir dengan berat 3.41 kg ajer.. tak besar pun aiman....
selasai kes mengandung dan bersalin. masuk cerita berpantang plak....... lepas seminggu aku bersalin... aku buat kenduri potong jambul.. dan malam tu jugak KAKAK IPAR aku pun bersalin.. di tempat yang sama dan katil yang sama.. hehhehe......... masa aiman 8 hari cam tu.. aiman susah nak bernafas sebab lendir masih banyak dalam badan aiman... bawak pergi klinik.. kena 'NABULAIZER'( betul ker ejaan aku nie).. lepas 14 hari tu En.Din plak kena DEMAM CAMPAK(CHICKEN POX).. uihhh... terseksa aku.. mana taknya bukan dia yang jaga aku.. aku plak yang kena jaga dia... masak lah.... masa tu aku dah balik rumah aku.. Mak aku tepon.. suruh aku balik Ampang... masa dalam pantang aiman MERAGAM.. melalak aje.. pernah lah 2 minggu aku tak tidur.. dok melayan dia..... sampai menangis aku dibuatnya.. En.Din plak tak ader.. so terpaksa laa mak aku tidur dengan aku .. cian mak aku... masa aiman buat hal tu .. terus terang aku cakap.. KESABARAN AKU DAH HILANG.. MACAM-MACAM AKU FIKIR.. tapi berkat kesabaran mak aku dok nasihat dekat aku.. akhirnya aku pasrah...... 2 minggu lepas tu EN.Din dah OK .. so aku pun balik rumah aku balik... 3 hari balik rumah Haziq plak kena DEMAM CAMPAK tu.. selang 2 hari aiman plak yang kena.. so aku kena jaga 3 orang SAKIT... cian aku tau.... habih nak buat camana kan........
Aiman nie segala-gala nya lambat.. merangkak lambat.. berjalan lambat... gigi lambat.. bercakap pun lambat.. yang kes gigi dia tu aku sampai mintak surat dengan Doc dekat office aku nie nak bawak pergi jumpa DENTIST... masa pergi tu Doc tu kata ok.. tapi lambat sikit.. sebab gusi tebal... aiman boleh berjalan masa umur dia 1 tahun 3 bulan...sekarang nie aiman bercakap tak berapa faham sangat... mengalahkan budak umur 1 tahun 5 bulan .. style dia bercakap..... tapi kalau bab menjerit dia laah NO.1...............

masa nie kandungan aku 8 bulan.. kecik kan perut aku...
nie dengan officemate aku.. yang lelaki tu laa BOSS aku
aiman masa 8 hari

********************************
masa nie aiman dah kena Chicken Pox

En.Din dan aiman.. aku suka Pic nie.. macam lukisan plak aku nengok dua beranak nie

...aiman 10 hari...

aiman dengan cousin dia yang beza 7 hari tu

masa cukur jambul


aiman 2 bulan

5 bulan

***********************************
aiman 6 bulan

3 ulasan:

ai berkata...

aku baca cerita kau ni, trus rasa nk berak! uhhhhh..... :P

shima zahar berkata...

Chait........ baca cerita yang ala-ala cerpen nie pun nak terberak ker.....

yong berkata...

hohoho teringat pulak time yong masa tu......

tetiba ngilu! kehkehkehkeh