Nuffnang

Nuffnang

Isnin, 3 November 2008

Mak Aku...

Tadi member sebelah meja aku.. kirim kan renungan nie.. arghhh tetiba aku teringat dekat mak..... bila aku baca satu-persatu ader betul jugak... itu lah anak.... dulu masa aku tengah mengandungkan haziq aku selalu berdoa.. supaya aku dapat rasa macam mana susahnya mak aku nak melahirkan aku... sebab aku nie songsang.. mak aku kata .. aku nie keluar bukan keluar kaki dulu tapi keluar 'bontot' dulu.. mak aku kata aku laa anak dia yang paling susah dia nak lahirkan.. sebab akulah satu-satunya anak dia yang dilahirkan di Hospital. yang lain mak aku beranak dekat rumah ajer........

'MAK... IMAH SAYANG MAK.. TANPA MAK IMAH TAK AKAN LAHIR KEDUNIA NIE... IMAH MINTAK AMPUN YER MAK KALAU IMAH ADER BUAT SALAH DENGAN MAK... IMAH SEMEMANGNYA SAYANG MAK.. TAPI KEKADANG TU IMAH TAK TAHU NAK TUNJUK MACAM MANA SAYANG IMAH NIE DEKAT MAK.. MAK KAN TAHU ANAK MAK NIE KASAR .. IMAH SELALU DOAKAN SEMOGA MAK SIHAT ... CUMA SATU IMAH NAK LUAHKAN.. IMAH SAYANG MAK DUNIA DAN AKHIRAT. "



RENUNGKANLAH...................

Orang kata aku lahir dari perut ibu..

Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu

Bila lapar, yang suapkan aku..ibu

Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu

Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Ma!

Bila bangun tidur, aku cari.. ibu

Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu

Bila nak bermanja.. aku dekati ibu

Bila nak bergesel? aku duduk sebelah ibu

Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu

Bila nakal, yang memarahi aku ?ibu

Bila merajuk? yang memujukku cuma..ibu

Bila melakukan kesalahan? yang paling cepat marah..ibu

Bila takut? yang tenangkan aku.. ibu

Bila nak peluk? yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu

Bila sedih, aku mesti talipon? Ibu

Bila seronok? orang pertama aku nak beritahu?Ibu

Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu

Bila takut, aku selalu panggil.. "ibuuuuuuuuuuuuu!"

Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu

Bila nak exam, orang paling sibuk juga Ibu

Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu

Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu

Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu

Yang selalu masak makanan kegemaranku.. Ibu

Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu

Yang selalu berleter kat aku.. Ibu

Yang selalu puji aku.. IbuYang selalu nasihat aku.. Ibu

Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk? Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri

Bila seronok? aku cari pasanganku

Bila sedih? aku cari Ibu

Bila berjaya? aku ceritakan pada pasanganku

Bila gagal? aku ceritakan pada Ibu

Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku

Bila berduka, aku peluk erat Ibuku

Bila nak bercuti? aku bawa pasanganku

Bila sibuk? aku hantar anak ke rumah Ibu

Bila sambut valentine.. Aku hadiahi bunga pada pasanganku

Bila sambut hari ibu?aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari Ibu

Selalu ?.. aku ingat pasanganku

Selalu? Ibu ingat kat aku

Bila..bila? aku akan talipon pasanganku Entah bila.. ?aku nak talipon Ibu

Selalu ?aku belikan hadiah untuk pasanganku

Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wanguntuk Ibu? Ibu bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan puncukuplah". Berderai air mata aku. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratussebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada. Aku tidakberkesempatan lagi.. bukan lima puluh ringgit.. lima puluh sen pun tidaksempat aku kirimkan! Hanya yang termampu Alfatihah, alfatihah, alfatihah.

6 ulasan:

mysha berkata...

hUhuhuHu...seBak sHa baCa...maK, aYang cAyanG maK.... tima KasIh akak sekurang2nyeR buaT shA terIngaT kaT maMa sHA yaNg comEy tuh..huuhuhu

NAEMAH berkata...

syima...bile aku baca nie aku jd sebak...teringat kt arwah mama aku huhuhu...x dpt da aku nak rase peluk cium dia skrg nie...

ejea berkata...

dh penah dpt e-mel nie..tu la kan..bila kita dh lalui pengalaman jd mak ni br la kita tau mcmana susah nk besarkn anak nie...memang baca byk kali pn jd sebak je...

Puan Iza berkata...

shima...thaks sudi singgah blog iza..baru jer b'jinak2 dgn blog nie...sbbnya FP suka wat hal la....

sebaknya rasa baca renungan tu....tiba2 tingat kat mak kat kg. sib baik mak iza nak dtg KL 2 minggu lagi...leh la mengubat kerinduan nnt :-)

Cik Puan Mimi berkata...

syahdu jer baca coretan syima ni.. tetiba jer teringat mak sendiri..

apapun kita memang patut bersyukur sebab masih punya mak lagi.. kalau dah tak de, tak de lagi tempat nak mengadu + bermanja..

re:- akak memang latih anak2 sayang menyanyangi satu sama lain.. nak jalan mesti pegang tangan, nak makan mesti sama2.. hari2 mesti sayang (kiss), kalau berjalan, suruh farhan jaga adik dia (ceh macam ler farhan tu dah besar) so farhan memang dah terbiasa macam tu.. dan dia memang akan protect adik dia kalau orang kacau ker, jaga adik kalau dalam lif (takut adik keluar)memang abang penyayang dia tu

Big Mamma Bukhari berkata...

salam shima..
t sayang "ma" T jugak... kim salam kat mak shima.. bertuah dia ada anak sebaik u shima..