Nuffnang

Nuffnang

Rabu, 26 November 2008

aBaH aKu.....

Hari nie aku tak berapa nak ok sangat.. coz abah sakit...


Hari Isnin .. mak tepon bagi tahu abah tak sihat.. sampai nak jatuh-jatuh.. aku tanya mak kenapa tak bawak pergi hospital .. mak kata.. abah tak nak.. abah nie memang degil sikit kalau nak ker hospital.. tapi kalau appoinment dengan doc dia ok ajer pergi..... petang masa tu aku betul-betul baru sampai rumah.. kak ina tepon ajak aku pergi rumah mak.. kak ina cakap.. abah sakit.. tapi kak ina tak cerita apa-apa lagi .. kak ina datang ambik aku dekat rumah.. En.Din tak ader sebab minggu nie En.Din kerja petang... dalam pukul 6:15 p.m. kak ina sampai... so dalam kereta kak ina cerita yang abah nyaris nak langgar kereta orang.. nasib baik mak pegang stereng.. abah dah tak sedar masa tu.... kira masa tu mak jadi penyelamat laaa kaan.. daripada mak tak tahu bawak kereta .. boleh plak tetiba mak boleh bawak kereta abah tu.. Cayalah Mak... .. pastu aku tepon mak.. tanya abah macam mana... mak kata abah tak boleh nak bangun langsung..... bila aku tanya saper ada dekat rumah. mak kata semua ada dekat rumah tu... pastu aku suruh mak mintak iwan bawak abah pergi hospital... tapi mak kata macam mana nak bawak.. abah tak boleh nak bangun.... pastu aku suruh mak cakap dengan iwan.. senang-senang tepon Ambulans ajer.. mak kata iwan tidur plak...... ARGHHHHHHHH PELIK betul aku... abah tengah cam gitu pun sorang tak leh nak fikir apa yang patut di buat.. aku bukan nak kata aku nie bagus.. tapi benda-benda emergency macam nie kena la bertindak awal.. pastu mak kata tak per laa tunggu aku sampai dulu... cuba bayangkan... masa tu aku masih di depan HOSPITAL SERDANG yang tengah mengalami kesesakan lalulintas.... pastu aku cakap dengan kak ina.. aku nak tepon ambulans ajer.. so kak ina pun setuju.. aku tepon ambulans dalam pukul 6:30 pm... tapi dalam hati aku takut jugak.. aku takut nanti abah marah.. Sampai ajer rumah mak.. ambulans dah ada depan rumah... berlari aku naik atas tengok abah .. MA tu kata abah kurang gula dalam darah.. masa MA tu periksa gula dalam darah dia 2.9 abah HIPO.... terus bawak abah pergi Hospital Ampang.... lama jugak la kitaorang tunggu abah dekat luar.. kira dari pukul 7:15 sampai pukul 11:00 pm... Doc. kata kaki abah yang bengkak tu sebab dah masuk kuman.... dan abah plak sememang nya ader kencing manis dan buah pinggang.. kaki abah jadi bengkak cam tu.. sebabnya abah jatuh dekat kubur.. abah nie suka pergi kubur .. bersih-bersihkan kubur atuk, mek dan pak long.. pastu tetiba abah tersepak batu nisan.. tu yang jatuh tu.. berlubang kaki abah masa tu .. nak bawak pergi hospital abah tak nak.. cuma bersihkan macam tu ajer... dan baru-baru nie abah jatuh lagi sekali di tempat yang sama.. tu yang kaki abah teruk tu . abah selalu buat pemeriksaan dekat HUKM.... sekarang nie pun abah dah start gunakan INSULIN... mungkin jugak laa Doc tu kata abah kurang gula dalam darah tu.. sebab INSULIN nie kuat sikit... malam tu ajer dekat 4 Doc yang datang periksa abah.... dan akhirnya abah kena jugak dimasukkan ke dalam ward untuk pemeriksaan lanjut..... tapi dalam sakit tu pun abah mengomel.. sebab bawak dia dekat Hospital..... kirnya abah nak marah aku laa tu.. orang tak kira abah.. janji abah masuk jugak hospital ..... biar doc tu periksa penyakit abah.... so iwan yang jaga abah malam semalam ... pagi dalam pukul 5:30 pagi tu iwan hantar message .. iwan kata gula abah turun lagi 2.5 ajer... so semalam aku terpaksa laa ambik EL.. sorry ek En.Shidi sebab saya selalu ambik EL.. tapi saya terpaksa jugak.. saya tak sanggup nak tengok bapak saya terlantar sesorang dekat hospital tu... so semalam En.Din pun cuti jugak.. Thank's Bie sebab teman kan ummi ... dan sanggup berkorban demi abah ummi.. yang kitaorang risau sangat .. sebab abah langsung tak nak makan... sikit pun tak nak.. semalam aku pun jadi macam budak-budak dengan abah.. sebab nak pujuk abah makan..... yang mak plak... tak sampai hati nak tinggalkan abah dekat hospital..mak nak jaga jugak abah dekat sana.. tapi aku tak bagi sebab .. mak pun bukannya sihat sangat.. dan mak tak larat nak angkat-angkat abah.... tapi semalam aku sedih sesangat.. tapi aku tak tunjuk pun... sebabnya aku nampak mata abah berair.. rupanya abah menangis.. setiap kali abah bergerak setiap kali tu laa air mata abah mengalir... rupanya kaki abah tengah sakit sangat..... tapi aku jahat jugak... aku bleh tanya abah... Abah..abah nangis yer.... sakit yer abah..... dan ini lah kali pertama aku nampak abah nangis.. selama nie abah tak pernah pun nangis.. dan masa Atok dan Mak Nah meninggal dulu pun abah setitik pun tak keluarkan air mata abah tu.... semalam petang masa anak cucu datang datang abah masih lagi tak boleh nak bangun.. lemah sangat..... pagi tadi aku telefon iwan.. iwan kata abah dah ok sikit.. dah nak makan.......

7 ulasan:

Big Mamma Bukhari berkata...

bersabarlah shima.. t doakan kesihatan abah semakin pulih.. harap2 dia tak serik lagi ke hosp nak dptkan rawatan yg terbaik utknya.. tgk tu, sampai 4 org doc dok rawat dia.. shima jgn pk banyak ye.. jaga kesihatan diri jugak.. untk mak shima jugak.. harap shima kuat menempuhi dugaan ini. .. t pun risaukan jugak kesihatan ma abah t.. abah kencing manis.. tinggi gulanya.. 24 gitu. ma pulak ada darah tinggi.. tp itulah.. abah tak dgr cakap juga.. makan tak pantang.. merokok kuat.. tak tahu nk kata apa dah. doc kata kalau teruk lagi pada tu, kena cucuklah hari2 kat perut.. aduhai.. kita pulak pening memikirkannya.. so, arini keje ke cuti lagi?

Zanna_MamaBatrice berkata...

sabar kak shima
kekadang org tua kita nie mmg susah kalu ajak gi hospital..x tahu naper...
btw..semoga abah akak cepat sembuh yer

lieya_latif berkata...

sabar kak....semoga abah akak sihat semula dan boleh melakukan aktiviti harian cam biase.....kite doakan yg terbaik buat abah akak yeak

ai berkata...

Alahai...mmg tau shima. Aku dah merasa masa abah aku sakit tenat. Ade la 2/3 kali dia penah tenat. tak tenang kami adik badik! abah aku tu strok. wei, bebaik tau abah kau tu HIPO. Jgn ter'pensan'. leh koma tau. Aku penah gak kene HIPO. Lagi giler, 2.0 tau!!! tekejut berok doc tu..trus masukkan glocose. sib bek aku tak koma..huhuhu...aku doakan abah kau cepat sihat. mak kau pon tak bape sihatkan> (tingat abah + mak aku..
:( )

Big Mamma Bukhari berkata...

shima.. abah dh kuar spital ke belum? mcm mn keadaan dia skang? t doakan dan harapkan dia semakin pulih dan sudah kembali ke rumah ye shima.. sampaikan salam bt mak abah shima ya..

NAEMAH berkata...

byk2 bersabar ek shima...aku pun pernah lalui nye...moga abah nko cpt sembuh ok...jg diri nko elok2 ...tabahkan diri jgn sedih sgt ok..

mysha berkata...

aKak sabar ea...tu sumE dugaaN jer kaK...seSama ar kiTe dOakan abaH aKak sihAt ea...