Nuffnang

Nuffnang

Khamis, 31 Julai 2008

AL-Fatihah


AL-Fatihah Sabtu... pagi dalam pukul 3.00 pagi kami sekeluarga dikejutkan dengan panggilan telefon ... memberi tahu yang Mak Nah.. telah meninggal dunia ...Sedihnyaaaa.... sebenarnya malam sebelum tu mak dah telefon bagi tahu yang mak Nah dah tenat.... mata asyik pandang ke atas ajer..... so aku kata tak apalah pergi esok ajer lah.. sebab masuk malam tu entah dah berapa kali Mak Nah tenat.... jadi aku ingatkan tak ada apa-apa... dan aku pun dah plan dengan kak ina nak pergi esok lepas bie balik dari kerja..... bila pagi tu dapat panggilan aku rasa terkilan sungguh......kenapalah aku boleh terpikir macam tu....kalau tidak sempatlah aku jumpa dengan Mak Nah dan dapat jugak menatap wajah nya buat kali terakhir. Selama 3 tahun Mak Nah menderita penyakit nie.. KANSER USUS..... selama itu jugaklah Mak Nah menahan kesengasaraan dan jugak tetap meneruskan hidupnya seperti biasa.... tak tahu nak cakaplah.. sudah berapa kali Mak Nah di Operate.... dah berapa kali buat Kimo... dan entah berapa kali Mak Nah keluar masuk Hospital..... dan bila kami pergi melawat dia.. dia selalu cakap.... "Mak sentiasa doakan agar anak-anak mak semuannya tak kena penyakit nie... sakit Nak.. tak tahu Mak nak cakap macam mana... " tapi Mak Nah nie tak pernah mengeluh atau menyusahkan orang-orang disekeliling dia... masa di akhir-akhir hayat dia... keadaan dia gelisah ajer....... tak tentu arah... dia kata sakit nie memang dah tak dapat di tanggung lagi... bila aku usap dengan lembut dekat badan dia.... Mak Nah kata jangan kuat-kuat yer.... sakit nak.... cepat-cepat aku keluar tak nak dia nampak yang aku menangis... 2 Minggu sebelum Mak Nah meninggal aku dengan kak ina ader ziarah Mak Nah dekat Hospital, akku keluar time lunch... so tak leh laa lama sangat nak teman kan Mak Nah.... masa kami pergi tu keadaan dia memang sungguh menyedihkan... dah tak boleh nak makan .. cakap pun antara dengar dengan tak dengar... mulut dia asyik sebut "Dah nak Balik dah"... "dah lama dah"..... ngantok sangat" dan yang kerap dia sebut... "nak balik Muar"....... lepas tu bila mata Mak Nah dah terlelap sikit tetiba Mak Nah kata " tu hitam tu.. datang... besar...haaaaaa dia nak ambik kaki....." terkejut ummi.....Bila aku dengan kak ina dah nak balik... aku kata dengan Mak Nah.. "Mak Nah.. imah nak balik yer... Ermmm.. imah sayang sikit".... dengan sepontan Mak Nah Kata "JOM"........ pelik jugak.... aku kata tak boleh balik... kena tinggal sini Dr. nak periksa.... bila aku keluar dari pintu ajer.. dengar dia kata "Pimpin....bibik pimpin...." alaaaaa ciannya dia........ SEMOGA ROH MAK NAH DICUCURI RAHMAT DAN MUDAH-MUDAHAN NEK NAH DITEMPATKAN DI KALANGAN MEREKA YANG BERIMAN.......... AMIN


Tiada ulasan: